Gå til innhold

Sertifisering i scrum eller prosjektledelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelor i informatikk, men får ikke jobb som utvikler. Derfor lurer jeg på om jeg skal prøve å gå andre veier og heller ta en sertifisering. Jeg har bakgrunn som lærer og spisser meg inn mot e-læring. Jeg har noen fag i ledelse fra før av. Er det lurt å satse på scrum master sertifisering eller sertifisering i prosjektledelse?

Anonymkode: 2b9ae...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke satset på. Scrum er man litt ferdig med og prosjektledelse er så mangt. Lag heller en god og aktiv git profil

Skrevet

Så du tenker rette oppmerksomheten mot noe annet enn utviklerjobber? På hvilke måter tenker du at slike sertifiseringer kan hjelpe deg å få den typen jobb du vil ha?

På veldig generelt grunnlag: Vil du jobbe med prosjekter, men har null erfaring med dette, kan en av de mer seriøse sertifiseringene innenfor prosjektledelse være nyttig.

Anonymkode: 0a8e5...977

Skrevet

Jeg forstår ikke den biten hvor du har bachelor i informatikk og ikke får jobb. På min arbeidsplass har vi alltid ledige utviklerstillinger og markedet blir støvsugd for kandidater løpende.

Det er sikkert kjipt å høre det, men du har enten en elendig søknad (den kan du få hjelp med), eller så gjør du det svært dårlig på intervjuer og case. Vi gir ofte utviklerne et bittelite case over bordet (uforberedt) - det er helt basic, men ca. 20 % feiler fullstendig. Har du opplevd noe slikt?

Hvilke tilbakemeldinger får du etter intervjuer?

Anonymkode: e613c...5b1

Skrevet

Men til spørsmålet ditt: Jeg ville droppet både scrum og prosjektledelse, og eventuelt vurdert noe innen produktledelse (Bouvet har et bra kurs, og AWA har ICP-PDM med sertifisering), Design Thinking eller liknende. Men det kommer ikke til å hjelpe hvis rotårsaken er enten elendig søknad, elendig intervjuteknikk eller at du feiler på case.

• Nyttig 1
Skrevet

Scrum om du planlegger jobbe i utlandet, prosjektledelse om norge. 

Prince2 er en sertifisering du kanskje burde vurdere. Gjerne kombinert med LEAN sertifiseringer

• Nyttig 1
Skrevet
endo skrev (20 timer siden):

Scrum om du planlegger jobbe i utlandet, prosjektledelse om norge. 

Prince2 er en sertifisering du kanskje burde vurdere. Gjerne kombinert med LEAN sertifiseringer

Prince2 er etter min erfaring utelukkende benyttet i det offentlige, og som regel i prosjekter som er i, eller vil ende i, media pga. kostnadsoverskridelser, ubrukelig leveranse pga. manglende brukerinvolvering osv.

Prince2 ble utviklet i England for 30 år siden og jeg ser ingen fordeler for en (ung) nyansatt med bachelor i informatikk å ha denne sertifiseringen. Det er rett og slett ikke overlapp mellom det hen antakeligvis kan og vil jobbe med, og de stedene Prince2 er i bruk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...