Gå til innhold

Er det dyrt å bare spise ren mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva mener man egentlig med ren mat? Ser renmat.no lenker til oppskrifter med pasta. Er pasta ren mat? Jeg ville tenkt at det i utgangspunktet ikke er det. 

Anonymkode: 43e60...803

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva mener man egentlig med ren mat? Ser renmat.no lenker til oppskrifter med pasta. Er pasta ren mat? Jeg ville tenkt at det i utgangspunktet ikke er det. 

TS ble straks spurt om hva vedkommende mente med "ren mat", jeg har ikke sett at det har blitt besvart.

Men ja, tørket pasta inneholder mel og vann. Ikke så komplisert. Hva mente du skulle være problematisk med det? Fersk pasta kan inneholde flere tilsetningsstoffer.

Anonymkode: c0331...3aa

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes vel ikke noen klar definisjon på det, er vel opp til hver enkelt hva man legger i det. 

Men jeg ser ikke på det som at det blir 'renere'og jeg blander mel og vann for å lage pasta, enn om jeg kjøper den i butikken 

Skrevet

Ingen har vel sagt at pasta ikke er "ren" mat da. Men den blir jo såklart sunnere om du kjøper fersk eller lager selv (da er vann byttet ut med egg)

Skrevet
solsolsol skrev (9 minutter siden):

Ingen har vel sagt at pasta ikke er "ren" mat da. Men den blir jo såklart sunnere om du kjøper fersk eller lager selv (da er vann byttet ut med egg)

Jo, igrunnen: 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor pasta "såklart" skulle bli sunnere om man "kjøper fersk eller lager selv" er det ingen mening i å hevde etter mitt syn. I denne artikkelen fra Økologisk Norge kategoriseres feks pasta som "ubearbeidet" på linje med mel: 

Sitat

Mel og pasta, som gjerne er basert på én råvare, defineres som ubearbeidet.

Hvis man derimot kjøper fersk pasta med ferdig fyll er man straks over i det ultraprosesserte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, igrunnen: 

Hvorfor pasta "såklart" skulle bli sunnere om man "kjøper fersk eller lager selv" er det ingen mening i å hevde etter mitt syn. I denne artikkelen fra Økologisk Norge kategoriseres feks pasta som "ubearbeidet" på linje med mel: 

Hvis man derimot kjøper fersk pasta med ferdig fyll er man straks over i det ultraprosesserte.

I mitt hode er egg sunnere enn vann da. 

• Nyttig 1
Skrevet

Når jeg hører " ren mat" så tenker jeg mat kjøpt på REKO eller rett fra produsent . Jada, det koster men det er verdt det. Dessuten er det bedre å kjøpe i store kvanta, småhandling på butikken holder jo så kort tid. 

Anonymkode: c194f...535

• Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, solsolsol said:

I mitt hode er egg sunnere enn vann da. 

Vann er da hverken eller. Det er ikke usunt med vann, og om det er sunt med egg eller ikke er det jo litt delte meninger om. Det er vel max 1 egg om dagen mener jeg sist jeg leste på de offisielle anbefalingene, så kan hende det er like greit å bruke den kvoten på noe annet.

Skrevet
Gliffy skrev (2 timer siden):

Vann er da hverken eller. Det er ikke usunt med vann, og om det er sunt med egg eller ikke er det jo litt delte meninger om. Det er vel max 1 egg om dagen mener jeg sist jeg leste på de offisielle anbefalingene, så kan hende det er like greit å bruke den kvoten på noe annet.

Helt greit for meg at du mener det. For min del gir jeg heller ungene en blanding av mel og egg til middag enn mel og vann.

• Nyttig 1
Skrevet
24 minutter siden, solsolsol said:

Helt greit for meg at du mener det. For min del gir jeg heller ungene en blanding av mel og egg til middag enn mel og vann.

åh, tusen takk for din generøse tillatelse til at jeg får lov å ha meningen min ❤️

Skrevet
Gliffy skrev (4 timer siden):

åh, tusen takk for din generøse tillatelse til at jeg får lov å ha meningen min ❤️

Det er noe med å ikke tolke alt i verste mening. Da blir forumet et hyggeligere sted for både deg og andre å være. 

Anonymkode: 88c06...c88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...