Gå til innhold

Er det dyrt å bare spise ren mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan føler dere dere med lite fisk, og kjøtt i kostholdet? Og spiser dere lite meieriprodukter også? 

Anonymkode: 88c06...c88

Vi spiser ikke lite fisk, og kjøttforbruket er faktisk helt i tråd med de nye kostholdsrådene. 

Hvorfor tror du vi spiser lite meieriprodukter? Og hvordan føler du deg? :) 

Anonymkode: c0331...3aa

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, jeg syns i grunnen ikke det. Faktisk noe billigere, men det spørs jo hva man spiser da og hvor store mengder.

Jeg spiser mye bønner, linser og generelt mye grønnsaker. Jeg spiser ikke svinekjøtt. Lite glad i lammekjøtt, så da gjenstår fugl og storfe.

Har sluttet å spise laks, byttet ut med sei.

Synes det er vanskelig å finne kokwbøker som er dekkende, så bruker mye youtube for inpirasjon. Har etterhvert lagret et øite bibliotek der. F.eks om jeg har en ingerdiens, så søker jeg på hvs jeg kan gjøre med den og får et hav av muligheter. 

Spiser jeg kjøtt, så er det kanskje tilsvarende 1/2 kyllingfilet i mengde, resten er grønnsaker i en eller annen form. Trikset er å bruke ingredienser som metter godt og er næringsrikt, samt unngå overspising.

Endret av Touria
  • Liker 2
Skrevet

Tja. Her er det den vanlige kranglen mellom carnivorer og vegetarianere. Sånn jeg ser det er det en helt irrelevant diskusjon. Frontene bør heller være ren mat mot UP mat. Uavhengig av om du velger å spise kjøtt/fisk eller leve vegetarisk. Venninnen min som er veganer må ha avocado, og det er like dyrt som kjøtt. 

Men ja, noe ultraprosessert mat er billigere. Da jeg var student levde jeg f.eks på Yum Yum nudler. Men når jeg faktisk så på innholdet så forkastet jeg det fort som "mat". 2-3 middager til under 20 kr, men 10 E-stoffer og null næringsverdi. 

image.thumb.png.06b45fc3fb2e1b68e20ab62f12b8f3e9.png

Pizza lager jeg billigere selv enn å kjøpe grandis. Kjøper inn ingredienser som er dyrere, men som holder til flere middager, og metter bedre, og smaker myyyye bedre. 

Alt blir en prioritering. Velger du helse, så trenger det ikke bli så mye dyrere å spise rent, med litt kreativitet. 

Anonymkode: 19218...78c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi spiser ikke lite fisk, og kjøttforbruket er faktisk helt i tråd med de nye kostholdsrådene. 

Hvorfor tror du vi spiser lite meieriprodukter? Og hvordan føler du deg? :) 

Jeg tror ingenting, jeg spurte dere rett frem jeg, ingen baktanker. Hvorfor tror du at jeg tror ting? :P 

Jeg spiser mye kjøtt og fisk, føler meg dårlig på plantekost. Er jo frustrerende fordi mat blir naturligvis dyrt da, særlig ren mat. Men blir dårlig av UP-mat også. Så har funnet ut at det må bare bli sånn. Derfor jeg spurte om andre sine erfaringer på lite fisk og kjøtt (flere som sa de spiste lite kjøtt og fisk, de jeg rettet spørsmålet mot). 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tja. Her er det den vanlige kranglen mellom carnivorer og vegetarianere. Sånn jeg ser det er det en helt irrelevant diskusjon. Frontene bør heller være ren mat mot UP mat. Uavhengig av om du velger å spise kjøtt/fisk eller leve vegetarisk. Venninnen min som er veganer må ha avocado, og det er like dyrt som kjøtt. 

Men ja, noe ultraprosessert mat er billigere. Da jeg var student levde jeg f.eks på Yum Yum nudler. Men når jeg faktisk så på innholdet så forkastet jeg det fort som "mat". 2-3 middager til under 20 kr, men 10 E-stoffer og null næringsverdi. 

image.thumb.png.06b45fc3fb2e1b68e20ab62f12b8f3e9.png

Pizza lager jeg billigere selv enn å kjøpe grandis. Kjøper inn ingredienser som er dyrere, men som holder til flere middager, og metter bedre, og smaker myyyye bedre. 

Alt blir en prioritering. Velger du helse, så trenger det ikke bli så mye dyrere å spise rent, med litt kreativitet. 

Anonymkode: 19218...78c

Jeg spiser da kjøtt. Men påstanden om at ren mat ikke er dyrt står seg likevel, jeg sier bare at man ikke trenger å spise mye kjøtt, noe som er helt i tråd med de nasjonale kostholdsrådene, som anbefaler mye mer frukt og grønt enn det som er vanlig i et norsk kosthold i dag. Det er ikke meningen at hoveddelen av kostholdet skal være kjøtt eller fisk. 

Med et moderat forbruk av de dyreste råvarene er det ikke dyrt å spise ren mat. Det var det ts spurte om. Hadde spørsmålet vært "er det dyrt å spise ren mat om man skal ha kjøtt til alle måltider" hadde svaret vært et annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jegerprøva kosta 3 500,- (2011) Kjøttet betaler jeg ikke så mye for så :) 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
1 hour ago, Maskinfører said:

Jegerprøva kosta 3 500,- (2011) Kjøttet betaler jeg ikke så mye for så :) 

Er det ikke ganske mye kostnader med jakt? Utstyr og våpen, kvoter (eller hva det heter) og hund og sånn? 

Spør fordi jeg lurer, jeg kan ingenting om dette

• Liker 2
Skrevet

Av en eller annen grunn så er Økologisk mat fryktelig dyrt. Så ja det koster mer å spise økologisk ren mat uten gift.

Anonymkode: d1e53...33c

• Nyttig 1
Skrevet
Gliffy skrev (11 timer siden):

Man trenger ikke mye kjøtt og fisk. Fyller man mesteparten av tallerkenen med grønnsaker, bekgvekster og korn er det billig å spise ren mat. 

Men hvis man ikke er god til å utnytte de billige råvarene og middagen er 50% kjøtt eller fisk hver dag så blir det naturligvis dyrt. 

Men dette er heller ikke bra for kroppen. Vi trenger kjøtt.

Anonymkode: 88c0a...589

• Nyttig 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dette er heller ikke bra for kroppen. Vi trenger kjøtt.

Anonymkode: 88c0a...589

Vi trenger ikke MYE kjøtt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ryddet for brukerangrep og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet

nei

Anonymkode: 54047...5f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan føler dere dere med lite fisk, og kjøtt i kostholdet? Og spiser dere lite meieriprodukter også? 

Vi har verken kjøtt,fisk eller meieri i kostholdet vårt og vi føler oss helt fine :) 

Anonymkode: 10e18...d32

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gliffy skrev (18 timer siden):

Er det ikke ganske mye kostnader med jakt? Utstyr og våpen, kvoter (eller hva det heter) og hund og sånn? 

Spør fordi jeg lurer, jeg kan ingenting om dette

Kostnader og kostnader spørs åssen du ser det nå bruker mange mennesker og betale tusen vis av kroner i året for helsesenter mens jeg bruker jakten som trening og rekreasjon og da blir det jo forholdsvis noen kroner men man får jo så mye fint igjen husk den med kniven bestemmer det beste kjøttstykke jo det er jo litt dyrt men en del er jo en investering jakt støvlene mine kjøpte jeg  for 13 år siden de er like gode jakt rifla mi  (2012 Modell) kostet 6 500,- trenger ikke Blaser R8 til 40 000,- Hagla er en Baikal  1970 Modell overtatt etter min far man får selvfølgelig masse gode våpen til en rimelig penge kjøpte i 2011 første året som jeger  en BRNO kombi til 5 000,- fulgte med optikk Aimpoint Kaliber  12-70 og ett løp 20-70 og kaliber 222  hva prisene er på kort+slaktevekt  nå er jeg ikke sikkert på da jeg har hatt 6 års fravær med ælj jakt mens min far var på sykehjem men skal opptas nå til høsten da pappa gikk bort 16 Desember 2023 i den forbindelse arvet jeg en HÆR Mauser 30-06 (WW2 modell) og en 20-70 S/S når det kommer til hund så blir det vel en hund på meg etter hvert foreløpig er det en i jaktlaget som har hund så sparer penger på dette ☺️

Så om du får høre at det er så dyrt så er det folk som kjøper rifler til 80 000,- og hagler til 80 000,- hovedsakelig av merket Blaser når jeg ble jeger kostet den komplett 25 000,- i dag kan du nok gange prisen med 2 til og med 3 ☺️XXL konkurrerte ut jakt butikken på mitt hjemsted og når den la ned så sluttet XXL med jakt artikler så nå må jeg enten til Drammen Sandefjord eller Larvik 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 13.10):

Ja, og tar gjerne imot tips til bøker og nettsider også.

Anonymkode: adf97...486

Velg stort sett hvilken som helst kokebok.

Oppskrifter flest er basert på råvarer, og å lage matretter selv. Du trenger ingen fancy retningslinjer eller å gjøre det til noe vanskelig.

Dropp ferdigprodukter og fokuser på råvarebasert kost.

Sånn som vi spiste før Toro, Gilde osv kom på markedet med hel og halvfabrikata.

En gjør også lurt i å gå tilbake til sånn vi tenkte før industrimat og varer fra alle verdenshjørner ble en ting - kjøp frukt og grønnsaker som er i sesong i Norge.

Å f.eks spise tomatsalat midtvinters er dyrt, da er det smartere å fokusere på å lage noe godt av norske rotgrønnsaker.

Har en fryser kan en få kjøpt billigere kjøtt i slaktesesong på høsten, lam/får, og kampanjer rundt jul, svineribbe ol.

Lær seg flere gode grønnsaksretter, gjerne med bønner, linser og erter. Retter basert på egg.

Supper og lapskaus er genialt vinterstid  - masse rotgrønnsaker, trenger bare litt kjøtt. Du får kjøpt ferdig fryst suppe/lapskausblanding du kan bruke som base, og bare tilsette hva du har.

Anonymkode: 2c0a5...66a

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Økonomi er nok hovedgrunnen til at jeg aldri har orket å spise noe særlig ultraprosessert. Hva er kilopris på potet vs potetprodukt i frysedisken? 

Vi kjøper alt av kjøtt og fisk privat, det er billigere enn å kjøpe ferdig oppdelt i butikken, men uansett er ikke billig frossenfisk dyrere enn fiskepinner,  og man finner masse bra billig rent kjøtt i butikken også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle kokebøker bruker råvarer, gå på biblioteket og se om du finner noe som frister :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 12.31):

Og har dere tips til kokebøker eller nettsider med oppskrifter?

Anonymkode: adf97...486

Nei. «Ren» mat utelukkker alt av halvfabrikata, junkfood, ferdigmat, godteri, drikker som ikke er vann etc. Og om du tenker «kjøtt og fisk er dyrt»? Ja, om du kjøper det i små kvanta, gjerne ferdig marinert. Men det er ikke «ren» mat. Ren mat ikke-marinert kjøtt og fisk, helst kjøpt rett fra bonde og fisker.

Ditt største problem når du starter spise «ren» mat er at butikkene nesten ikke inneholder noe som faktisk ER mat (og ikke junk, halvfabrikata eller godteri markedsforhold som «mat»). Du har frukt og grønt, så har du frossen fisk, kjøtt, så har du oljer, en og annen joghurt naturell og så finner du ikke mer mat i butikken, og må gå hjem.

Anonymkode: ee24e...335

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. «Ren» mat utelukkker alt av halvfabrikata, junkfood, ferdigmat, godteri, drikker som ikke er vann etc. Og om du tenker «kjøtt og fisk er dyrt»? Ja, om du kjøper det i små kvanta, gjerne ferdig marinert. Men det er ikke «ren» mat. Ren mat ikke-marinert kjøtt og fisk, helst kjøpt rett fra bonde og fisker.

Ditt største problem når du starter spise «ren» mat er at butikkene nesten ikke inneholder noe som faktisk ER mat (og ikke junk, halvfabrikata eller godteri markedsforhold som «mat»). Du har frukt og grønt, så har du frossen fisk, kjøtt, så har du oljer, en og annen joghurt naturell og så finner du ikke mer mat i butikken, og må gå hjem.

Hva mer forventer du? Finnes det mer mat enn kjøtt/fisk/grønnsaker/frø/nøtter/korn og frukt/bær? 🙈 

Jeg synes butikkene har mer enn nok utvalg av ren mat. Unntatt alt kjøtt/fisk som blir tilsatt ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo mildt sagt en overdrivelse.

Følgende er rene råvarer eller såkalte prosesserte kulinariske ingredienser: Alt av frukt og grønnsaker, frosne bær, alt av ferskt og frossent kjøtt og fisk som ikke er smaksatt/marinert/bearbeidet (mange butikker har fiskedisk også), alt av mel, gryn, tørket pasta, ris, tørkede linser og bønner, nøtter uten tilsetninger, frø (solsikke, sesam osv), tørket frukt uten tilsetninger, sukker, honning, lønnesirup, de fleste oster (ja, det er ren mat), rømme, crème fraiche, cottage cheese, fløte, melk, egg, oljer og eddiker, hermetiske tomater uten tilsetninger, hermetiske bønner/kikerter som kun er tilsatt salt. Dessuten krydder og tørkede urter som kun inneholder "seg selv", dvs oregano, paprikapulver, spisskummen, gurkemeie, fennikelfrø, korianderfrø osv osv.

Og garantert mange jeg har glemt.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...