Gå til innhold

Er det dyrt å bare spise ren mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og har dere tips til kokebøker eller nettsider med oppskrifter?

Anonymkode: adf97...486

Skrevet

Det spørs hva du mener med ren mat. Hvis du spiser plantebasert, mye grønnsaker og lager det fra bunnen av så kan man fint gjøre det billig ihvertfall. 

• Liker 3
Skrevet

Jepp. For "ren mat" er ikke bare enkle, bilige råvarer. Det er "gressforet okse" og "friskfanget laks", og alle disse merkelappene koster penger. Dette tas fra kunden. Men mennesker i dag er kjempeivrige etter å betale seg ut. De kan overtales til det meste så lenge det demper den dårlige samvittigheten. Og dårlig samvittighet får de for ingenting. Og å betale ekstra gir status, ikke bare indre godfølelse. Så dette er big business.

Eller skal vi ta spørsmålet ditt fra en en annen vinkel?
Hva er ren mat?
Hvor mye koster denne maten?
Synes du dette er dyrt?

Anonymkode: 7f344...cfd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Blod skrev (19 minutter siden):

Det spørs hva du mener med ren mat. Hvis du spiser plantebasert, mye grønnsaker og lager det fra bunnen av så kan man fint gjøre det billig ihvertfall. 

Ja, og tar gjerne imot tips til bøker og nettsider også.

Skrevet

Kvalitet koster. Jeg kjøper kjøttet mitt direkte fra bonden og jeg synes ikke det er avskrekkende pris for kvaliteten jeg får. I høst betalte jeg 200 kr/kg for kjøttdeig fra storfe som hadde beitet ute hele sommerhalvåret. Men det er selvfølgelig dyrere enn å kjøpe billige pølser med 40% kjøtt og resten fyllstoffer som trespon (eller cellulose/fiber som de så fint kaller det).

Men rent kjøtt er faktisk ikke dyrt når man ser på næringen det gir. Det koster selvsagt mer per kg vare, men det er jo fordi det er mer næringstett.

Anonymkode: d65b0...b6e

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er ikke dyrt hvis man kan å lage mat, planlegger og benytter seg av billige råvarer som kikerter og linser mer enn hva som er vanlig i dag. Da kan det være mye billigere enn å kjøpe ferdigmat. Kok kraft selv, lag store porsjoner og frys ned, kjøp etter sesong.. hjemmelaget brød er billigere og bedre enn i butikk.

Eksempler på retter kan være Dal laget fra bunnen, ertesuppe med svineknoke, chili sin eller con carne

Men det tar jo mer tid så klart. Blir oppgitt når jeg ser påstander om at det er så dyrt med sunn mat. Det er jo bare tull, det trenger ikke være dyrt i det hele tatt. Det blir såklart dyrt hvis man baserer seg på store kjøttstykker og kjøtt i alle måltid, men det er ikke spesielt sunt. Holder man seg innen de anbefalte mengdene kjøtt er det ganske rimelig.

• Liker 2
Skrevet

Ikke spesielt dyrt hvis du kjøper et bruk med jakt og fiskerettigheter. 

Vel, bruket var ganske dyrt når sant skal sies. 

Anonymkode: 3c7e6...13c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, og tar gjerne imot tips til bøker og nettsider også.

Altså, hvis du mener det å lage mat fra bunnen av rene råvarer så er jo svaret enormt vidt - alle kokebøker i hyllen min og alle oppskrifter jeg leser på nett handler om denne typen matlaging. 

Faktisk finnes det et norsk nettsted som heter nettopp Ren mat, så du kan jo begynne der: https://www.renmat.no/oppskrifter

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jepp. For "ren mat" er ikke bare enkle, bilige råvarer. Det er "gressforet okse" og "friskfanget laks", og alle disse merkelappene koster penger. Dette tas fra kunden. Men mennesker i dag er kjempeivrige etter å betale seg ut. De kan overtales til det meste så lenge det demper den dårlige samvittigheten. Og dårlig samvittighet får de for ingenting. Og å betale ekstra gir status, ikke bare indre godfølelse. Så dette er big business.

Eller skal vi ta spørsmålet ditt fra en en annen vinkel?
Hva er ren mat?
Hvor mye koster denne maten?
Synes du dette er dyrt?

Anonymkode: 7f344...cfd

Dette er jo av det rareste jeg har lest. 

"Friskfanget laks" har jeg faktisk aldri hørt om, jeg måtte google og fant ut at det er et dansk uttrykk. Laks er enten oppdrettslaks eller villaks, og sistnevnte er rødlistet nå, pluss så dyr at de aller færreste har råd til det i den korte tiden den er i sesong på forsommeren. Så det kan ikke være noe som er særlig sentralt for folk som lager mat fra bunnen av rene råvarer.

Gressfôret storfekjøtt er en greie i enkelte miljøer for tiden har jeg skjønt, etter modell fra USA. Men å spise rent istedet for industrielt er da en mye videre (og eldre) tanke enn det.

For min del har det å velge økologisk kjøtt og linefanget lokal fisk (nei ikke laks) å gjøre med både kvalitet på råvarer og ikke minst om dyrevelferd. Dessuten er det å spise lokalproduserte beitedyr et politisk valg som har å gjøre med bosetting i distriktene og det å holde kulturlandskapet i hevd. Norge er et beiteland med mye utmark, det bør reflekteres i valg av råvarer.

Og hva i alle dager mener du med at "merkelappene koster penger?" Å drive forsvarlig, bærekraftig og etisk dyrehold koster penger. Det betaler jeg gjerne for. Det er ikke REKO-ringene i Norge og småbønder som driver markedsføring av merkevarer uten noe sporbart og substansielt innhold - det er det matvareindustrien som gjør.

Anonymkode: c0331...3aa

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Det krever litt i kunnskap og tid, men investerer man dette kan man spise veldig godt uten at det blir for dyrt. 

Spis grønnsaker og frukt etter sesong. Gjennom høsten er det veldig mye rimelig i Norske grønnsaker, særlig rotgrønnsaker, og da kan man lage opp en del retter fra fryseren.

Lokale fiskere selger gjerne hel/sløyd fisk fra kaisalg. Eller Meny har fisketirsdag. 

Kjøp basisvarer som kan stå lenge i bod på salg. 

Kjøtt og egg kjøper jeg på Reko. Det koster litt mer enn å jakte tilbud, men om du kjøper i store kvanta kan du få en fin kilopris. Kjøper også hjort fra jaktlag til en grei pris. 

Anonymkode: c4179...932

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg mener det er dyrt. Og at det ikke tar mye tid. 

Jeg har gått over til 80-100% UP-fritt kosthold. Det koster meg noen tusen ekstra i måneden. Velger også ofte økologisk. Spiser en del kjøtt, egg, fisk og meieriprodukter, og skikkelige råvarer koster. 

Anonymkode: 88c06...c88

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan fort blir dyrt dersom man skal ha et variert kosthold. 

Anonymkode: 33724...5a9

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er dyrt! Kjøtt og fisk koster mer enn skjorten nå.

Anonymkode: 72048...38e

• Liker 1
Skrevet

I motsetning til skitten mat?

Men nei, er ikke dyrt. Jeg spiser primært bønner, egg, meieri og grønnsaker, og det er dødsbillig. Kjøper kjøtt engang eller to i uken.

Mye billigere enn "vanlig" kosthold. Selv spiser jeg "rent" for å kutte kostnader, ikke fordi jeg er redd annen mat.

Anonymkode: 46628...f63

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Vi jakter selv. I år ble kg på elgkjøttet 69kr kg. Og storfekjøtt kjøper vi fra naboen der kjøpte vi halvt dyr kom da på ca 120kr kg , får vi fra naboen mot at vi hjelper ham med å kappe ved og å slakte når han slakter grisen.

Egg kjøper vi fra en nabo som har høner. 

Alt har med hvor en bor, hvor mye en kan skaffe selv. Klarer en å partere og dele opp kjøttet så er det ofte billigere å kjøpe halve eller hele dyr å pakke selv osv å ha i frysere

Potet, gulrot og kålrot kjøper vi rett fra bonden

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er dyrt! Kjøtt og fisk koster mer enn skjorten nå.

Anonymkode: 72048...38e

Man trenger ikke mye kjøtt og fisk. Fyller man mesteparten av tallerkenen med grønnsaker, bekgvekster og korn er det billig å spise ren mat. 

Men hvis man ikke er god til å utnytte de billige råvarene og middagen er 50% kjøtt eller fisk hver dag så blir det naturligvis dyrt. 

• Liker 3
Skrevet
Gliffy skrev (11 minutter siden):

Man trenger ikke mye kjøtt og fisk. Fyller man mesteparten av tallerkenen med grønnsaker, bekgvekster og korn er det billig å spise ren mat. 

Men hvis man ikke er god til å utnytte de billige råvarene og middagen er 50% kjøtt eller fisk hver dag så blir det naturligvis dyrt. 

Enig i dette! Vi spiser kjøttmiddag stort sett på søndager, og fersk fisk et par ganger i uken. De andre dagene er det enten rent vegetarisk eller suppe/pasta e.l. med innslag av kjøtt og fisk som ren smakstilsetning, feks salte ansjos i en pastarett med grønnsaker.

Det er også et godt tips å spise sesongbasert. Grønnsaker og frukt i sesong er både bedre og billigere. Rotgrønnsaker og sitrus nå om vinteren, asparges når det blir vår, sommerkål og rabarbra på forsommeren, tomater, squash, neper, blomkål, nypoteter, jordbær +++ om sommeren, og så plommer, sopp, grønne bønner og etter hvert epler, kål og gresskar utover høsten.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i dette! Vi spiser kjøttmiddag stort sett på søndager, og fersk fisk et par ganger i uken. De andre dagene er det enten rent vegetarisk eller suppe/pasta e.l. med innslag av kjøtt og fisk som ren smakstilsetning, feks salte ansjos i en pastarett med grønnsaker.

Det er også et godt tips å spise sesongbasert. Grønnsaker og frukt i sesong er både bedre og billigere. Rotgrønnsaker og sitrus nå om vinteren, asparges når det blir vår, sommerkål og rabarbra på forsommeren, tomater, squash, neper, blomkål, nypoteter, jordbær +++ om sommeren, og så plommer, sopp, grønne bønner og etter hvert epler, kål og gresskar utover høsten.

Hvordan føler dere dere med lite fisk, og kjøtt i kostholdet? Og spiser dere lite meieriprodukter også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan føler dere dere med lite fisk, og kjøtt i kostholdet? Og spiser dere lite meieriprodukter også? 

Ikke meg du siterte her, men jeg spiser lite kjøtt og fisk. Kanskje en dag i uken. Jeg spiser mye yoghurt og egg. Cottage cheese og kesam. 

Anonymkode: 46628...f63

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...