AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Etter stentingen av ene blodåren har jeg vært skikkelig svimmel. Det er ikke bare svimmel, men SVIMMEL. Blodtrykket ligger fra 66 til 90 over 40 til 60. Derfor trenger jeg noen råd om hva jeg kan spise som kan øke blodtrykket litt. Noen som har et tips? Anonymkode: c5a42...10d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): SALT Anonymkode: 1d64c...ad1 Spiser mye salt mat samt salttabletter fordi jeg har mangel på natrium, men det ser ikke ut til å virke. Anonymkode: c5a42...10d
Knoot Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 (endret) For å øke blodvolumet er det viktig å drikke vann sammen med at du tar salttablettene. Blodtrykket er blodet/plasmaets trykk på arterieveggene, derfor er økning av blodvolumet det som vil registreres som økt blodtrykk. Men helst burde du ha fått kostholdsråd ifra sykehuset etter operasjonen. Jeg vil også anbefale deg å ringe sykehuset og spørre de. Sykehuset skal ha sykepleiere som har videreutdanning i ernæring og kosthold. For mye salt er heller ikke bra, det skal være en gyllen middelvei. Endret 8. februar 2024 av Knoot
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Salt og lakris sammen med vann. Men ingen av de anbefales å øke. For noen hjelper det å trene. For min del så hjelper ikke noe. Jeg har vært veldig godt trent, jeg har økt saltinntaktet, jeg har lagt på meg, blitt eldre (passert 40). Ikke noe funker. Så undertrykk på 50-60 er rett og slett mitt normale. 90/60 er mitt typiske blodtrykk med små variasjoner. Legene bare trekker på skuldrene og sier at jeg må ha det i kjernejournalen min slik at de vet at det er normalt hos meg... Anonymkode: b4052...c5a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Knoot skrev (14 minutter siden): For å øke blodvolumet er det viktig å drikke vann sammen med at du tar salttablettene. Blodtrykket er blodet/plasmaets trykk på arterieveggene, derfor er økning av blodvolumet det som vil registreres som økt blodtrykk. Men helst burde du ha fått kostholdsråd ifra sykehuset etter operasjonen. Jeg vil også anbefale deg å ringe sykehuset og spørre de. Sykehuset skal ha sykepleiere som har videreutdanning i ernæring og kosthold. For mye salt er heller ikke bra, det skal være en gyllen middelvei. Skal inn til stenting i slutten av februar. Anonymkode: c5a42...10d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Salt og lakris sammen med vann. Men ingen av de anbefales å øke. For noen hjelper det å trene. For min del så hjelper ikke noe. Jeg har vært veldig godt trent, jeg har økt saltinntaktet, jeg har lagt på meg, blitt eldre (passert 40). Ikke noe funker. Så undertrykk på 50-60 er rett og slett mitt normale. 90/60 er mitt typiske blodtrykk med små variasjoner. Legene bare trekker på skuldrene og sier at jeg må ha det i kjernejournalen min slik at de vet at det er normalt hos meg... Anonymkode: b4052...c5a Jeg har fått beskjed om å ikke trene før neste stenting Anonymkode: c5a42...10d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 Knoot skrev (17 minutter siden): For å øke blodvolumet er det viktig å drikke vann sammen med at du tar salttablettene. Blodtrykket er blodet/plasmaets trykk på arterieveggene, derfor er økning av blodvolumet det som vil registreres som økt blodtrykk. Men helst burde du ha fått kostholdsråd ifra sykehuset etter operasjonen. Jeg vil også anbefale deg å ringe sykehuset og spørre de. Sykehuset skal ha sykepleiere som har videreutdanning i ernæring og kosthold. For mye salt er heller ikke bra, det skal være en gyllen middelvei. Jeg har natrium-mangel. Anonymkode: c5a42...10d
Knoot Skrevet 8. februar 2024 #9 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har natrium-mangel. Anonymkode: c5a42...10d Det viktigste er at du følger rådene til helsepersonell du fikk på sykehuset. De sitter med kompetansen og har oversikt over helsen din blodprøver, vitale målinger etc. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #10 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har natrium-mangel. Anonymkode: c5a42...10d Natrium finner du i salt. Salt maten mere? Anonymkode: b4052...c5a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 Knoot skrev (20 minutter siden): Det viktigste er at du følger rådene til helsepersonell du fikk på sykehuset. De sitter med kompetansen og har oversikt over helsen din blodprøver, vitale målinger etc. Har snakket med dem. De sier at jeg skal ta matrium og spise salt mat, men det ser ikke ut til at det hjelper på svimmelheten. Anonymkode: c5a42...10d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Natrium finner du i salt. Salt maten mere? Anonymkode: b4052...c5a Vet det. Anonymkode: c5a42...10d
Knoot Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har snakket med dem. De sier at jeg skal ta matrium og spise salt mat, men det ser ikke ut til at det hjelper på svimmelheten. Anonymkode: c5a42...10d Får du i deg nok væske samtidig som du spiser salt? Meningen med salt er å holde tilbake på væsken som du får i deg. Hvis du har lys urin er du nok hydrert, hvis den er mørk er det tegn på dehydrering.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 Knoot skrev (15 minutter siden): Får du i deg nok væske samtidig som du spiser salt? Meningen med salt er å holde tilbake på væsken som du får i deg. Hvis du har lys urin er du nok hydrert, hvis den er mørk er det tegn på dehydrering. Jeg drikker og drikker pga saltet som jeg tar. Jeg både spiser og drikker bra. Grunnen til at jeg spurte, var fordi jeg tenkte at kanskje det fantes noe krydder-mat som kunne øke blodtrykket også Anonymkode: c5a42...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå