Gå til innhold

Sluttet å være sulten, slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt vektnedgang med kosthold/lavkalori flere ganger tidligere. Det har alltid før vært vanskelig, gått sakte og jeg har vært sulten og slitt med hodepine. Denne gangen nå går det så uventet lett, samme metoder som før, men jeg føler ikke sult. Det fører til at jeg hopper over måltider og spiser for lite om jeg ikke passer på (i går spiste jeg kun middag pga barna), men jeg blir ikke sulten. Vekten går ned ca 1-1,5kilo i uken, jeg har gått ned 9kg siden nyttår. Har flere vært borti fraværet av sult? Hva skyldes det? Har kroppen min endelig skjønt at jeg har mer enn nok å gå på så den trenger ikke å være sulten? Jeg veide 95kg og skal ned til 74kg. Krysser fingrene for at det fortsetter å gå like lett videre, men er forberedt på vektplatå. 

Anonymkode: 8563d...b85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her, jeg føler meg magisk bra. Verken sult, hodepine, sliten eller noe som jeg har pleid å kjenne på ved slanking før, så kroppen min er jo tydeligvis fornøyd?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å spise nok selv om du ikke er sulten, for resultatet kan veldig fort bli at til slutt sier det stopp også kommer matlysten ut av kontroll også spiser du på deg alt igjen. Bedre å gjøre det i litt roligere tempo for å øke sjansen for varig resultat. 

I tillegg er det det psykiske aspektet her med å begynne å føle på mestring av å spise lite. Det kan fort bli en vond sirkel hvor du tilslutt faktisk utvikler en spiseforstyrrelse. 

• Liker 3
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (38 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å spise nok selv om du ikke er sulten, for resultatet kan veldig fort bli at til slutt sier det stopp også kommer matlysten ut av kontroll også spiser du på deg alt igjen. Bedre å gjøre det i litt roligere tempo for å øke sjansen for varig resultat. 

I tillegg er det det psykiske aspektet her med å begynne å føle på mestring av å spise lite. Det kan fort bli en vond sirkel hvor du tilslutt faktisk utvikler en spiseforstyrrelse. 

Takk, ja det er fordeler og ulemper ved å ikke kjenne sult. Ulempen er at jeg ikke husker på det før dagen nesten er over og da begrenser det seg hvor mye jeg får spist av kalorier. Men fordelen ved å ikke være sulten eller ha hodepine er jo absolutt stor og hjelper på vektnedgang, og ca 1 kg i uken er jo sunn nedgang (litt mer de to første ukene, men det er normalt ved vektnedgang), siste uken var det 1kg ned som er «anbefalt». Gått ned 9kg på 6uker. 

Skrevet

Dette er ganske vanlig hos personer med restriktive spiseforstyrrelse. Sier ikke at du har det, men jeg vil tro kroppen din kan reagere på samme måte med en så stor vektnedgang på kort tid. 

Forklaringen jeg har hørt, er at underernæring kan klusse til med hormonene som regulerer sultfølelsen (grehlin og leptin). Når man ikke gir respons på signalene de sender, vil de etter hvert "gi opp", slik at (den underernærte) kroppen, kan bruken den energien den tross alt får, på andre ting. Det kan også skyldes at magesekken din er blitt mindre.

Her kan du lese mer om det: No Appetite - Do I Have To Eat? Eating Disorder Recovery (hellybarnes.com)

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt for 5 år siden, og har holdt vekten siden. Det man legger merke til når fokuset er på vedlikehold er hvor mye appetitt svinger. I perioder, noen ganger noen dager-andre ganger noen uker, så har jeg null matlyst. Ofte i sammenheng med stress eller andre aktive perioder. Andre ganger har jeg kjempe-appetitt og er nesten utømmelig sulten. Andre ganger er jeg "normalt" sulten før måltider. Har pratet med slanke folk som har det helt på samme måte. Det er helt naturlig at det varierer. 

Du kan enten gjøre som jeg, at du spiser mindre når du ikke har matlyst, og spiser mer i perioder hvor du kjenner mer sult (for sultfølelsen vil komme tilbake, garantert). Eller så kan du prøve å overstyre sulten/mangel på sult og spise skjematisk de mengdene du skal ha til alle måltider. 

Anonymkode: 5d54f...00f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...