Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne da det er 1000 spørsmål i mitt hode angående dette. Jeg er snart 40 uker gravid og opplever forskjellige symptomer hver dag. Jeg har ringt til fødeavdeling for og få tips og alt de sier er at dette er normalt og jeg merker når fødsel starter. Hele denne uken har jeg had murringer i både rygg og mage og det har vært 10 ganger verre på natten enn på dagen, slimproppen min har også gått. Men når jeg våknet idag var magen min super hard og det har vært veldig begrenset bevegelse de siste to dagene av lillegutt.  Men nå er jeg lei av og ringe fødeavdelingen hver dag for og spørre da jeg ender opp med de samme svarene. Har ikke vært på ultralyd siden uke 18, de har ikke sjekket mengde fostervann eller andre ting heller. Det eneste de har sjekket er mål av magen, urin og vekten min. Vet ikke om det er bare meg men det betrygger ikke meg på noen som helst måte... hvordan vet jeg egentlig at alt er bra der inne når jeg kjenner forskjellige ting hver dag men får likevell samme svarene fra lege, jordmor og fødeavdeling om at alt sikkert er bra.

Så mine symptomer akkurat nå er at magen er veldig hard,  murrende smerter, slimproppen er ute, og kjenner litt mindre bevegelse enn normalt fra baby, jordmor har også sagt at hun kan kjenne at hode er festet i bekkenet. 

Flere som har opplevd det samme?

Mvh førstegangs fødende.

Anonymkode: c68fc...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andregangs her. Symptomene dine nå er akkurat de samme som mine, bortsett fra slimproppen. Baby har endret mønster på bevegelse, så er mest om natten nå. Du skal kjenne liv hver dag, men er trangt nå så kjennes kanskje annerledes ut. Sitter jo egentlig å bare kjenner etter tegn som kan tyde på at fødselen starter 🙈 tenker du ringer hvis du bekymrer deg over lite liv, men ellers er symptomene like! Er forresten i uke 38 nå

Anonymkode: 96c6d...143

Skrevet

Har du ikke vært på trivselskontroll i uke 32? Altså ultralyd.  Det er vanlig her hvertfall.  Har du sagt at du gjerne vil komme inn på en kontroll på føden?  Jeg tenker at det er bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

Skrevet

Hvis du tror du føler lite liv, ta kontakt med føden. Ikke noe å være flau over å ringe dit. Høres ut som det begynner å nærme seg fødsel. Masse lykke til! ❤️

Anonymkode: aa5a5...d58

Skrevet

Hæ, ikke ultralyd siden uke 18? Forstår at du er bekymret! Ikke mye tips fra meg siden jeg bare er i uke 20, men jeg har ny ultralyd i uke 25... men du er tøff og jeg hadde også vært frustrert hvis jeg var i din situasjon 🤍

Anonymkode: 45d86...2f8

Skrevet

Litt OT, men Jeg har heller ikke vært på ultralyd siden uke 18, visste ikke at det var vanlig? Jeg trodde man bare får det om det er en spesiell grunn, her (Møre og Romsdal) har jeg ikke hørt om en sånn trivselskontroll.

Det er helt normalt å ha både mensmurringer/smerter og kynnere, jeg har ofte kynnere (magen blir hard) og har hatt mensensmerter flere ganger i uka de siste par ukene. Er også førstegangs. Det viser bare at kroppen forbereder seg 😊

Alle er forskjellige, men når jeg kjenner godt med liv hver dag og alt er fint på kontroll hos jordmor, så har jo barnet det bra. Hvis det plager deg mye og du blir stresset av det, be om en ekstra kontroll hos jordmor eller om å få komme inn en tur på føden? Noen legekontor har også ultralydapparat, mitt legekontor har et bærbart et. Vi var innom føden en kveld da det var lite liv, ble godt tatt imot og fikk tatt CTG (måler hjerteslag og sammentrekninger).

Anonymkode: 89645...1af

• Liker 2
Skrevet

Kontakt føden og si du ønsker å komme inn til en sjekk da du føler mindre liv enn vanlig. De skal ta deg i mot. Alltid bedre med en sjekk. Da kan de også se om du har begynt å få åpning. Lykke til! 

Anonymkode: cd339...401

• Liker 1
Skrevet
Tullelu skrev (1 time siden):

Har du ikke vært på trivselskontroll i uke 32? Altså ultralyd.  Det er vanlig her hvertfall.  Har du sagt at du gjerne vil komme inn på en kontroll på føden?  Jeg tenker at det er bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

Nei.. fikk beskjed om at det kun er normalt og få i uke 12 og uke 18... vist ikke måtte jeg dra på privat vist jeg ville ha flere.  

Bor i Oslo så vet ikke om dette er normalt 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Litt OT, men Jeg har heller ikke vært på ultralyd siden uke 18, visste ikke at det var vanlig? Jeg trodde man bare får det om det er en spesiell grunn, her (Møre og Romsdal) har jeg ikke hørt om en sånn trivselskontroll.

Det er helt normalt å ha både mensmurringer/smerter og kynnere, jeg har ofte kynnere (magen blir hard) og har hatt mensensmerter flere ganger i uka de siste par ukene. Er også førstegangs. Det viser bare at kroppen forbereder seg 😊

Alle er forskjellige, men når jeg kjenner godt med liv hver dag og alt er fint på kontroll hos jordmor, så har jo barnet det bra. Hvis det plager deg mye og du blir stresset av det, be om en ekstra kontroll hos jordmor eller om å få komme inn en tur på føden? Noen legekontor har også ultralydapparat, mitt legekontor har et bærbart et. Vi var innom føden en kveld da det var lite liv, ble godt tatt imot og fikk tatt CTG (måler hjerteslag og sammentrekninger).

Anonymkode: 89645...1af

Ja fikk også beskjed om at det er kun to ultralyd timer som er normalt det er i uke 12 og 18 og at jeg må gå til privat om jeg vil ha mere... 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanlig med annen ul enn TUL og OUL. Med mindre det er snakk om avvik. Hvis bt, SF og stix er good samt du kjenner daglig liv så er det de parametrene man bruker rett og slett 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ta en tur på Volvat for ultralyd? Så får du se at alt er bra, hvis du ikke kommer inn på føden da.

Skrevet
Petra200 skrev (11 minutter siden):

Det er ikke vanlig med annen ul enn TUL og OUL. Med mindre det er snakk om avvik. Hvis bt, SF og stix er good samt du kjenner daglig liv så er det de parametrene man bruker rett og slett 

Ja var det jeg fikk beskjed om og. 

Skrevet
Millinea skrev (8 minutter siden):

Kan ta en tur på Volvat for ultralyd? Så får du se at alt er bra, hvis du ikke kommer inn på føden da.

Har ikke råd dessverre, vist ikke hadde jeg gjort det😁

Skrevet

Kjenner du mindre liv tar du kontakt med føden. Men regner med de har vurdert det hvis du allerede har ringt?

Anonymkode: bf862...114

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner du mindre liv tar du kontakt med føden. Men regner med de har vurdert det hvis du allerede har ringt?

Anonymkode: bf862...114

Fikk beskjed om og ta sparketest, det jeg får beskjed om hver gang jeg ringer😅

Skrevet (endret)
Petra200 skrev (34 minutter siden):

I Telemark tilbys friske gravide tre ordinære ultralydundersøkelser; tidlig i uke 11-13, ordinær i uke 17-18 og trivselskontroll i uke 32.  Man blir henvist til sykehuset telemark eller til porsgrunnsgynekologene.  Den du er hos første gangen følger deg opp på de to andre også 👍🏻   Og eventuell overtidskontroll hvis det er aktuelt.

Endret av Tullelu
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk beskjed om og ta sparketest, det jeg får beskjed om hver gang jeg ringer😅

Det er vanlig svar. Hva resultat får du av å gjøre det og hva sier de om du har ringt inn og forklart hva du kjenner? Ikke vanlig med flere ultralyd etter uke 18 i Oslo. Fødte her selv i desember. 

Anonymkode: 83777...07a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne da det er 1000 spørsmål i mitt hode angående dette. Jeg er snart 40 uker gravid og opplever forskjellige symptomer hver dag. Jeg har ringt til fødeavdeling for og få tips og alt de sier er at dette er normalt og jeg merker når fødsel starter. Hele denne uken har jeg had murringer i både rygg og mage og det har vært 10 ganger verre på natten enn på dagen, slimproppen min har også gått. Men når jeg våknet idag var magen min super hard og det har vært veldig begrenset bevegelse de siste to dagene av lillegutt.  Men nå er jeg lei av og ringe fødeavdelingen hver dag for og spørre da jeg ender opp med de samme svarene. Har ikke vært på ultralyd siden uke 18, de har ikke sjekket mengde fostervann eller andre ting heller. Det eneste de har sjekket er mål av magen, urin og vekten min. Vet ikke om det er bare meg men det betrygger ikke meg på noen som helst måte... hvordan vet jeg egentlig at alt er bra der inne når jeg kjenner forskjellige ting hver dag men får likevell samme svarene fra lege, jordmor og fødeavdeling om at alt sikkert er bra.

Så mine symptomer akkurat nå er at magen er veldig hard,  murrende smerter, slimproppen er ute, og kjenner litt mindre bevegelse enn normalt fra baby, jordmor har også sagt at hun kan kjenne at hode er festet i bekkenet. 

Flere som har opplevd det samme?

Mvh førstegangs fødende.

Alt dette høres helt normalt ut i forkant av nærstående fødsel. 
Og du vil merke når fødselen starter, ja. 

Hilsen ei som har vært gravid tre ganger

Anonymkode: 5ea88...f87

• Liker 1
Skrevet
Tullelu skrev (1 time siden):

I Telemark tilbys friske gravide tre ordinære ultralydundersøkelser; tidlig i uke 11-13, ordinær i uke 17-18 og trivselskontroll i uke 32.  Man blir henvist til sykehuset telemark eller til porsgrunnsgynekologene.  Den du er hos første gangen følger deg opp på de to andre også 👍🏻   Og eventuell overtidskontroll hvis det er aktuelt.

Okei, så flott! Men det er ellers ikke vanlig 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke råd dessverre, vist ikke hadde jeg gjort det😁

Det koster ikke mye! Kan absolutt være verdt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...