Gå til innhold

Hvordan få familielivet til å gå rundt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som bor sammen med partner og som har et godt samarbeid for å få familielivet til å gå rundt med alt det det innebærer (både det andre og tredje skiftet), og som er fornøyde med fordelingen: hvordan gjør dere det?

Vi er nødt til å ta noen grep for å jobbe bedre sammen om dette småbarnslivet før ekteskapet ryker, men vi har aldri helt fått det til etter at barnet kom til verden og trenger noen eksempler på familier som får det til! 

Anonymkode: 457f9...65f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som ikke fungerer?

Anonymkode: 8e8b1...576

• Liker 3
Skrevet

Raushet, og det å ville det beste for den andre. Den som ser at noe må gjøres, tar det. Begge er på tilbudssiden om natten, og det er mer en kamp om å ta det enn å slippe. 

Struktur og gode planer. Der vi sammen har snakket gjennom uka og gjøremål. Og som utgangspunkt har faste oppgaver. 

Anonymkode: 1af02...dfe

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Svelging av kameler, gjør mer enn du må, vær raus. Se hva den andre gjør (ikke hva hen ikke gjør), vær takknemlig og sett pris på hverandre. Innimellom må man kvinne seg opp og tenke at ting går seg til. Senke kravene når det kommer til husarbeid. 

Anonymkode: 9ad7d...ca8

• Liker 2
Skrevet

Hva konkret er det som ikke fungerer?

Vi har ikke så store barn enda, så det er ikke en haug av fritidsaktiviteter som tar opp ettermiddagene enda.

Vår rutine er stort sett at vi kommer hjem likt, og den tar ut av oppvaskmaskinen og lager middag mens den andre har tid med barna, også bytter vi etter middag hvor den andre rydder bort og vasker over kjøkkenet. Så er det familietid før vi legger et barn hver.

Da er det endelig tid for at hunden skal få turen sin mens den som blir hjemme slenger på en klesvask og bretter det som var fra dagen før.

På kveldene har vi enten tid sammen eller hver for oss, og bytter på å reise på trening noen ganger i uken. Nettene tar vi "ansvar" for litt annenhver gang, men nå er det sjeldent det er noe.

Når det kommer til planlegging og forberedning så har vi ingen klar fordeling av oppgaver, men vi har en felles kalender, og hjelper hverandre med det som skal gjøres. Det eneste "faste" er vel den ene dagen i uken barna skal ha med matpakker. Det ordner mannen min, for han er rask om morgenen, og jeg er veldig treg. Husarbeid tas i mellom når vi ser det trengs.

Anonymkode: a3169...f03

• Nyttig 1
Skrevet

Hver fornøyd med det som gjøre, ikke pirk for det ikke gjøres på din måte. 
Her gjør mannen mest, han synes det er helt greit. Så gjør jeg det som jeg synes han er dårlig på. Som å brette klær og vaske klær. Og gjør han det så sier jeg ikke noe på det selv om jeg tenker hvordan er det mulig å ikke brette pent😂
Jeg forventer at at han skal huske ting, tider osv han gjør ikke bestandig det så jeg har laget en kalender som vi fyller ut. Så ringer han meg om det er noe han tviler på når det gjelder slike ting. Dette har vi aldri snakket om det har bare delt seg slik naturlig

• Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Svelging av kameler, gjør mer enn du må, vær raus. Se hva den andre gjør (ikke hva hen ikke gjør), vær takknemlig og sett pris på hverandre. Innimellom må man kvinne seg opp og tenke at ting går seg til. Senke kravene når det kommer til husarbeid. 

Ett konkret tips er å planlegge godt, for å slippe stress og mas senere. Når det kommer til middager, f.eks. Vi har laget en liste over middager vi liker å spise. Plukker 4-5 middager for uken som kommer og storhandler. Ofte lager vi middag for to dager også. Da vet vi hva vi skal ha til middag og har ingrediensene. 

• Nyttig 1
Skrevet

En del av de "gode rådene" du har fått her er ikke egentlig gode råd fordi den forutsetter at begge foreldrene er like både når det gjelder standard, ønsker og hva man legger merke til og de fleste par er ikke like. Det hjelper ikke å være så enig som bare det om at den som ser noe skal gjøre det hvis den ene parten aldri ser det som må gjøres. Det fører bare til enda mer irritasjon. Dere må finne det som fungerer for dere. Hvor er det det ikke fungerer hos dere? Prøv å definere hvilke områder som skaper irritasjon og/eller konflikt. Hva slags standard ønsker dere i hjemmet? Må dere kanskje skrive ned en detaljert liste over gjøremål og fordele dem? For mange fungerer det bedre å ha klart definerte ansvarsområder. Planlegging er ofte alfa og omega. Bruk noen minutter av hver kveld til å planlegge neste dag. Hvem tar morgenstell av barna, hvem lager frokost og matpakker, hvem leverer, hvem henter, hvem handler, hvem lager middag, hvem kjører barna til trening, hvem kjøper gaven til Lisas bursdagsfeiring osv. Prøv å finne ut hvor det butter, det er der løsningen ligger.

Anonymkode: 5aa8e...82e

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vet ikke om dette hjelper deg, men det funker veldig for oss. 

Vi har 2 barn, 7 og 9 år. Hovedreglen i huset her er halv tid med det som må gjøres og halvtid med det vi vil gjøre. (er selvsagt ikke hverdag det går, men på vanlig dag) 

Det vil si at når hele familen kommer hjem ved 4 tiden så har barna 4 timer til leggetid. 2 av de timene må brukes på lekser, mat, dusj og husarbeid. De 2 andre timene kan de bruke på nøyaktig det de vil, spille, tv og lek etc. Han eldste har også fotball trenning 2 ganger i uken som brukes på "fritiden" hans. Jeg og mannen har 6 timer til leggetid, og samme regel. 3 timer som brukes på å hjelpebarna, kjøre til trenning, lage mat og husarbeid. Og 3 timer vi kan bruke på oss selv, som oftest tv, trenning, og kos sammen. 

I helgene er det litt annerledes, men også der deler vi opp dagen, gjør husarbeid sammen og finner på noe gøy sammen og alene. ☺️

For oss funker dette veldig bra. Det blir mye mer rettferdig for alle☺️

Anonymkode: 6cdd2...870

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Handling stjeler tid, så planlegg bedre og gjør det sjeldnere. Det blir etterhvert også mer økonomisk. Du sparer tid og penger. 

Vær raus med hverandre, og fordel oppgaver. Sett dere ned og lag en plan. Bare det at du vet at han leverer på tirsdag, onsdag og henter på torsdag vil føre til ro i ditt liv. Ha en plan for klær og hvem som gjør hva. Den som henter unger tidlig, lager gjerne mat. Har dere disse planene på plass, og tar en liten gjennomgang av uka på søndag. Om det er kanindagen i barnehagen og alle skal ha med kaninører, om det er legging eller tøyvask. La rutiner, fordel dem og nyt tiden som er til overs sammen. 

Menn er jo ofte slik at de trekker seg unna, og de unngår å gjøre mest mulig, så der må du bare legge ansvaret over på forhånd, og la det stå til. Det blir kanskje ikke helt som du hadde tenkt, men han finner ut av det. 

Her er ungene store nå, så mannen er ferdig oppdratt og lager gjerne middag hver dag. Men det har tatt noen år her for at alt skal gli. Bare husk at de fleste har vært gjennom en tung småbarnsperiode, og det tyngste er kanskje ikke barna men at foreldrene skal vokse også. Sammen. Bli ansvarlige voksne. Dere har gått fra en periode der dere bare hadde dere selv til å bli foreldre med alt som følger med, og jobb i tillegg. Det er en skikkelig tøff overgang. De parene som kan snakke sammen, lene seg på hverandre og annerkjenneer at dette er ikke bare enkelt; jeg tror det må være en styrke. Men mannen må få vite at dette er ikke enkelt for deg heller. Det er et teamprosjekt, og begge må bidra. 

Planlegg, rutiner, fordel oppgaver, vær god mot hverandre og ungene. Gi en klem og ros hverandre. 

Anonymkode: 3cdcc...a75

• Liker 1
Skrevet

Ukeshandling/sett opp ukesmeny. Fast dag for husvask, f.eks torsdag. Da jobber dere begge en time med dette sammen. Fordel rom. Vanskelig å snike seg unna når det er fast dag/tidspunkt. Barn hjelper til ut fra alder. En "frikveld hver" i uka. Om så for å legge seg i senga og lese bok. Ha gjerne to faste ukedager for klesvask. Den som kommer først hjem setter på vask. Bytt på å lage middag (annenhver dag). Den som ikke lager maten, rydder opp etterpå. Da skulle vel de største oppgavene være greit fordelt.

Anonymkode: 5ca72...cae

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ett konkret tips er å planlegge godt, for å slippe stress og mas senere. Når det kommer til middager, f.eks. Vi har laget en liste over middager vi liker å spise. Plukker 4-5 middager for uken som kommer og storhandler. Ofte lager vi middag for to dager også. Da vet vi hva vi skal ha til middag og har ingrediensene. 

Nettopp det jeg mente med å planlegge uka :)

Vi lager en matplan og handleliste, samt fordeler oppgaver og ansvar gjennom uka - hver søndag, når vi har tid og er relativt uthvilte. 

Da vet vi at jeg skal handle tirsdag etter jobb, at han skal kjøre vaske badet innen fredag, at jeg skal lage tomatsuppe mandag og han skal lage torsk tirsdag, at værvarselet sier det skal snø så han må være klar for å stå opp 10 minutter før og ha tid til å måke. Da slipper man veldig mye av hverdagsstresset og hverdagskranglene. 

Anonymkode: 1af02...dfe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber bare deltid, etter eget ønske. Får mat levert fra oda. Ungene har en fritidsaktivitet hver. Unner hverandre alenetid. Jeg trives godt alene når ungene er på skolen, og det gir meg et overskudd som jeg kan bruke på barn og mann. Sånn får vi det til 😊

Anonymkode: 959ca...97a

Skrevet

Begge oppfører seg som om den andre ikke er der. Dvs. tar tak i det som skal gjøres uten å bli spurt/ mast på. Ikke la oppgaver ligge fordi den «andre skal ta det». På den måten er vi alltid ajour, og tilsammen gjør vi like mye. Planlegger uken hver søndag.

Ikke tenke at alt skal være 50-50 hele tiden. En dag mannen kan gi 30%, gir jeg 70 %. En dag jeg kan gi 20%, gir mannen 80%. Ingen millimeterregnskap 

Anonymkode: 3b95f...e5d

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg ønsker dessverre ikke å utdype situasjonen vår i frykt for å bli gjenkjent, så derfor vil jeg bare ha generelle svar og så kan jeg plukke det som passer. Først og fremst ønsker jeg å forstå hva et normalt familieliv innebærer.

Anonymkode: 457f9...65f

• Hjerte 2
Skrevet

NB, å være raus med hverandre fungerer dessverre bare om begge er rause. 

Anonymkode: 6ef62...9c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ha fast en dag i uken hver der vi har "fri". Det vil si å dra ut fra huset og gjøre noe for sin egen del :)

Anonymkode: f2c60...cad

Skrevet

Har barn på 12 år og 7 år. 
Her har vel jeg tatt mest ansvar for barna egentlig, Neida, joda🤣Mannen har i perioder jobbet veldig mye og stort sett kun jobbet ettermiddag/ kveld/ helg. Så da har det blitt sånn egentlig..

Jeg står opp med dem og ordner frokost, hjelper dem med matpakke og pakker sekken. På dager med fryktelig dårlig vær kjører faren dem til skolen om han ikke er på jobb. Stort sett henter jeg på SFO på vei hjem fra jobb. Jeg gjør lekser sammen med dem og følger yngste på fotballtrening. Far kjører til aktiviteter de kveldene han ikke er på jobb. Ellers sykler/ går vi. Jeg ordner med kveldsmat og hjelper yngste med kveldsrutine og legging. Jeg er vel den som finner mest på med dem og, egentlig… sånn spille sammen, bake, gå ut.. ja.. Far er med på fellesaktiviteter som bowling, kino, trampolinepark o.l. de helgene han har fri, Men han tar «aldri» med seg ungene med på noe alene 🙈Han vil liksom ha med meg 😆

Jeg skulle ønske far kunne tatt mer av den daglige oppfølgingen, men har liksom bare blitt sånn…. og han blir fortere irritert og brydd om han gir beskjeder som ungene ikke følger opp med en gang. Så blir fortere dårlig stemning. Så da synes jeg faktisk det er bedre å styre på selv, også kan han gjøre andre ting som også trengs å gjøres i et familie AS🙈👍😊

Anonymkode: 0a976...f2a

Skrevet

Det er to ting som er viktige her, syns jeg. Først, at vi har et godt forhold i bunnen, der vi er interesserte i hverandre og i at den andre skal ha det bra. Vi kommuniserer åpent og vi er bra på å snakke om og finne ut av ting om vi opplever at noe ikke fungerer. Så forsøker vi å få hverdagen til å gå opp med det som utgangspunkt. Men logistikken er liksom ikke så interessant om det ikke ligger gjensidig respekt og interesse i bunnen. 

Ingen av oss fungerer særlig bra med lite søvn, men vi har også hatt babyer som har sovnet veldig enkelt igjen med puppen. Så så lenge jeg ammet så tok jeg nettene (men han sto da opp med ungene). Vi lager også ukeplan på søndager, da jobb-timeplanen kan se annerledes ut uke til uke. Så vet vi hvem som henter/ leverer, hva vi skal lage til middag, osv. Vi trives begge best med at jeg tar ansvar for regninger, osv (mannen har et snev av adhd som gjør den type ting ti ganger mer slitsomt for han), mannen er mye flinkere enn meg til å rydde, brette klær og sånne konstante småting. Vi har ca lik standard på hvordan vi vil ha det hjemme, og begge vil heller dra ut og gå på skøyter med ungene en lørdag enn å være hjemme og vaske 😅. Vi passer på å gi hverandre alenetid, og selv om sexlivet er labert nå i småbarnsfasen så blir det mye klemmer, kyss og kos i hverdagen. 

Anonymkode: 5d808...c15

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva konkret er det som ikke fungerer?

Vi har ikke så store barn enda, så det er ikke en haug av fritidsaktiviteter som tar opp ettermiddagene enda.

Vår rutine er stort sett at vi kommer hjem likt, og den tar ut av oppvaskmaskinen og lager middag mens den andre har tid med barna, også bytter vi etter middag hvor den andre rydder bort og vasker over kjøkkenet. Så er det familietid før vi legger et barn hver.

Da er det endelig tid for at hunden skal få turen sin mens den som blir hjemme slenger på en klesvask og bretter det som var fra dagen før.

På kveldene har vi enten tid sammen eller hver for oss, og bytter på å reise på trening noen ganger i uken. Nettene tar vi "ansvar" for litt annenhver gang, men nå er det sjeldent det er noe.

Når det kommer til planlegging og forberedning så har vi ingen klar fordeling av oppgaver, men vi har en felles kalender, og hjelper hverandre med det som skal gjøres. Det eneste "faste" er vel den ene dagen i uken barna skal ha med matpakker. Det ordner mannen min, for han er rask om morgenen, og jeg er veldig treg. Husarbeid tas i mellom når vi ser det trengs.

Anonymkode: a3169...f03

Men går dere ikke tur med hund etter en lang arbeidsdag før på kvelden? Eller er det slik at hunden kan gå i Hagen å gjøre fra seg der? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...