AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #1 Skrevet 8. februar 2024 Vil ta steget opp å spare mer i fond og i bedre fond. Sparer nå i Odin C og DnB teknologi. hva anbefales? Anonymkode: 6430b...88c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #2 Skrevet 8. februar 2024 Finn et du har tro på. Anonymkode: 6709a...6f9
Grandidosa83 Skrevet 8. februar 2024 #3 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vil ta steget opp å spare mer i fond og i bedre fond. Sparer nå i Odin C og DnB teknologi. hva anbefales? Anonymkode: 6430b...88c Odin C virker ikke å være et spesielt hensiktsmessig fond å putte pengene.. 1,5% årlig honorar og prestasjoner langt under indeksfond er ikke bra. DnB teknologi har jeg også, Spørsmålet er jo litt hva du ønsker og hva som motiverer deg med sparingen din? Dersom bransje og sektorfond motiverer til sparing kan det jo gjøre du sparer mer, mens indeksfond er «kjedeligere» men har jevnt over god avkastning over tid. Klp global indeks 4 har jeg. Det er rimelig og presterer greit ut i fra indeksen den skal følge.
Schmuhu Skrevet 8. februar 2024 #4 Skrevet 8. februar 2024 Jeg er enig med forrige innlegg fra @Grandidosa83 ! Odin C bør byttes ut mot noe annet, uavhengig gevinst eller tap. Det er et dyrt aktiv forvaltet fond som ikke leverer. Hva er tidshorisonten din? Hvor lenge ønsker du å spare? Har du mer enn 15 år, så anbefaler jeg en global indeksfond med lave kostnader. En slik indeksfond er mer enn 20% eksponert mot teknologi, så da kan du også vurdere å selge DNB Teknologi. Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Grandidosa83 skrev (44 minutter siden): Odin C virker ikke å være et spesielt hensiktsmessig fond å putte pengene.. 1,5% årlig honorar og prestasjoner langt under indeksfond er ikke bra. DnB teknologi har jeg også, Spørsmålet er jo litt hva du ønsker og hva som motiverer deg med sparingen din? Dersom bransje og sektorfond motiverer til sparing kan det jo gjøre du sparer mer, mens indeksfond er «kjedeligere» men har jevnt over god avkastning over tid. Klp global indeks 4 har jeg. Det er rimelig og presterer greit ut i fra indeksen den skal følge. Takk for svar! hensikten med dette er å spare til pensjonstiden ish (sparer også i ips utenom) er nå 33 og skal jo jobbe en del år til. Takk for tips til fond også! Er vanskelig å sette seg inn i alt Anonymkode: 6430b...88c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 Schmuhu skrev (28 minutter siden): Jeg er enig med forrige innlegg fra @Grandidosa83 ! Odin C bør byttes ut mot noe annet, uavhengig gevinst eller tap. Det er et dyrt aktiv forvaltet fond som ikke leverer. Hva er tidshorisonten din? Hvor lenge ønsker du å spare? Har du mer enn 15 år, så anbefaler jeg en global indeksfond med lave kostnader. En slik indeksfond er mer enn 20% eksponert mot teknologi, så da kan du også vurdere å selge DNB Teknologi. Schmuhu Takk for svar! Har du tips til andre fond? Er vanskelig å sette seg inn i og vite hva en skal se etter! tidsperspektivet er rundt 30 år Anonymkode: 6430b...88c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Grandidosa83 skrev (52 minutter siden): Odin C virker ikke å være et spesielt hensiktsmessig fond å putte pengene.. 1,5% årlig honorar og prestasjoner langt under indeksfond er ikke bra. DnB teknologi har jeg også, Spørsmålet er jo litt hva du ønsker og hva som motiverer deg med sparingen din? Dersom bransje og sektorfond motiverer til sparing kan det jo gjøre du sparer mer, mens indeksfond er «kjedeligere» men har jevnt over god avkastning over tid. Klp global indeks 4 har jeg. Det er rimelig og presterer greit ut i fra indeksen den skal følge. Er dette du mener? Anonymkode: 6430b...88c
Schmuhu Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Har du tips til andre fond? Er vanskelig å sette seg inn i og vite hva en skal se etter! tidsperspektivet er rundt 30 år Anonymkode: 6430b...88c Jeg anbefaler en global indeksfond. De følger ofte f.eks. MSCI World. Det kan f.eks. være: - Kron Indeks Global - DNB Global Indeks - KLP Aksje Global - Storebrand Global Indeks Og så videre! Velg det fondet som har lavest kostnad. Tror det er Kron for tiden. Husk å flytte ASK om nødvendig, slik at du ikke utløser skatt ved manuell flytting. Godt mulig du kan bytte til en grei indeksfond der du er. Som sagt, sjekk kostnader og velg det som er billigst. KLP er kan være et greit valg. Finnes mye verre enn det. Schmuhu Endret 8. februar 2024 av Schmuhu
Grandidosa83 Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 12.22): Er dette du mener? Anonymkode: 6430b...88c Beklager så ikke dette før nå. Ja, dette er det jeg har valgt å gå for. Ser navnet er noe endret i den siste tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå