AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Del Skrevet 8. februar Jeg er litt forvirret ang oljer. Ok, frøoljer er dritt sier f eks Biohacking Girls. Men hva med frø? Jeg lager endel rawfood med frø, så må finne ut av dette. Stoler overhodet ikke på norske nasjonale helseråd fordi de ikke følger med på forskning. Så noen som vet? Jeg sliter med å godta at f eks svartfrøolje ikke er sunt. Jeg tror ikke dere vet mer enn meg, men kanskje en av dere? Anonymkode: c18e5...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Del Skrevet 8. februar Sier de ikke noe mer om hvorfor der du har fått denne informasjonen? Frø inneholder masse skadelige stoffer for mennesker. Plantene ønsker ikke at vi spiser babyen deres. Plantene ønsker at frøet skal vokse opp til å bli til en ny plante. Fettsyreprofilen er også dårlig i de frøene. Så frøoljer har altfor mye av fettsyrer vi allerede får i oss for mer enn nok av. For mye flerumettet fett er usunt. Vi trenger litt flerumettet fett, men vi har rett og slett ikke utviklet oss til å spise disse mengdene flerumettet fett, Omega-6-fettsyren som frø har spesielt mye av er linolsyre. Linolsyre er forbundet med økt risiko for hjertesykdom... Til tross for at den senker kolesterolet. I en dobbeltblindet, randomisert kontrollert studie studie på nesten 10000 institusjonaliserte menn og kvinner der noen erstattet mettet fett med frøolje, så fikk gruppen med frøoljer en betydelig reduksjon i kolesterol (13,8%) sammenlignet med bare 1% reduksjon for kontrollgruppen. Ingen endring i hjertesykdom på de fem årene studien varte. Men ca 50 år senere fant de ut at de som hadde spist frøoljer og fått lavere kolesterol hadde mer hjertesykdom. Risikoen for død økte med 22% for hver 30 mg/dL (0.78 mmol/L) reduksjon i kolesterol. Vi bruker fett til mye i kroppen, blant annet til cellemembraner. Fettet du spiser brukes til å bygge opp hver eneste cellene i kroppen din. Spiser du mye flerumettet fett, så får du ustabile cellemembraner og de må stives opp med kolesterol. Mettet fett gir stabile cellemembraner. Svartfrøolje har jeg aldri hørt om før. Spiser du den eller smører den på huden? Uansett er det vel fortsatt frøolje, så skadelig i det lange løp. De dårlig fettsyrene tas opp gjennom huden også. Jeg husker ikke nøyaktig hva som gjør det, men de fleste som går over til et carnivore-kosthold (bare animalsk, ingen planter) sier at de ikke blir solbrent lenger. Anonymkode: a39bd...6e8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sier de ikke noe mer om hvorfor der du har fått denne informasjonen? Frø inneholder masse skadelige stoffer for mennesker. Plantene ønsker ikke at vi spiser babyen deres. Plantene ønsker at frøet skal vokse opp til å bli til en ny plante. Fettsyreprofilen er også dårlig i de frøene. Så frøoljer har altfor mye av fettsyrer vi allerede får i oss for mer enn nok av. For mye flerumettet fett er usunt. Vi trenger litt flerumettet fett, men vi har rett og slett ikke utviklet oss til å spise disse mengdene flerumettet fett, Omega-6-fettsyren som frø har spesielt mye av er linolsyre. Linolsyre er forbundet med økt risiko for hjertesykdom... Til tross for at den senker kolesterolet. I en dobbeltblindet, randomisert kontrollert studie studie på nesten 10000 institusjonaliserte menn og kvinner der noen erstattet mettet fett med frøolje, så fikk gruppen med frøoljer en betydelig reduksjon i kolesterol (13,8%) sammenlignet med bare 1% reduksjon for kontrollgruppen. Ingen endring i hjertesykdom på de fem årene studien varte. Men ca 50 år senere fant de ut at de som hadde spist frøoljer og fått lavere kolesterol hadde mer hjertesykdom. Risikoen for død økte med 22% for hver 30 mg/dL (0.78 mmol/L) reduksjon i kolesterol. Vi bruker fett til mye i kroppen, blant annet til cellemembraner. Fettet du spiser brukes til å bygge opp hver eneste cellene i kroppen din. Spiser du mye flerumettet fett, så får du ustabile cellemembraner og de må stives opp med kolesterol. Mettet fett gir stabile cellemembraner. Svartfrøolje har jeg aldri hørt om før. Spiser du den eller smører den på huden? Uansett er det vel fortsatt frøolje, så skadelig i det lange løp. De dårlig fettsyrene tas opp gjennom huden også. Jeg husker ikke nøyaktig hva som gjør det, men de fleste som går over til et carnivore-kosthold (bare animalsk, ingen planter) sier at de ikke blir solbrent lenger. Anonymkode: a39bd...6e8 Tusen takk for svar. Svartfrø har jo blitt brukt til utrolig mye historisk sett, jeg har lest endel om urter her: https://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/nige_sat.htm Jeg sliter med å tro at denne er skadelig, men kanskje som olje? Ikke lett å bli klok! Anonymkode: c18e5...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 7.57): Jeg er litt forvirret ang oljer. Ok, frøoljer er dritt sier f eks Biohacking Girls. Men hva med frø? Jeg lager endel rawfood med frø, så må finne ut av dette. Stoler overhodet ikke på norske nasjonale helseråd fordi de ikke følger med på forskning. Så noen som vet? Jeg sliter med å godta at f eks svartfrøolje ikke er sunt. Jeg tror ikke dere vet mer enn meg, men kanskje en av dere? Anonymkode: c18e5...219 Jeg synes jo også at det er forvirrende. Det snakkes så mye pm frøoljer, men ingen ting og frø. AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 8.50): Sier de ikke noe mer om hvorfor der du har fått denne informasjonen? Frø inneholder masse skadelige stoffer for mennesker. Plantene ønsker ikke at vi spiser babyen deres. Plantene ønsker at frøet skal vokse opp til å bli til en ny plante. Anonymkode: a39bd...6e8 Dette stemmer jo ikke. De ønsker absolutt av «babyene» skal spises, det er jo en måte å spre seg og sine gener over områder. De blir spist, og bæsjet ut igjen. Så det her er jo bare mangel på kunnskap fra de som sier dette. Anonymkode: 27860...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette stemmer jo ikke. De ønsker absolutt av «babyene» skal spises, det er jo en måte å spre seg og sine gener over områder. De blir spist, og bæsjet ut igjen. Så det her er jo bare mangel på kunnskap fra de som sier dette. Anonymkode: 27860...dd9 Du tenker nok på frukt, ikke korn. Frukt og bær smaker ofte søtt og godt nettopp for å bli spist og spredt på den måten. Det er også grunnen til at mange av dem setter litt fart på magen, for frøene må ikke ligge så lenge i mage og tarm at de blir ødelagt. Men korn og den typen frø spres med vinden og har ingen interesse av å bli spist. Anonymkode: 13ae8...476 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du tenker nok på frukt, ikke korn. Frukt og bær smaker ofte søtt og godt nettopp for å bli spist og spredt på den måten. Det er også grunnen til at mange av dem setter litt fart på magen, for frøene må ikke ligge så lenge i mage og tarm at de blir ødelagt. Men korn og den typen frø spres med vinden og har ingen interesse av å bli spist. Anonymkode: 13ae8...476 Det er ikke snakk om korn, men frø. Som for eksempel drøvtyggere får i seg ved beiting. Anonymkode: 27860...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke snakk om korn, men frø. Som for eksempel drøvtyggere får i seg ved beiting. Anonymkode: 27860...dd9 Korn er frø. Jeg ser ikke hvorfor det er relevant at drøvtyggere får i seg frø når de beiter. Anonymkode: 13ae8...476 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Korn er frø. Jeg ser ikke hvorfor det er relevant at drøvtyggere får i seg frø når de beiter. Anonymkode: 13ae8...476 Haha korn er ikke frø Anonymkode: 27860...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Del Skrevet 22. mars 11 hours ago, AnonymBruker said: Haha korn er ikke frø Anonymkode: 27860...dd9 "Korn" brukes om gresstypene vi bruker til mat, men det er jo kornene vi lager mat av. Disse kornene (frøene) "ønsker" ikke å bli spist, det er ikke slik de sprer seg, i motsetning til søte frukt og bær. Gress/korn/gressfrø er uansett ikke naturlig mat for mennesker. Anonymkode: 13ae8...476 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Korn" brukes om gresstypene vi bruker til mat, men det er jo kornene vi lager mat av. Disse kornene (frøene) "ønsker" ikke å bli spist, det er ikke slik de sprer seg, i motsetning til søte frukt og bær. Gress/korn/gressfrø er uansett ikke naturlig mat for mennesker. Anonymkode: 13ae8...476 Jeg orker ikke en sånn frem og tilbake intetsigende diskusjon. Poenget er at det ikke stemmer at frø ikke vil bli spist. At frø blir spist er en måte for arten som frøet hører til å spre seg videre på. Det er ikke riktig at frø ikke vil bli spist. Hvorfor vi plutselig snakker om korn har jeg ingen anelse om.. Anonymkode: 27860...dd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Del Skrevet 22. mars For eksempel solsikkefrø, som det er vanlig å lage olje av. Det å bli spist av andre arter er en måte for solsikker å spre seg på. Så det stemmer IKKE at plantene ikke ønsker at frøene skal bli spist. Det er veldig søkt å si det, og appellerer selvfølgelig til menneskelige følelser og mange vil tenke at det høres jo logisk ut. Det kan godt hende at frøoljer ikke er så bra for oss, men det betyr ikke automatisk at frø ikke er sunt for oss. «Frø (eller frukter) kan spres på enda flere ulike måter: med vind, med vann, ved å ristes ut og slynges av gårde, ved å hekte seg fast i dyrs pels, ved å bli spist av dyr, osv. Det er ingen som helst sammenheng mellom måten en plante sprer pollen og frø/frukter. F. eks. sprer selje pollen med insekter (først og fremst humler), mens frøene spres med vinden. Mens bjørk sprer pollenet med vinden og fruktene også med vinden. Og or sprer pollenet også med vinden, mens fruktene spres litt med vinden og for en stor del også med bekker og smeltevann. Og rogn sprer pollenet med insekter (gjerne bier og fluer) og frøene med fugl. Nesten alle mulige kombinasjoner fins, i hvert fall svært mange. Hva gjør så solsikker? De sprer pollenet med insekter (ganske mange ulike), mens de i dag sprer fruktene først og fremst ved å appellere til menneskets interesse (økonomiske, ernæringsmessige og estetiske)og få mennesket til å høste inn fruktene og så dem ut i åkre. Solsikkens ville stamformer sprer antakelig fruktene (dette har jeg ikke sjekket) ved å satse dels på fugler som hakker på fruktstanden og mister noen av fruktene på bakken, dels på gnagere e.l. som samler forråd, og som av og til glemmer forrådene, eller blir spist av rovdyr før de får spist opp maten sin, eller mister frukter på veien - slik at noen av fruktene er så heldige å havne på et sted de kan spire i stedet for i magen på en sulten mus.» https://www.sporenbiolog.no/Topic/Posts/7029 Anonymkode: 27860...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Del Skrevet 22. mars 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg orker ikke en sånn frem og tilbake intetsigende diskusjon. Poenget er at det ikke stemmer at frø ikke vil bli spist. At frø blir spist er en måte for arten som frøet hører til å spre seg videre på. Det er ikke riktig at frø ikke vil bli spist. Hvorfor vi plutselig snakker om korn har jeg ingen anelse om.. Anonymkode: 27860...dd9 Det gjelder ikke alle frø. Noen frø spres ved å spises, andre spres av vind, noen spres ved å ha borrelåsaktige utvekster som fester seg i pelsen på dyr, osv. Anonymkode: 13ae8...476 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det gjelder ikke alle frø. Noen frø spres ved å spises, andre spres av vind, noen spres ved å ha borrelåsaktige utvekster som fester seg i pelsen på dyr, osv. Anonymkode: 13ae8...476 Helt korrekt. Og mange planter bruker flere av disse metodene. Det jeg sier er at det ikke stemmer at en art ikke ønsker at frøene skal bli spist. Anonymkode: 27860...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Del Skrevet 22. mars 3 hours ago, AnonymBruker said: Helt korrekt. Og mange planter bruker flere av disse metodene. Det jeg sier er at det ikke stemmer at en art ikke ønsker at frøene skal bli spist. Anonymkode: 27860...dd9 NOEN arter ønsker at frøene skal bli spist, for det er den plantens strategi for å spre frøene. Da snakker vi først og fremst om en del frukt og bær. Frukt og bær av den typen kan vi anta er mindre skadelig å spise enn f.eks korn. Sannsynligvis er nøtter og andre planter med veldig harde skall også tryggere å spise, siden de baserer forsvaret mer på harde skall enn på gift. Det er altså enkelte planter som ønsker at frøene skal bli spist, men ikke fordøyd. Anonymkode: 13ae8...476 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Haha korn er ikke frø Anonymkode: 27860...dd9 Jo, korn er frø. https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/c/cerealer.html: Sitat Korn er spiselig stivelsesrike frø eller frølignende frukt hvor fruktveggen har vokst sammen med frøveggen AnonymBruker skrev (4 timer siden): For eksempel solsikkefrø, som det er vanlig å lage olje av. Det å bli spist av andre arter er en måte for solsikker å spre seg på. Så det stemmer IKKE at plantene ikke ønsker at frøene skal bli spist. Det er veldig søkt å si det, og appellerer selvfølgelig til menneskelige følelser og mange vil tenke at det høres jo logisk ut. Det kan godt hende at frøoljer ikke er så bra for oss, men det betyr ikke automatisk at frø ikke er sunt for oss. Anonymkode: 27860...dd9 "Spist" som i "fordøyd". Hvilken gevinst har planten av at frøet blir fordøyd av mennesker og dyr? Planten bruker energi på å lage frøet, og så kommer et dyr og spiser det, fordøyer det og så er frøet ødelagt. Det er mye forsvarsstoffer (antinæringsstoffer) i selve planten, men enda mer i frøet. Som sagt, planten ønsker IKKE at dyr fordøyer frøet, så det er beskyttet med ekstra masse stoffer som er skadelige for dyr med mindre dyret har spesialisert seg på å spise frøet. Planter har vært her lengre enn oss og beskytter seg med kjemikalier. Planter produserer til og med mer av skadelige stoffer når de merker vibrasjonene fra at naboplanten blir spist på. Anonymkode: a39bd...6e8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #16 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, korn er frø. https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/leksikon/c/cerealer.html: "Spist" som i "fordøyd". Hvilken gevinst har planten av at frøet blir fordøyd av mennesker og dyr? Planten bruker energi på å lage frøet, og så kommer et dyr og spiser det, fordøyer det og så er frøet ødelagt. Det er mye forsvarsstoffer (antinæringsstoffer) i selve planten, men enda mer i frøet. Som sagt, planten ønsker IKKE at dyr fordøyer frøet, så det er beskyttet med ekstra masse stoffer som er skadelige for dyr med mindre dyret har spesialisert seg på å spise frøet. Planter har vært her lengre enn oss og beskytter seg med kjemikalier. Planter produserer til og med mer av skadelige stoffer når de merker vibrasjonene fra at naboplanten blir spist på. Anonymkode: a39bd...6e8 Spist som å ha tatt veien gjennom fordøyelsessystemet og ut gjennom bæsjen. Der gror det opp til nye planter. Men altså, dette er ikke mine meninger, det er fakta. Dere får åpne en biologibok. Dette er ikke noe revolusjonerende ny kunnskap. At at av måtene planter sprer seg på er via å bli spist er ingen teori, det er fakta! At noen frø muligens har egenskaper utviklet for at de ikke skal bli spist betyr ikke at dette gjelder for disse frøene som det blir laget olje av… Som jo er argumentet som jeg svarer på - det jeg svarer på er påstanden om at «plantene ikke ønsker at vi skal spise babyene deres», for det er jo bare tull. Anonymkode: 27860...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Spist som å ha tatt veien gjennom fordøyelsessystemet og ut gjennom bæsjen. Der gror det opp til nye planter. Men altså, dette er ikke mine meninger, det er fakta. Dere får åpne en biologibok. Dette er ikke noe revolusjonerende ny kunnskap. At at av måtene planter sprer seg på er via å bli spist er ingen teori, det er fakta! At noen frø muligens har egenskaper utviklet for at de ikke skal bli spist betyr ikke at dette gjelder for disse frøene som det blir laget olje av… Som jo er argumentet som jeg svarer på - det jeg svarer på er påstanden om at «plantene ikke ønsker at vi skal spise babyene deres», for det er jo bare tull. Anonymkode: 27860...dd9 Dette var vanskelig for deg, ser jeg... Hvis du knuser frøet for å lage olje av det, eller tygger det med tennene dine... tror du virkelig at frøet fortsatt vil gro til en ny plante? Anonymkode: a39bd...6e8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 23.59): Haha korn er ikke frø Anonymkode: 27860...dd9 Hvis korn ikke er frø, hvordan formerer hveteplanter seg? Anonymkode: 35c0f...ecc 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #19 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis korn ikke er frø, hvordan formerer hveteplanter seg? Anonymkode: 35c0f...ecc Er du en sædcelle? Anonymkode: 27860...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå