Gå til innhold

Dere med barn som har tatt mandlene og polypper i nesa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når trengte de mindre smertestillende?

Stakkars barnet mitt,opererte på tirsdag og er egentlig veldig oppegående nå men de stikkpillene er så plagsomme å ta. Hun takler det veldig fint men gleder meg til å sette mindre stikkpiller på henne. 
Må jo gi henne 3 stk hver 5-6 time. Nå er det faktisk 7 timer siden hun fikk sist og hun uttrykker ikke behov for smertestillende så jeg ser et lys i tunellen men leser jo at smertene kan nå en topp på dag 5-6? 
Pga skorper. 
Fortell gjerne deres erfaringer. 

Anonymkode: 5062d...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også glemte jeg å spørre om når dere merket bedring på tetthet i nesa og hals?

Hun er fortsatt veldig tett i nesa,antar at dette er hevelse etter operasjon. Hun renner også litt fra nesa (snørr,ikke blodblandet), er dette normalt? 

Skrevet

Vår fikk markant mer smerter dag 5-6, så ikke brems opp med smertestillende for fort er mitt råd. Var ikke noe som rant fra nesen hans, men opererte på sommeren. Vi ringte sykehuset og forhørte oss når vi lurte på noe. Det var de tydelig på at vi skulle. Kan du ringe og høre? 

Anonymkode: 75f9e...441

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vår fikk markant mer smerter dag 5-6, så ikke brems opp med smertestillende for fort er mitt råd. Var ikke noe som rant fra nesen hans, men opererte på sommeren. Vi ringte sykehuset og forhørte oss når vi lurte på noe. Det var de tydelig på at vi skulle. Kan du ringe og høre? 

Anonymkode: 75f9e...441

Ja ringer selvsagt om jeg blir bekymret for noe men er ikke bekymret ang det. Bare lurte på om flere opplevde det samme. :) 

Skrevet

Mitt barn måtte fjerne mandler. Å se henne gå i narkose var helt forferdelig. Det var som om jeg mistet barnet mitt. Det gikk bra. Operasjonen tok 15 min. Etterpå kunne hun spise normalt. Før operasjon brukte hun 1 time på en skive brød. 

Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Mitt barn måtte fjerne mandler. Å se henne gå i narkose var helt forferdelig. Det var som om jeg mistet barnet mitt. Det gikk bra. Operasjonen tok 15 min. Etterpå kunne hun spise normalt. Før operasjon brukte hun 1 time på en skive brød. 

Huff ja. Det der var virkelig traumatisk. De brukte faktisk nesten 1 time på datteren min,hun hadde fryktelig store mandler og enormt mye polypper i nesa… Har ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til hun er frisk og får er helt nytt liv!

Skrevet

Vi fulgte anbefalingene fra klinikken når det gjaldt smertestillende, tror vi ga i over en uke (husker ikke helt). Men husker ikke noe om tett/ rennende nese, kan jo hende at hun har vært uheldig og blitt forkjøla i tillegg? Husker derimot at det var nesten magisk at hun sov fredelig uten å snorke noen få dager etter operasjonen.

Anonymkode: 91771...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når trengte de mindre smertestillende?

Stakkars barnet mitt,opererte på tirsdag og er egentlig veldig oppegående nå men de stikkpillene er så plagsomme å ta. Hun takler det veldig fint men gleder meg til å sette mindre stikkpiller på henne. 
Må jo gi henne 3 stk hver 5-6 time. Nå er det faktisk 7 timer siden hun fikk sist og hun uttrykker ikke behov for smertestillende så jeg ser et lys i tunellen men leser jo at smertene kan nå en topp på dag 5-6? 
Pga skorper. 
Fortell gjerne deres erfaringer. 

Min jente hadde enorme mandler som lå helt borti drøvelen pluss polypper i nesa som gjorde at hun knapt fikk puste gjennom nesen. Snorket på natten og hadde pustevansker med pustestopp, som toppet seg en natt med lange pustestans og høy feber hvorpå jeg ringte legevakt. Hadde da bakteriell halsbetennelse. 

Etter 9 mndrs ventetid kom  operasjonsdagen og endelig fikk hun puste skikkelig, helt fantastisk! Hun hadde smerter i ca 2 døgn etter operasjonen, etter det avtok det og hun hadde ingen smertetopp. Sluttet sakte men sikkert med smertestillende da behovet ikke var der. Men var veldig nøye på å gi henne flytende og myk mat (i minst 10 dager)som ikke var varmt, men lunken eller kaldt. 

Anonymkode: 78296...3ac

Skrevet

Ga smertestillende i rundt to uker. Var veldig smertepreget de første 4-5 dagene og deretter på dag 6 (for den ene) og på dag 9 (for den andre) da skorpene falt av. Begge var tette i nesen i starten, men bare de første dagene. Kan være barnet ditt har fått en forkjølelse med tanke på snørret.

Anonymkode: 4af8c...ed1

Skrevet

Er det ikke mulig å gi annet enn stikkpiller? Spør på legekontoret om hun kan få noe flytende i stedet?

Anonymkode: 5d00b...fcb

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her fikk ungene smelte tablett i stede for stikkpiller siden de var vandt til å ta.

Jeg vi anbefaler at du følger beskjeden på sykehuset. Yngste var 1.5år da ho tok. Ho hadde mest smerter dag 5 til 7.

Eldste var 12 år da han fjernet og han måtte vi til slutt få sterkere en paracet , ble tilogmed innlagt i noen dager for smertelindring på sykehuset. Værst ho ham var dag 4 til dag 9

Skrevet

Jeg tok mandlene på barneskolen og hadde vondt i minst 10 dager. 

Anonymkode: 1ad45...087

Skrevet

Vi tok bare deler av mandlene, og polypper og hadde nesten ikke behov for smertelindring, og hadde ingen smertetopper. Var hjemme i 4 dager. Men det er nok forskjell på om du bare tar litt av mandlene eller hele. 

Anonymkode: bc3c2...483

Skrevet

Du kan prøve flytende i stedet for stikkpille, bedre for deg og bedre for ungen :) 

Min 3-åring hadde sin operasjon for tre uker siden. De brukte 1,5t pga veldig store egne mandler, mange falske mandler og polypper. Vi var også lagt inn et døgn etterpå fordi hun var risikopasient. Min kom seg veldig fort, overraskende fort, og hadde ikke behov for smertestillende etter dag tre. Hun spiste også som normalt etter klarsignal fra kirurg på dag tre. Men dette er jo individuelt, og jeg ville rådført meg med sykehuset hvis du lurer på noe angående smertestillende. 
Som sagt; flytende er bedre enn stikkpiller 👍🏻

Anonymkode: e6932...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan prøve flytende i stedet for stikkpille, bedre for deg og bedre for ungen :) 

Min 3-åring hadde sin operasjon for tre uker siden. De brukte 1,5t pga veldig store egne mandler, mange falske mandler og polypper. Vi var også lagt inn et døgn etterpå fordi hun var risikopasient. Min kom seg veldig fort, overraskende fort, og hadde ikke behov for smertestillende etter dag tre. Hun spiste også som normalt etter klarsignal fra kirurg på dag tre. Men dette er jo individuelt, og jeg ville rådført meg med sykehuset hvis du lurer på noe angående smertestillende. 
Som sagt; flytende er bedre enn stikkpiller 👍🏻

Anonymkode: e6932...2f9

Ja flytende ville vært en drøm om det gikk an men hun takler det veldig dårlig. Mye kommer ikke ned i kroppen. Det meste blir sølt ut eller kastet opp igjen 🥵 men idag ble det ikke gråt ved innsett så hun er muligens blitt vant til det nå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...