AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Del Skrevet 7. februar Vi har prøvd å bli gravid i ca. ett år uten positiv test. Har nylig vært gjennom utredning, hvor de ikke fant noe galt. Jeg lurer allikevel på om stoffskiftet kan være noe lavt hos meg. Jeg spurte om det, men fikk beskjed om at det var normalt. Jeg ser at TSH-verdien ligger helt i grenseland av referanseområdet. Noe jeg tror kan tyde på subklinisk hypotyreose, som er forløperen til lavt stoffskifte. Har lest at en som er under utredning for barnløshet bør få behandling for dette, selv om verdiene fortsatt er relativt normale. Optimale TSH-verdier for graviditet er mellom 0,5 og 2,5 mU/l, mens referanseområdet er mellom 0,2 - 4,0 mU/l . Min siste måling var 3,9 mU/l. THS-verdien min har gradvis økt over de siste årene 1,7 (2020), 2,0 (2021), 3,1 (2023) og nå 3,9 mU/l (2024). Har lest at stoffskiftesykdom utvikler seg sakte, vil kanskje tro at den gradvise stigningen kan indikere det. Men det er kun tipping fra min side. Mulig jeg overtenker dette. Lurer på om jeg bør slå meg til ro med svaret fra utredningen? De er jo eksperter innenfor dette. Eller om jeg bør undersøke det videre? Noen som har erfaring med antydninger til lavt stoffskifte og prøving? Hva var verdiene deres, og fikk dere behandling eller ikke? Anonymkode: fc5dd...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Del Skrevet 8. februar Ved f.eks ivf så er det ønskelig at TSH ligger lavere enn 2.5mU/l Men fastlegen mente hele veien at alt var ok, mens ivf legen bare nei nei.. Vi vil ha verdinene lavere ned. Men i forhold til at de ikke har funnet noe under utredning så er det dessverre veldig vanlig. Uforklarlig infertilitet er vanligere enn man tror. Anonymkode: 52339...96b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Del Skrevet 8. februar Jeg ville spurt om å få prøve Levaxin. Du ligger litt høyt. Men for meg hjalp det dessverre ikke, fikk TSH ned til 0.5, men ble aldri gravid naturlig. Det klaffet heldigvis på første IVF-forsøk. Anonymkode: 3410a...def Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HeleneHS Skrevet 11. februar #4 Del Skrevet 11. februar Det stemmer nok at det er innenfor 'normalen', men kan absolutt påvirke fertilitet. Jeg fikk Levaxin forskrevet av gynekolog da min TSH var på 3.3. er du blitt utredet i det offentlige eller privat? Mine verdier har også økt de siste årene, men vært rundt 2.5 før siste SA i juni. Så nå håper vi at Levaxin hjelper og at vi slipper IVF.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 9.15): Ved f.eks ivf så er det ønskelig at TSH ligger lavere enn 2.5mU/l Men fastlegen mente hele veien at alt var ok, mens ivf legen bare nei nei.. Vi vil ha verdinene lavere ned. Men i forhold til at de ikke har funnet noe under utredning så er det dessverre veldig vanlig. Uforklarlig infertilitet er vanligere enn man tror. Anonymkode: 52339...96b Ja, har lest på tidligere tråder at IVF legene ikke alltid ønsker å starte behandling dersom TSH er høyere enn 2.5 mU/l. Så forventet egentlig at jeg skulle få behandling for det, men ble ikke resultatet etter utredningen. De sa jeg kunne begynne på IVF dagen etter om jeg ville. Men du fikk behandling før du startet IVF du da? ☺️ AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 13.22): Jeg ville spurt om å få prøve Levaxin. Du ligger litt høyt. Men for meg hjalp det dessverre ikke, fikk TSH ned til 0.5, men ble aldri gravid naturlig. Det klaffet heldigvis på første IVF-forsøk. Anonymkode: 3410a...def Jeg tar nok en tur til fastlegen, skal spør om å få begynne på Levaxin, tror det er lurt! Slik jeg har forstått kan lavt stoffskifte ha en del negative følger dersom jeg faktisk blir gravid også, og det vil jeg slippe hvis jeg kan. Trist å høre at det ikke gikk naturlig, men veldig bra at det gikk på første IVF-forsøk! ☺️ Har innstilt meg på at det mest sannsynlig blir IVF på oss også, krysser fingrene for at det går veien 🤞🏻 HeleneHS skrev (5 timer siden): Det stemmer nok at det er innenfor 'normalen', men kan absolutt påvirke fertilitet. Jeg fikk Levaxin forskrevet av gynekolog da min TSH var på 3.3. er du blitt utredet i det offentlige eller privat? Mine verdier har også økt de siste årene, men vært rundt 2.5 før siste SA i juni. Så nå håper vi at Levaxin hjelper og at vi slipper IVF.. Ble utredet privat. Skjønner, så bra at du fikk Levaxin selv om det var innenfor «normalen», har forstått at det kan påvirke. Håper det fungerer for dere ❤️ Tusen takk for alle svarene, setter pris på det! 🥰 Fint å høre om andres erfaringer, når man står i det selv. TS Anonymkode: fc5dd...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #6 Del Skrevet 26. februar Stoffskiftet ødela mye for meg i prøvingene. Var først når det var på et godt nivå over litt tid at det funket. Anonymkode: 8cbe7...dbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå