AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Hvordan kommer dere gjennom dagen? Går det greit å få handlet og laget mat? Tar dere medisiner og fungerer de? Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Har dere noen å snakke med? Anonymkode: c541a...d3b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Kaffe og god tid. Ikke alltid jeg kommer meg opp. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Tja, si det. Tiden går jo uansett, er ikke et alternativ å gi opp det å bli bedre. Går det greit å få handlet og laget mat? Nei. Noen ganger blir det enkle løsninger. Tar dere medisiner og fungerer de? Nei, ingen jeg har forsøkt har fungert nok til at det er verdt de fæle bivirkningene. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Har ikke barn, takk og lov. Har dere noen å snakke med? Psykolog, samboer, familie, og venner. Men er ikke så glad i å snakke om sykdom, så snakker helst om andre ting med andre enn psykologen. Samboer vet litt mer enn resten, men er veldig påpasselig med å ikke bruke mine nærmeste som hobbypsykolog. Prøver så godt jeg kan å være der for dem ♥️ Anonymkode: bc796...12d 1
Sadpanda Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Må opp på jobb, selv om det kan være vanskelig til tider. Har kommet for seint på jobb på grunn av at ting kan gå sakte. Når det ikke er tilfelle så kan det bli mye soving. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Jobber forsøker å trene så ofte som mulig, så etter jobb trening er jeg ofte fysisk sliten så da er det greit å spise mat å legge seg ganske tidlig. Går det greit å få handlet og laget mat? Handler som oftest påvei hjem fra jobb så det bruker å ordne seg. Sulten samt distraksjonen i matlagnings aktiviteten gjør at jeg lager mat. Kan være vanskeligere i perioder da jeg har fri. Tar dere medisiner og fungerer de? Fått tilbud om anti depressiva, men skeptisk så nei. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Ingen barn. Har dere noen å snakke med? Nei. Redd for at det lille sosiale nettverket jeg har vil forlate meg vist de får vite hvordan jeg har det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Tvinger meg selv, kaffe, medisin og redbull. Hvordan kommer dere gjennom dagen? SJokolade. Setter meg mål hele tiden hvis det blir for ille eller tar meg en fem min pause. Føler jeg er god på å finne løsninger som får meg til å tenke på andre ting når tankene kommer og plager meg. Har vært tider hvor jeg gjemmer meg unna og lar være å delta på ting fordi det er ille.. Går det greit å få handlet og laget mat? nei. Ikke handlingen. Har skjedd at jeg har bestilt istede eller laget noe av det vi har hjemme. Det er ekstremt vanskelig noen ganger og jeg pleier å se etter alternative løsninger om det er ekstra tungt en dag. Er barna borte, orker jeg ikke å handle eller lage mat. Tar dere medisiner og fungerer de? ja, jeg føler de fungerer. Jeg blir mer likegyldig til det som er vanskelig og dermed blir det lettere å gjennomføre ting jeg virkelig må. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? ja, det går fint. Jeg greier å ta meg sammen. De dagene jeg har hatt det ekstra tungt, har jeg løst det med å dra og handle godteri og brus og vi drar hjem og baker og ser på tv. De blir veldig glade, og jeg kan sone ut litt. Har dere noen å snakke med? Ja, men jeg klarer ikke. Anonymkode: 80efc...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? En blanding av skam og pliktfølelse. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Veldig varierende. Noen ganger går jeg rett fra senga til sofaen. Andre ganger klarer jeg å få gjort litt ting. Må ha podcast/serie på hele tiden for å holde tankene noenlunde i sjakk. Er skuffet hver dag jeg våkner og er i live, og skuffet over meg selv hver kveld når jeg legger meg. Går det greit å få handlet og laget mat? Nja. Handler som regel bare når det er tomt. Noen ganger føles det helt umulig å finne på middager. Kan spise det samme i fire dager bare for å slippe å komme på noe, og slippe å måtte lage mat. Skinkeost på tube redder frokosten. Tar dere medisiner og fungerer de? Tar medisiner som ikke fungerer, men heldigvis ingen bivirkninger. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Ingen barn, takk og lov. Har dere noen å snakke med? Psykolog. Nettopp fått ny psykolog etter at forrige pensjonerte seg, så litt krise i heimen nå, føler ikke det er helt match, og den forrige var fantastisk. Anonymkode: 7f925...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Aller først: jeg er mye bedre nå, og har innfunnet meg med at stemningsleiet mitt er annerledes enn opprinnelig. Jeg kjenner på depresjonen innimellom, men kommer meg raskere ut av «tåka». Nå er jeg i full jobb, svarene er basert på da det var verst. Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Har barn, og depresjonen min startet som fødselsdepresjon så de var i starten bare 2 og 0 år. Jeg «måtte» opp, ungene var det som gjorde det verdt det, men jeg havnet ofte raskt i senga eller på sofaen, spesielt etter at minste startet bhg. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Forsøkte etter hvert å lage meg noen rutiner, noe som var vanskelig mens jeg var i foreldrepermisjon. Men fikk som mål å gå meg en liten tur hver fag, vaske en runde klesvask, dusje hver dag… Små steg i starten! Går det greit å få handlet og laget mat? Å handle var forferdelig slitsomt, så brukte mye Oda, eller mannen min handlet. Å lage mat gikk greit siden resten av familien skulle ha mat, men jeg hadde dårlig matlyst selv. Tar dere medisiner og fungerer de? Nei, ble tilbudt, men valgte å ikke ta de, siden jeg har et par venninner som har hatt store problemer med å komme av de igjen. Selv ikke i dag vet jeg om det var det lureste for meg, jeg er glad jeg klarte å komme gjennom det uten medisiner, men tenker noen ganger at kanskje hadde det tatt mye kortere tid, og kanskje jeg jeg vært «meg selv» i dag. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? De var jo så små da det var verst, så de forsto ikke. Likevel tenker jeg ofte på om det kan ha påvirket dem i noen grad. Mange med fødselsdepresjon orker jo ikke babyen sin, hos meg var det motsatt: jeg var fullstendig avhengig av henne, hadde henne med meg overalt og ville ikke la andre passe henne. Hun ble på sett og vis «livbøyen» min. Har dere noen å snakke med? Fikk tilbud om henvisning til psykolog men valgte å bruke fastlegen. Snakket litt med mannen min og et par venninner, men syntes selv det var vanskelig å snakke om og forklare/sette ord på. Jeg har fremdeles vanske med å prate om det, det er akkurat som om jeg ikke har språk for å beskrive hvordan jeg hadde det. Anonymkode: f2b0d...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Både og, noe av det som motiverte meg var tanken om jobb. For meg var det å stp oppnfet viktigeste steget mot friskhet, og det var veldig viktig for meg med døgnrytme. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Tv, film, serier .. viaplay 💕 de har hatt mange gamle serier, som dawson creek, akutten og annet. Går det greit å få handlet og laget mat? Matlaging var eneste gleden jeg hadde .. men kom meg ikke alltid på butikken, så jeg lagde det jeg kunne av det jeg hadde Tar dere medisiner og fungerer de? Tok, og nei. Jeg fikk mer bivirkninger enn virkning. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Har aldri hatt ønske om barn anyways (depresjon kom i 30årene) Har dere noen å snakke med? Psykolog, venner, familie. Anonymkode: a0c9a...c7b 1
Besina Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 Hvordan kommer dere dere opp om morgenen? Barn og kone vekker meg, og da tvinger jeg meg selv opp av senga, tar meg en red bull og står i det til jeg kan legge meg igjen (når de er ute av døra). Andre ganger kommer jeg meg ikke opp så tidlig, så da står jeg opp etter de har reist en gang. Hvordan kommer dere gjennom dagen? Biter bare tenna sammen.. jeg må jo bare. Har en sønn som holder meg gående. Noen dager er lettere enn andre. Går det greit å få handlet og laget mat? Nei. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten kona, som er den som stort sett handler og lager mat. Jeg står for mye annet husarbeid for å veie opp for det. Tar dere medisiner og fungerer de? Har nylig sluttet på medisiner som ikke fungerte optimalt for meg. Går det greit i forhold til barna, om dere har barn? Overraskende nok. Jeg klarer å ta meg sammen rundt barnet og vil si at å være forelder er det eneste jeg mestrer skikkelig. Er veldig tungt og overveldende, men det går greit. Er heldig og har god støtte rundt meg. Har dere noen å snakke med? Ja. Både venner, familie og profesjonelle. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå