Gå til innhold

Skolekjøkken!

Anbefalte innlegg

Gjest Hobbykonditor
Skrevet

Hva lærte du å lage på skolekjøkkenet?

Det jeg kan huske vi lagde var: Boller, pannekaker, eplesuppe med rosiner, fruktsalat, seibiff med løk, pølserisotto, grønnsakssuppe, jo - og omelett med stekt knollselleri og purre - det er faktisk kjempegodt!

Synes du at du hadde nytte av timene? Jeg syntes det, og elsket timene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eplesuppe

Fruktsalat

Pannekaker

Scones

Grønnsaksgrateng

Kjøttkaker

Soppsuppe

Grønnsaksuppe

Fiskegrateng

Sjokolademousse

Blomkålsuppe

Spagetti

Div. julekaker

Div. gjærbakst, blant annet brød og boller

Chili

Milkshake

...eh, tror egentlig ikke jeg kan ramse opp mer, det ville blitt et veldig langt innlegg. :icon_smile: Jeg likte heimkunnskap godt, i hvert fall den praktiske biten. På ungdomsskolen hadde vi en god del teori også, det brydde jeg meg ikke så mye om. Husker jeg fikk 2 på en teoretisk prøve og 6 på en praktisk prøve. :ler: Men vi hadde heimkunnskap de tre første timene på mandager, og det var kjempedeilig. Rolig start på uken, og så fikk vi jo litt ekstra god lunsj de dagene.

Skrevet

Husker det første vi lagde på barneskolen var grønnsakssuppe, ellers lagde vi pizza, bacalao (kommer fra en fiskekommune), arme riddere, smørgrøt, risengrynsgrøt, seibiff, skoleboller osv..

På ungdomsskolen lagde vi vel: semulegrøt, fiskegrateng, pizza, spaghetti og kjøttdeig, horn, kakemenn, seibiff, lapskaus, brennende kjærlighet, marmorkake, sjokoladekake + andre ting som som stod i boka: Frå bollar til burritos :)

Skrevet

Det jeg husker aller best var den gangen jeg brygget på omgangssyke og måtte være med og lage bønneragu. Jeg fikk absolutt IKKE lov til å gå hjem før maten var spist og oppvasken tatt, læreren min var av den "gamle skolen". Bønneraguen kom opp igjen - over en strekning på sånn ca 10-12 meter - da jeg og sykkelen nesten var hjemme. :ler:

Har ikke brukt den oppskriften etterpå.

Og ikke spiser jeg bønner, heller. :forvirret:

Skrevet

Åja, skolekjøkkentimene var kjempekjekke de. Vi hadde en ordentlig husmor-dame med rutete forkle og små, grå krøller. Hihi. Hun var herlig.

Husker vi laget fiskegryte, arme riddere, rundstykker, grønnsakssuppe, skillingsboller, klippekrans, frokosthorn, fruktsalat, kjøttkaker... :)

Skrevet

Kan ikke huske vi lærte en dritt annet enn å vri opp skurefiller...

Skrevet

Det jeg husker best er rognkaker (kommer også fra fiskekommune) og gulrotbrød. Det mest nymotens vi lagde, var scones - og så fikk vi mange foredrag om hvordan det var å gå på husmorskole før i tida, og vi lærte om hvordan vi kunne unngå å få struma under de lange vintrene når det var så vanskelig å få tak i fersk frukt. God gammeldags lærer med andre ord :)

Skrevet

Jeg husker ikke hva vi laget på barneskolen, annet enn den aller første gangen, da laget vi kakao og knekkebrød med ost på. Ikke akkurat avansert. På ungdomsskolen var det litt forskjellig: sukkerbrød, boller, ovnsbakt sei, pølsegryte, karbonaderull, grønnsakssuppe, pannekaker, kjøttkaker, fiskegrateng, julekaker ++ Kan ikke huske jeg lærte så veldig mye nytt akkurat, på den alderen var jeg allerede godt kjent på kjøkkenet, men det var koselige timer egentlig.

Husker forøvrig godt den gangen hver gruppe skulle få lage akkurat det de hadde lyst på. Ingrediensene skulle ikke koste mer enn 50 kroner til sammen (for hver gruppe), og vi skulle vise fram budsjett og oppskrift. Alle de andre gruppene laget god mat som pizza, men vi klarte overhodet ikke å bestemme oss og det ble til slutt noe så kjedelig som tomatsuppe og pannekaker.

Skrevet

Lærte ikke så veldig mye, lagde ganske kjedelig mat, kanskje ikke helt etter min smak. Men jeg husker veldig godt at de la ekstrem stor vekt på oppvask og rekkefølgen man vasket den på. Og enda viktigere var det hvordan man plasserte tingene ved siden av vasken når man var ferdig. Det skulle stå helt rett og etter høyde....

Skrevet

Husker bare heimkunnskapen på ungdomsskolen, og da var det:

- langgang

- gjærbakst (boller, skoleboller, brød, rundstykker osv)

- scones

- fiskeboller i hvit saus og poteter

- komper

- kjøttkaker i brun saus og poteter

- arme riddere

- pannekaker

- tilslørte bondepiker

- fruktsuppe

- spagetti med kjøttsaus

- pizza

- frikasee (eller hvordan man staver det)

- noe farsegreier i saus med poteter og kokte grønnsaker

- pizzaboller

- chili con carne

- diverse formkaker

++ en hel haug jeg sikkert ikke husker.

Skrevet

Pannekake, boller, klubb/raspaballer, taco, løype, gryterett, fiskekake, horn med kanel og sukker..umh..

:)

Skrevet

Vi lagde mye forskjellig, stort sett enkle og kjedelige retter eller bakverk. Lærte ikke noe jeg ikke kunne fra før.

Skrevet

Pannekaker, biksemat, omeletter, pizza, grøt, blomkålpudding og ufattelig mye annet sært. Lagde kaker som sjokoladekake, bløtkake, div. småkaker, boller, kringler osv. Hadde også matprosjekt hvor vi skulle lage middag og dessert, kjøpe inn maten selv mm. Det ble en ikke helt vellykket paella med en langt mer vellykket sjokolademousse.

De var vanvittig pirkete på oppvasken hos oss også.

Beste heimkunnskapstimen var nok uansett da vikaren klarte å skru utslagsvasken så hardt på at hun ikke fikk den av, og det stod flere centimeter vann over hele kjøkkenet. Herrejesus som vi lo :-D

Skrevet

husker bare at det var vannvittig irriterende å bake kake som vi bare fikk en pitteliten smakebit av, resten forsvant inn på lærerværelset :frustrert:

Skrevet

Det jeg husker best var læreboka vi fikk som hadde masse oppskrifter av typen:

"Vaniljesaus

1. Les på pakken."

Skrevet

jeg lærte å koke bestikk jeg.

Det var meget viktig da vi tok oppvasken.

Resten ble satt inn i oppvaskmaskinne.. Men bestikket.. det skulle kokes.

ellers husker jeg ikke oppskriftene så godt... men at alt måtte spises... ikke snakk om å ikke like eller noe her.. og var man allergisk mot noe måtte man ha med beskjed fra foreldre

Skrevet

Husker også bestikkokingen.. Og hysteriet rundt hygenen... Skulle ikke være en dråpe vann igjen i oppvaskkummen.

Det verste med alt, var at heimkunnskapslæreren vår, var eksdama til den nye samboern til moren min.. Dette straffet seg selvfølgelig.. Og det var alltid jeg som stod igjen og jobbet, etter at alle hadde gått hjem. F.eks. skrubbe grøtkasseroller.. (Mye jobb, når man koker grøt til 30stk i samme kjele)

Skrevet

*mimrer*

I dag får ungene bare med seg oppskrifter hjem, og beskjed om å lage det til dagen etter. hjemme. :forvirret:

Skrevet

Husker dem med blandete følelser. Vi lærte ikke å lage god mat vi lærte å lage billig mat.

Har fortsatt men etter at vi lærte å lage lazagne med spagetti. (lazagneplater er dyrt må vite)

Og risotto, som egentlig var en gryterett med ris.

Vi mobbet læren vå så at hun gråt nesten hver time, og vi fikk eget kurs av rektor i folkeskikk :ler2: Ikke at det her hjulpet så veldig, men vi gikk i 8 klasse og var ikke så veldig kristne sånn som hun var.

Skrevet
Det jeg husker best var læreboka vi fikk som hadde masse oppskrifter av typen:

"Vaniljesaus

1. Les på pakken."

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...