Gå til innhold

12 mnd baby kan ikke klappe, vinke eller peke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd det samme? Hun virker ellers normal i den motoriske utviklingen. Kan krabbe og går langs møbler når hun holder seg fast. Men blir litt bekymret da jeg hører dette er tegn på autisme. 

Anonymkode: 3692f...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klapper dere mye med henne? Vinker? Peker? Vår lærte blant annet å vinke i barnehagen. Da vinket vi mye mer og naturlig. 

Anonymkode: a9487...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klapper dere mye med henne? Vinker? Peker? Vår lærte blant annet å vinke i barnehagen. Da vinket vi mye mer og naturlig. 

Vi både klapper, vinker og peker med henne daglig. Bruker også masse tegn til tale, både til vanlige samtaler og når vi synger/leker, men hun har ikke hermet etter noen tegn enda. Hun virker interessert og følger med da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Noen som har opplevd det samme? Hun virker ellers normal i den motoriske utviklingen. Kan krabbe og går langs møbler når hun holder seg fast. Men blir litt bekymret da jeg hører dette er tegn på autisme. 

Vanligvis gjør de dette rundt 6mnd alder. Vårt barn med spesielle behov tok flere år å gjøre dette.

Anonymkode: e46e8...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi både klapper, vinker og peker med henne daglig. Bruker også masse tegn til tale, både til vanlige samtaler og når vi synger/leker, men hun har ikke hermet etter noen tegn enda. Hun virker interessert og følger med da. 

Åååå ja hun er interessert i det du gjør og følger med ja da kommer det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanligvis gjør de dette rundt 6mnd alder. Vårt barn med spesielle behov tok flere år å gjøre dette.

Hørte aldri det er vanlig å klappe, peke eller vinke ved 6 mnd. Kanskje utilsiktet, men ikke at det er noen milepæl. Mange barn kan ikke sitte da engang. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke vår pekte før han var godt over året. Klappet ikke mye heller.

Han gikk når han var 10 mnd og er en helt normal 1,5-åring i barnehagen nå som klapper og peker. Hadde tatt dette heeeeelt med ro om jeg var deg :) 

Anonymkode: d30a9...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våres gutt begynte ikke med disse tingene før han var 14 mnd, og han er helt normal. Ikke bekymre deg 😊

Anonymkode: fc3ca...2ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt feil! Det er vanlig først fra 9-10 måneders alder, mange først senere.

Anonymkode: e934d...7fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den av våre som var tidligst ute, klappet da hun var 7 mnd. (lærte det av bestemoren sin på julaften, derfor husker jeg nøyaktig alder). Og så kunne hun det i noen uker, før hun glemte det helt igjen, og ikke klappet hverken på forespørsel eller i andre sammenhenger før hun var eldre enn ett år. Hun begynte å si «hadet» da hun var 10 mnd, men var over 15 mnd og hadde begynt i barnehage før hun vinket. Hun pekte heller ikke tydelig før hun var godt over 12 mnd, uten at jeg husker nøyaktig. Hun snakket tidlig, og jeg husker at hun slo ut med armen og sa «åhåhåh, fyyyy!» når det var er fly på himmelen, og hun mente nok å «peke» og vise oss med den armbevegelsen, men hun var langt unna å sikte med hånda opp mot flyet, eller himmelen for den saks skyld. 

Det andre barnet mitt husker jeg vinket, men hun kunne hverken si noe som helst, klappe eller peke da hun var 12 mnd. Og hun er en helt normal 4-åring nå.

Anonymkode: 18875...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Overhode ikke😅 jenta vår er 10 mnd. og gjør ingen av delene. Det kunne heller ikke storesøster da hun var i den alderen. Til gjengjeld kunne hun snakke flere ord i setninger og hadde veldig god språklig forståelse. Barna utvikler seg så forskjellig i den alderen der. Hvis barnet til ts ikke har lært det innen 1,5 år kan hun ta det opp på hs, det er ingenting å stresse med enda🥰

Anonymkode: 7bad4...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Baby min er 9 måneder og han kan ikke krabbe nei eller sitte stødig. Men han reagerer på oss åler fremover. De på hs er ikke bekymret. Lært seg nylig å vinke men ikke klappe eller peke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 15 mnd har kanskje gjort det en måned eller noe

Anonymkode: b51e8...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min begynte endelig å peke ved 20 mnd. Snakket ikke før han var tre. Jeg var OVERBEVIST om at han hadde autisme. Var veldig forsiktig, sjenert, og jeg hadde en laaaang liste med punkter som bekymret meg. Koblet på ppt da han var 2 1/2.

Nå er han fire år, en skikkelig entertainer, skravla går, han er omsorgsfull, skøyete og en helt vanlig, kanskje litt overaktiv gutt. Pust med magen. En av de tingene jeg angrer mest er st jeg ikke klarte å nyte alderen hans, men stresset med alt han ikke kunne. Plutselig er han så stor.

«Milestones are the thief of joy»

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...