Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Jeg bor i et kollektiv hvor jeg skrev under på en leiekontrakt for ett år, det vil si til desember 2006. Men jeg har planer om å flytte herfra i mai, og lurer på om det er en "lov" å ha tre måneders oppsigelsestid, eller om jeg bare må forholde meg til det som står i kontrakten?
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #3 Skrevet 31. januar 2006 Har dessverre ikke noe svar på spørsmålet ditt, men dersom du finner en ny leieboer til å erstatte deg så kan du helt sikkert flytte ut når det måtte passe deg, vil jeg tro.
Gjest Lea Skrevet 31. januar 2006 #4 Skrevet 31. januar 2006 Har dessverre ikke noe svar på spørsmålet ditt, men dersom du finner en ny leieboer til å erstatte deg så kan du helt sikkert flytte ut når det måtte passe deg, vil jeg tro. ← Ettersom dette er et kollektiv, så vil jeg tro at de andre som bor der har litt å si ang. hvem som skal bo der.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #5 Skrevet 31. januar 2006 Det er ikke uvanlig med tidsbestemte leiekontrakter. Det betyr at du er bundet til den datoen som står i leiekontrakten og at du IKKE har noen mulighet til å si opp kontrakten før.
abelille Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Det kommer litt an på kontrakten din. En tidsbestemt avtale kan ikke sies opp dersom det ikke står noe om oppsigelse i kontrakten. http://www.dinside.no/php/art.php?id=28873 Likevel, det er verdt å snakke med huseieren, kanskje han synes det er greit, eller at det er greit om du finner en annen. Mener å huske at det var mye styr om at det ikke var lovlig med tidsbestemte avtaler som ikke gikk an å si opp for noen år siden, men det er kanskje forandret nå?
jordbær Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 (endret) En kontrakt sikrer begges interesser. Når du har skrevet under på den, at du skal beholde den til des.2006, må du gjøre det.. Husker en sak i lokalavisen med ei jente som hadde kontrakt ut skoleåret på en hybel.. og ikke kunne gå skole der likevel, hun måtte punge ut masse penger. Og da advarte forbrukerrådet mot slike kontrakter. (Det er dato på kontrakt som gjelder når du har kontrakt. Hvis det ikke er noen kontrakt, er det 3mnd) Slik jeg har forstått det, iaffal Endret 1. februar 2006 av jordbær
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Takk for alle svar. I mitt kollektiv har det visst alltid vært slik at om man finner en annen til å overta, skal det ikke være noe problem å flytte herfra før kontraktstiden utløper. Så får håpe jeg finner noen som vil overta.. :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå