Gå til innhold

Baby 8 mnd, amming i søvn og oppvåkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en baby på 8 mnd som i det siste har blitt litt utfordrende på kvelden. Vi er egentlig bortskjemt med en baby som alltid har vært lett å legge, men han har aldri sovet spesielt lange strekker om gangen. Rekorden er rundt 5 timer vil jeg tro? 

Vi har nettopp flyttet, han får tenner og har lært og krabbe - mye å bearbeide der altså. Nå har han begynt å konsekvent våkne 50 min etter legging og da er det kun pupp som er godt nok. Far kan helt fint legge og gutten sovner på omtrent 10 minutter med sang og en hånd på brystet, men første oppvåkning er altså krise. Så holder han det gående med hyppige oppvåkninger i ca to timer (da pleier jeg å legge meg) og vi samsover resten av natta. Jeg vet ikke hvor mye vi ammer i løpet sv natta, men jeg føler jeg sover godt så vil ikke tro det er kontinuerlig. Når det nærmer det morgen derimot så vil han helst ha puppen i munnen, hvis ikke er det rett over på magen og å krabbe rundt. 

Jeg leser så mye om søvnassisoasjoner, søvntrening osv. men hvor viktig er dette? Jeg har hørt «kan du ikke bare sove», men tror ikke dette er metoden for oss. Hva «må» en baby på 8 mnd kunne mtp søvn og egen regulering? Blir litt i villrede av alle meninger. Syns heller aldri det passer å «ta kampen» fordi det er alltid noe, være seg sykdom, besøk, tenner, utvikling…. 

Anonymkode: 5f064...af1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ammet i vei om det gir best søvn. Har to barn og gjorde dette i den alderen, det har ikke ført til noe søvnproblemer. Møtte behovet de hadde der og da. 

Anonymkode: 4068b...a53

Skrevet

Det er igrunn dere som setter standarden for dette. Om dere synes det er problematisk, da må dere ta noen grep. Dere kan selvsagt vurdere å kutte nattpuppen, men med det kan dere risikere å ta bort det som virker når baby uansett våkner. Om dere ikke synes det er problematisk pr nå, er det ingen grunn til å endre på noe heller. Ingen barn krever pupp til de er voksne. Dess eldre de er, jo mer kan man også forklare, bestikke og belønne adferd.

Jeg ligger akkurat nå mellom en to-åring og en fire-åring. To-åringen kommer snart til å våkne for første gang for en liten dyp, før han snur ryggen til meg for å sove litt til. Pga forkjølelse er han dessverre hyppig våken for tiden, men jeg vet jo at det går over.

Skrevet
ms. Perfect skrev (10 timer siden):

Det er igrunn dere som setter standarden for dette. Om dere synes det er problematisk, da må dere ta noen grep. Dere kan selvsagt vurdere å kutte nattpuppen, men med det kan dere risikere å ta bort det som virker når baby uansett våkner. Om dere ikke synes det er problematisk pr nå, er det ingen grunn til å endre på noe heller. Ingen barn krever pupp til de er voksne. Dess eldre de er, jo mer kan man også forklare, bestikke og belønne adferd.

Jeg ligger akkurat nå mellom en to-åring og en fire-åring. To-åringen kommer snart til å våkne for første gang for en liten dyp, før han snur ryggen til meg for å sove litt til. Pga forkjølelse er han dessverre hyppig våken for tiden, men jeg vet jo at det går over.

Ja du sier noe der. 

Det er forsåvidt ikke nettene som er problemet nå, men kveldene som er preget av mange oppvåkninger. Det er jo i grunn bare et problem for meg og samboer fordi vi vil ha litt kveld. Syns ikke det er så lett å få svar fra helsestasjonen heller, da hun jeg snakket med der mente jeg burde slutte med nattamming nå. Jeg her prøvd å tilby alt annet enn pupp på første oppvåkningen, men det ender med en krakilsk unge som står i senga og hikster av gråt. Og det syns jeg ikke noe særlig om 

Anonymkode: 5f064...af1

Skrevet

Vi har hatt perioder som har vært sånn vi også, men det har liksom bare gått seg til. Gir den støtten barnet trenger i den perioden, men prøver å holde på rutiner.  Det er sikkert et utviklingstrinn, og baby trenger bare litt tid å komme seg gjennom. 

Anonymkode: 69802...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...