AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hva er fordeler og ulemper med Finsk lapphund, Svensk Lapphund eller Lapsk lapphund? Anonymkode: a470b...d9a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er fordeler og ulemper med Finsk lapphund, Svensk Lapphund eller Lapsk lapphund? Anonymkode: a470b...d9a Mente Lapsk vallhund. Er det noe grunn til at denne heter vallhund og ikke lapphund? Anonymkode: a470b...d9a
Pringle Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Fordi ingen klarer å si "Lapsk lapphund" uten å begynne å le 😄 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Hadde svensk lapphund for mange år siden, den bjeffet mye da den var alene hjemme. Dette ser jeg kan vere litt typisk rasen lapphund. Ellers så var det en utrolig snill hund. Anonymkode: 76813...31d
anonymx74 Skrevet 8. februar 2024 #5 Skrevet 8. februar 2024 Jeg har ikke hatt de selv men kjenner til Rasene. det jeg har erfart er at det er mye lyd, og at de krever en del. Når det gjelder Vallhund er det en rase det ikke er så mange av er mitt inntrykk. Det er jo mange av de i Finnmark da samene bruker de. Og jeg har Vallhunden på ønskelisten men om det blir det.... tror ikke det, da det er en gjeter I følge de oppdretterene jeg har snakket med. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #6 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er fordeler og ulemper med Finsk lapphund, Svensk Lapphund eller Lapsk lapphund? Anonymkode: a470b...d9a Jeg elsker lapphundrasene, og er oppvokst med svensk lapphund selv. Nå bor jeg midt i byen, og dette er grunnen til at jeg ikke har lapphund. Det kan være en del lyd på dem, og for min del blir jeg stresset av å tenke på å ha dem i en leilighet tett på naboer. Men jeg kjenner jo flere som har det, og det funker fint. De svenske lapphundene jeg kjenner, er alle herlige individer. De er selvstendige, på godt og vondt, siden opprinnelsen er gjeting av rein langt unna eier. Samtidig er de også brukt til vokt og jakt sammen med familien, så jeg opplever dem som veldig trofaste mot familien. Det er mye lyd i dem, og de bjeffer i en høyere tone enn mange andre hunder. Dette er også spesialtilpasset gjeting av rein, og mange syns bjeffingen er over hakket irriterende. Rasen kan være skeptiske til fremmede, og det er noen tendenser til samkjønnsaggresjon, så jeg ville lagt ned mye arbeid med sosialisering (det vil si være i nærheten av, ikke nødvendigvis hilse) i valpe- og unghundsfasen. Ellers er de jeg kjenner, ekstremt lærevillige. Men de fungerer ikke som en border collie. Du kan ikke kjøre 200 repetisjoner med en lapphund, da har den meldt seg ut for lenge siden. Den lapske går for å være hakket mer arbeidshund enn den svenske. Som igjen går for å være hakket mer arbeidshund enn den finske. Den finske har også blitt avlet ganske kraftig på de siste årene, mest sannsynlig fordi den er så søt, så her ville jeg valgt oppdretter med ekstra omhu. Stambøkene er forresten fortsatt åpne, så arbeidende hunder kan mønstres inn. Det gir mulighet for nytt, etterlengtet blod i en ellers liten rase. Når jeg en gang flytter på landet, blir en svensk lapphund den første som flytter inn. De er herlige hunder ❤️ Anonymkode: 6eb10...80e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #7 Skrevet 8. februar 2024 Vi har finsk lapphund, og er veldig fornøyd. Den bjeffer kun dersom en annen hund bjeffer først - da svarer den. Ellers kan det kommet ett bjeff eller to i ivrig lek. Men det er absolutt ikke gneldrebikkje. Jeg støtter forøvrig absolutt det med å finne en skikkelig oppdretter. Mitt inntrykk er at den finske gjerne er den enkleste av disse tre, og den som kanskje er lettest i en standard familie, mens lappsk er mer krevende-og kanskje trives aller best som brukshund. Og så er den svenske midt i mellom. Man vil jo selvfølgelig finne individuelle forskjeller, men jeg tror det er flere som avler på den finske som familiehund- og dermed fremavles jo disse egenskapene i denne rasen. Anonymkode: a9c65...5e5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #8 Skrevet 8. februar 2024 Her er det flere finske lapphunder som pleier å være med på klubbtrening. Så flotte å se på😍 men mye lyd i samtlige av dem😬 Ser og at de har lett for å gjøre utfall mot andre hunder, så de virker ikke spesielt vennlige. Er usikker på om alle desse er fra samme oppdretter (er en oppdretter her i området…..). Anonymkode: f9c71...3db
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #9 Skrevet 15. februar 2024 Mange sier at lapphundene bjeffer mye, men det skal de ikke gjøre. Klart de har lettere for å bjeffe enn andre raser siden de er spisshund, men gneldrebikkjer er de ikke. Du har fått beskrevet ganske greit forskjellen på de tre lapphundrasene allerede. Det jeg kan tilføre er at lapphundene generelt er veldig kjekke familiehunder, og det er hunder som fungerer til absolutt alt, hvis du gir den den mentastimulien den trenger. Veldig viktig å finne en oppdretter som avler etter raseklubbens retningslinjer. Disse finner du på raseklubbens hjemmeside. Anonymkode: b35c2...ad5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå