Gå til innhold

Ærlig talt, stille-snakkere og mumlere gjør meg gærn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hæ hva sa du? 

????????

Hæ? 

Snakk litt høyere, slutt å mumle. Snakk tydelig er du snill. 

Anonymkode: 3d4d6...aa2

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Low-talking er mye brukt teknikk i salg over telefon. Fordi folk ofte bare vil si "ja", fremfor å spørre "hva sa du". Da kan du ofte si ja til det ene og det andre, og du har ingen sak mot dem, fordi de har på opptak at du svarte "ja" til et tilbud.

Many such cases...

Anonymkode: d75f4...b43

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Samme her. Har i tillegg nedsatt hørsel, så blir ekstra vanskelig.😅 

Anonymkode: 67664...b61

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Like ille med folk som snakker for høyt. Får helt fnatt assa!

Anonymkode: 153cf...4ac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Like ille med folk som snakker for høyt. Får helt fnatt assa!

Det er ingen som snakker for høyt. Du tenker på roping/brøling/skriking.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som snakker for høyt. Du tenker på roping/brøling/skriking.

Eh jo, det er mange som snakker for høyt. At normalstemmen deres ligger på ropenivå.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh jo, det er mange som snakker for høyt. At normalstemmen deres ligger på ropenivå.

Det er ikke for høyt. Det kalles å snakke høyt og tydelig. Grunnen er at man må anstrenge seg fysisk for å rope, og mennesket klarer ikke dette over lang tid. Husk at dritings folk på by'n ikke snakker med sin vanlige stemme.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke for høyt. Det kalles å snakke høyt og tydelig. Grunnen er at man må anstrenge seg fysisk for å rope, og mennesket klarer ikke dette over lang tid. Husk at dritings folk på by'n ikke snakker med sin vanlige stemme.

Det er sinnsykt mange mennesker som snakker for høyt, deres innestemme er på et slikt nivå at man hører de snakke tre tebanevogner unna, det skjærer i ørene av å prate med de på tomannshånd og de bare evner ikke å regulere volum. Jeg har en slik veninne, verdens hyggeligste menneske men ørene mine suser hele kvelden etter besøk fra henne på ettermiddagen.

Anonymkode: 6a103...5e5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ganske sikker på at du er en som snakker for høyt. 

Anonymkode: c88f9...040

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt enig, ts. Jeg har god hørsel, men har et par mennesker i omgangskretsen som snakker ekstremt lavt, og med veldig myk/dempet stemme. Jeg anstrenger meg skikkelig, sier ofte "kan du gjenta det?", "det hørte jeg ikke" osv., men de skrur ikke opp volumet. Jeg har forsøkt å være direkte og si "kan du snakke litt høyere, jeg hører ikke?", men det hjelper ikke. Utrolig slitsomt!

Anonymkode: c134f...f32

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 20.50):

Det er sinnsykt mange mennesker som snakker for høyt, deres innestemme er på et slikt nivå at man hører de snakke tre tebanevogner unna, det skjærer i ørene av å prate med de på tomannshånd og de bare evner ikke å regulere volum. Jeg har en slik veninne, verdens hyggeligste menneske men ørene mine suser hele kvelden etter besøk fra henne på ettermiddagen.

Flere mulige grunner til det, de åpenbare er f eks at hun hører litt dårlig og/eller synes du snakker for lavt og må anstrenge seg for å høre hva du sier. Folk hever/senker automatisk egen stemme for å få den andre til å følge etter - dessverre har det ofte motsatt effekt og blir en ond sirkel!

Anonymkode: 56486...e6d

Skrevet

Flere mulige grunner til det, de åpenbare er f eks at hun hører litt dårlig og/eller synes du snakker for lavt og må anstrenge seg for å høre hva du sier. Folk hever/senker automatisk egen stemme for å få den andre til å følge etter - dessverre har det ofte motsatt effekt og blir en ond sirkel!

Anonymkode: 56486...e6d

Hun her hører ikke dårlig, tvert imot har hun skremmende god hørsel.

Hun har ingen diagnoser og jeg har et helt normalt stemmeleie. Hun er bare enormt høylydt rett og slett og jeg er langt unna den eneste som synes det. Hun regulerer ikke volum og snakker like høyt i alle sammenhenger. Hun hvisker høyere enn andre snakker så vi må alltid stoppe henne fra å hviske på forestillinger og slikt.

Skrevet

Ja, det finnes høylytte brautende folk og det er irriterende. Det endre  jo ikke det ts skriver. Jobber i butikk og opplever sånne kunder innimellom, jeg har ikke sjangs til og høre hva de sier, og vi blir stående som spørsmålstegn. Har faktisk heldigvis ingen « mumlere» i min omgangskrets. Har noen høylytte , vet ikke om det er tilfeldig at de alle er fra Bergen, og ja slitsomt det og. 

Anonymkode: eb025...c65

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 20.46):

Haha! 🙈 Det er mange som snakker altfor høyt, uten å rope. Kjenner mange av dem, det er helt grusomt å være sammen med dem lenge. Man hører hva de snakker om på lang avstand. 
Og noen klarer ikke å snakke høyt uten å rope. Folk er forskjellige. 

Anonymkode: dc1f4...d4b

• Liker 1
Skrevet

Kanskje litt slemt å si, men jeg går i gruppeterapi hvor vedkommende som sitter nærmest meg snakker så lavt at jeg må bruke alt jeg har av konsentrasjon for å høre hva hen sier. Tror de som sitter på andre siden av sirkelen hører null og niks. 

Siden dette er en person med angst og sånn, kommer jeg ikke til å ta det opp. Men alle i gruppa har samme diagnose, og jeg klarer helt fint å snakke klart og tydelig. Tenker at det er bortkastet med gruppeterapi dersom ingen i gruppa hører meg. Kynisk, men sant. 

Anonymkode: 5251e...623

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 20.23):

Hæ hva sa du? 

????????

Hæ? 

Snakk litt høyere, slutt å mumle. Snakk tydelig er du snill. 

Anonymkode: 3d4d6...aa2

Noen gjør nok dette bevisst som en hersketeknikk. Hadde en slik på jobb, og siden han mumlet/snakket lavt måtte hele rommet sitte musestille for å få med seg hva som ble sagt. Han klarte fint å heve stemmen fordi det gjorde han så snart noen andre forsøkte å snakke, eventuelt avbrøt, men så gikk han så langt ned i lyd at det ble vanskelig å høre igjen. Jeg ba han ofte snakke høyere, noe han selvfølgelig irriterte seg over.

Enkelte kvinner mener jeg også gjør dette for å fremstå mer sårbare enn de egentlig er. Har en kvinnelig bekjent som gjør dette og da tørr jo ingen si imot henne, stakkars. Hun har fått en datter som er akkurat lik, hun mumler og nærmest hvisker når hun prater. 

Anonymkode: 5fed9...96a

Skrevet

Jeg kjenner til et par tilfeller... 

1: Talefeil som gjør at hun mumler og snakker lavt for hun skammer seg (tror jeg). Reflektert dame, prøver å hjelpe.

2: Voksen mann; snakker lavt for å få mer oppmerksomhet (særlig av damer), man må bøye seg mot han og gi mer oppmerksomhet. Snakker av samme grunn setninger som mangler litt informasjon, slik at man må gi oppmerksomhet. Creepy type, etter min mening :) 

Skrevet

Jeg er en sånn iblant, og det kommer av angst. Hvis angstnivået er veldig høyt, er det som om det strammes til i halsen og jeg får problemer med å snakke. På det verste har jeg ikke stemme i det hele tatt, på det nest verste bare veeeldig lav, anstrengt stemme.

Jeg merker at det er irriterende for andre å ikke høre meg og måtte si "hva sa du" tusen ganger, men tror jeg kan love deg at jeg hater det mye mer selv. Iblant unngår jeg å si noe, fordi jeg tenker ingen kommer til å høre meg, eller så må de anstrenge seg for å høre meg, og da irriterer jeg dem, og det må man jo ikke. Samtidig føler jeg at jeg irriterer når jeg ikke sier noe. Kan ikke vinne...

Anonymkode: c8faf...0fb

Skrevet

Har en kollega som mumler og snakker helt ekstremt lavt. Jeg har god hørsel, men sliter med å høre hva hun sier. Må si hæ kanskje fire ganger. Og fortsatt snakker hun ikke høyere!

Anonymkode: dc8b9...358

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en av dem som bablet i et sett og snakket veldig høyt som ung. Men har fått så mye tilsnakk opp igjennom årene pga dette at det har gitt meg en liten  knekk i selvtilliten. Nå er jeg dem som snakker minst, tar minst plass, snakker mer dempet og lytter mer til de andre. Men jeg lærer jo mer av andre og da. Så jeg har ingen problemer med andre plaprer i ett. Nå sier jeg ikke så mye dumt lengre heller, så taushet er gull 

Anonymkode: 288c9...114

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...