AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne så jeg prøver her. Jeg er i midten av 40-årene, og sammen med en på samme alder. Vi har nå vært sammen i snart et år. På grunn av min situasjon med barn, så har vi valgt å ikke flytte sammen, men være sammen ca annen hver uke når jeg har barnefri. Disse ukene er vi i all hovedsak hos han pga beliggenheten i forhold til jobb, og han står for alt av strøm, vann, felleskostnader osv, mens jeg har stått for innkjøp av maten. Jeg har og kjøpt inn noen småting til huset som sengetøy og litt kjøkkenutstyr. Nå trengs det et utbytte av både sofa, et par kommoder og litt annet stæsj til huset. Jeg ønsker å tilby meg å betale halvparten av dette, eller i hvert fall en del av dette, siden jeg er hos han nesten halve tida. Jeg nevnte dette for noen venninner og de ble helt satt ut av at jeg i det hele tatt kunne tenke på å betale noe som skal stå hos han. Er jeg helt på bærtur som tenker at jeg bør bidra når jeg har mulighet til det? Jeg har per i dag relativt nye møbler og bedre råd enn han har om det har noe å si. Anonymkode: 9b068...5ea 2
Ulven Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Det er jo hyggelig tenkt, men jeg mener det samme som dine venninner. Så lenge dere ikke bor sammen er det ikke naturlig at du betaler for nye møbler hos han, og dette kan også blir en utfordring hvis dere mot formodning skulle gå fra hverandre. Hvis du har bedre økonomi kan du jo feks heller skippe inn litt ekstra på ferie el. 9 1 3
Tipaa Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Hvis det er kommode, skap, hyller etc som skal brukes til dine ting fordi du er der ofte så syns jeg det er rimelig at du kjøper. Men synes ikke du skal oppgradere resten av hjemmet hans 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Jeg kunne lett ha betalt sånt for min kjæreste, men det er fordi jeg har råd til det. Liker å spandere på de nærmeste. Hadde ikke gjort det hvis kjæresten min ikke hadde vært komfortabel med det. Er ikke redd for å spørre om sånt uansett. Anonymkode: 9022f...c02 1
TomKrus Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne så jeg prøver her. Jeg er i midten av 40-årene, og sammen med en på samme alder. Vi har nå vært sammen i snart et år. På grunn av min situasjon med barn, så har vi valgt å ikke flytte sammen, men være sammen ca annen hver uke når jeg har barnefri. Disse ukene er vi i all hovedsak hos han pga beliggenheten i forhold til jobb, og han står for alt av strøm, vann, felleskostnader osv, mens jeg har stått for innkjøp av maten. Jeg har og kjøpt inn noen småting til huset som sengetøy og litt kjøkkenutstyr. Nå trengs det et utbytte av både sofa, et par kommoder og litt annet stæsj til huset. Jeg ønsker å tilby meg å betale halvparten av dette, eller i hvert fall en del av dette, siden jeg er hos han nesten halve tida. Jeg nevnte dette for noen venninner og de ble helt satt ut av at jeg i det hele tatt kunne tenke på å betale noe som skal stå hos han. Er jeg helt på bærtur som tenker at jeg bør bidra når jeg har mulighet til det? Jeg har per i dag relativt nye møbler og bedre råd enn han har om det har noe å si. Anonymkode: 9b068...5ea Det kan du da gjøre om du vil spandere ! Men det er ikke noe du bør gjøre fordi du må. Dere har helt adskilt økonomi og da må han betale for sitt og du for ditt. Men om du ønsker å gjøre det, og han tillater det ? Helt greit. Du er da en raus person som gir til noen du er glad i. Ikke noe galt i det egentlig, men ikke forvent at dette er noe som du får noe tilbake for om forholdet ryker. Da er det tapte penger. Men dette vet du jo og det å være raus er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): han. Er jeg helt på bærtur som tenker at jeg bør bidra når jeg har mulighet til det? Jeg har per i dag relativt nye møbler og bedre råd enn han har om det har noe å si. Anonymkode: 9b068...5ea Ja det synes jeg du er. Hans hus, hans møbler. Skjønner ikke helt hvorfor du i det hele tatt har kjøpt andre ting til huset heller. Alt som ikke er forbruk, maten feks, må da være hans ansvar. Dere har ikke vært sammen lenge, men allerede kjøper du sengetøy, og vurdere å kjøpe møbler til han. Ikke til dere, men til han. Dere bor ikke sammen en gang. Anonymkode: 6d92c...2d9 3 1 3
petterm Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Kjærester er rause mot hverandre! Når du er der såpass mye synes jeg det er helt innafor, spesielt siden du har bedre økonomi enn han, og han står for alle utgifter der. Du sparer tross alt på å bo hos han halvparten av tiden. Forutsatt at han får beholde det, selv om dere - mot formodning - skulle skille lag. Om du skal bidra med 50% eller mindre må bli opp til deg. Jeg tenker kanskje 25-30% er passende. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 Dette er jo ikke «fordeling av utgifter», det er eventuelt dyre gaver fra deg til ham. Jeg syns det ville vært naturlig å spandere en ferie. Møbler må han bestemme helt selv, og du skal da vel ikke ha noe eierskap i det? Har du lyst til å spandere en halv sofa på ham, gjør det. Men da er den hans. Det er rart, ja. Anonymkode: ded74...3ee 1 1 2
-Missi- Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 Litt rart men mange måter å vise kjærlighet på, min kjæreste driver litt med "nesting" her hos meg🤭har fått kommode han fant på finn til meg, kjøkkenbord og stoler da han byttet ut sitt eget og en ovn da han syntes det var kaldt her. Så ville han finne hylle til badet og men da sa jeg fra at nå var det nok. Fikk ærlig talt litt noia selv om det jo og er koslig. Han er ikke første mann jeg er sammen med hvor jeg vekker et eller annet instinkt for redebygging 😂så jeg føler du er litt slik og ts og jeg tolker det dit at det kanskje er ditt kjærlighets språk? Selvsagt gjør du det du vil uavhengig av hva veninner sier. Men legg deg i isåfall på et nivå hvor du er komfortabel med at disse tingene du skaffer er hans også etter er evt brudd da. Er samme her at vi er mest hos meg så blir kanskje litt slik. Hunden hans har mat og skåler, bæsje poser osv også her og mannen sjøl ekstra sett toalett saker som står her og fått en plass i skapet på badet til å ha det på. Tenker det viktigste er at du og kjæresten er evig i alle reglene og rammene. Hva alle andre mener er jo sånn egentlig ikke relevant ☺️
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Jeg skjønner at jeg kanskje ikke var helt klar i hovedinnlegget mitt. Tingene hadde selvfølgelig vært hans og ikke noe jeg skulle hatt halvparten av ved et brudd. Det hadde vært en gave på en måte. En måte å hjelpe han på. at jeg har kjøpt sengetøy osv, nyter jeg jo godt av selv. Det han hadde var så slitt og fælt, så hvorfor ikke? Kjøkkenutstyret er jo ting jeg bruker der og. per nå har jeg alt jeg trenger av personlige ting hos han til de ukene jeg er der. Fra klær til sjampo og balsam. Så naturlig nok vil jeg og bruke i hvert fall deler av den ene kommoden. noen her nevner at jeg sparer på å være hos han. Det merker jeg på alt fra strøm til vann/kloakk og bensinutgifter faktisk. Ikke store summer, men nok til at det merkes. Og ferie som flere nevner, blir fort like dyrt om ikke dyrere. Han har ikke dyr smak sånn sett, og kan fint kjøpe ting på ikea. han vet forresten ikke at jeg tenker på dette. Og han har aldri bedt meg om det eller hinta om det heller. Anonymkode: 9b068...5ea 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #11 Skrevet 8. februar 2024 Mat og kommode til å ha tingene dine i, er innafor, synes jeg. Sengetøy også for din egen komfort. Å begynne å spleise på møbler synes jeg er feil når du faktisk bare er på besøk. Mat er dyrt, så hvis du betaler all mat for han annenhver uke, så har du betalt mer enn nok! Anonymkode: 0f440...869 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #12 Skrevet 8. februar 2024 Om du har råd og ønsker så bestemmer du selvsagt det selv. Men det trenger du ikke. Det er jo hans hjem, du har jo eget hjem du betaler på. Anonymkode: fa6fb...fdd 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #13 Skrevet 8. februar 2024 Hvis DU ønsker ny sofa hjemme hos ham, bør du være med å spleise. Ellers er jeg enig i de fleste andre her som sier «hans hjem, hans ansvar» (og hans valg når han vil bytte ut møbler og hva han vil kjøpe). Anonymkode: 36177...33e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 Dersom det er du som skal bruke møblene kan du jo kjøpe. Men du har jo allerede kjøpt så mye mer enn hva som er vanlig. Ikke invester i et hus du ikke eier selv. Jeg er helt enig med venninnene dine. Anonymkode: f162f...c57
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #15 Skrevet 8. februar 2024 Høyr på venninnene dine, du Anonymkode: 756bb...aba
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #16 Skrevet 8. februar 2024 Synes det er hyggelig tenkt. Men det kan også lett gi feil inntrykk. Du syr poser under armene på en fullt kapabel mann. For det første hvordan føles det for ham at en kvinne kommer og "tar over" livet hans, og for det andre, hva sier du om 3 år når dere bor sammen, du betaler mest og du er den som tar ansvar for det meste i hus og hjem? Anonymkode: 11d06...b48
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #17 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Synes det er hyggelig tenkt. Men det kan også lett gi feil inntrykk. Du syr poser under armene på en fullt kapabel mann. For det første hvordan føles det for ham at en kvinne kommer og "tar over" livet hans, og for det andre, hva sier du om 3 år når dere bor sammen, du betaler mest og du er den som tar ansvar for det meste i hus og hjem? Anonymkode: 11d06...b48 Det ble nevnt kjærlighetsspråk lenger opp her. At det å gi gaver muligens er mitt kjærlighetsspråk. Men jeg tror rett og slett det er å hjelpe andre som er det. men etter jeg lagde debatten her, så har jeg tenkt litt. På alle svarene jeg har fått og dette med penger. For jeg er redd for å være så snill at jeg blir dum hvis du skjønner. Jeg er redd det skal bli utnyttet på sikt hvis jeg gir for mye og. Det er bare det at jeg føler jeg ikke er snill hvis jeg ikke gjør det. Dette er mine egne følelser altså, ikke noe han sier. For han vet ikke at jeg har tenkt på dette. Anonymkode: 9b068...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #18 Skrevet 9. februar 2024 Du er en sugarmummy! Det er akkurat slik vi menn må betale når vi har damer vi ønsker beholde. Betaler alt hos oss selv, og utgiftene og møblene hos damen. Det du gjør er ikke forventet standard, men som du sier så tjener du mest. Nå er du sugarmummy, og det er vel helt greit. Alternativet er kanskje å sitte i en skeiv kjip gammel IKEA-sofa de dagene du er der. Anonymkode: 17012...11f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #19 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er en sugarmummy! Det er akkurat slik vi menn må betale når vi har damer vi ønsker beholde. Betaler alt hos oss selv, og utgiftene og møblene hos damen. Det du gjør er ikke forventet standard, men som du sier så tjener du mest. Nå er du sugarmummy, og det er vel helt greit. Alternativet er kanskje å sitte i en skeiv kjip gammel IKEA-sofa de dagene du er der. Anonymkode: 17012...11f Nå kjente jeg at jeg nesten ble litt uvel… jeg ser det som en selvfølge at jeg bidrar med mat når jeg tross alt bruker både vann og strøm hos han. Jeg finnes ikke snobbete. Og en skjev gammel ikea sofa har aldri gjort meg noe. Problemet med sofaen her er at den nesten detter fra hverandre og har fjører som stikker opp. Han selv som sier han trenger en ny sofa. Anonymkode: 9b068...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #20 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet med sofaen her er at den nesten detter fra hverandre og har fjører som stikker opp. Han selv som sier han trenger en ny sofa. Anonymkode: 9b068...5ea Da skaffer han nok sofa selv. Anonymkode: bf849...49c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå