male32 Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Har forstått at dette er ganske vanlig, men har ikke sett noen diskutere dette her. Jeg er ekstremt mye plaget og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg får ilomedin behandling på sykehus annenhver måned. Jeg benytter varmevotter som tilpasset med ekstra varmetråder og større batteri. Fingrene mine hovner opp, blir såre og vonde på vinteren. Sliter veldig med å gjøre helt vanlige ting. Å håndtere kald mat er nesten umulig. Er kald på fingrene hele tiden. Dette har bare blitt verre og verre med årene. Er utredet for annen revmatologisk sykdom, men finner ikke noe. Slik det er nå bruker jeg votter/hansker med varme hele året, også om sommeren. Tar de ofte på innendørs også. Føler at de ikke varmer godt nok for meg. Er jeg ute er dette ofte ikke nok. Trener hver dag, blir varm og svett, men sliter også med anfall under trening. Har ellers prøvd noen tabletter og botox behandling men hadde ingen effekt på meg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Jeg vet om flere som har blitt bedre av å legge om kostholdet sitt. Hva som da fungerer er gjerne individuelt, men det har gjerne gått i å kutte i brød og melkeprodukter (gjøres helst i samråd med ernæringsfysiolog/-terapeut), kutte bort sukker og raske karbohydrater, og generelt spist sunt med mye grønnsaker, noe frukt og bær, rene proteinkilder og riktige fettsyrer. Noen med visse blodtyper kan reagere på enkeltvarer som er ansett som sunne (f.eks. kan dette betyr tomat, kylling, skalldyr) som kan forverre raynauds. Igjen, dette er individuelt, og kan ta tid å finne ut av, så gjør det helst i samråd med noen som har nok utdanning innen kosthold og ernæring (og ev. ortomolekylærmedisin). Ellers har tilskudd med omega3 med en knivsodd chilipulver morgen og kveld også hjelpe. Anonymkode: 2b1ea...43d 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Trener du, ts? Får du i deg nok (sunt) fett og proteiner i det daglige? Har du ok nivåer av vitamin d? Er du normalvektig? Jeg ville startet der. Skaff deg om nødvendig proff veiledning til å etablere et godt treningsregime. Fokuser særlig på styrketrening. Anonymkode: 9fbb2...238
male32 Skrevet 7. februar 2024 Forfatter #4 Skrevet 7. februar 2024 Som jeg skrev i første innlegg, ja jeg trener hver dag. Både utholdenhet og styrke. Er normalvektig. Tar vitamin og omega 3 tilskudd. Også vitamin d. Blodprøver viser normale verdier. Så en lege på youtube anbefale B1 vitamin. Forsøkt det i tillegg til b-kompleks. Ingen forskjell. Jeg sliter litt med kosthold og er klar over at det ikke er bra. Spiser mye grønnsaker, men har et høyt sukkerinnhold. Klarer ikke å kutte ut søtsaker og sjokolade. Jeg drikker ikke alkohol og røyker ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #5 Skrevet 9. februar 2024 Hos meg forsvant det da jeg fikk økt jernnivået… som natt og dag. Anonymkode: 13c75...f9e
male32 Skrevet 9. februar 2024 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2024 Kan forsøke jerntilskudd da. Multivitamin tilskuddet jeg tar inneholder 14 mg jern. Om jeg tar jern tilskudd i tillegg blir det for mye?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå