Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Schæferelsker

Hei! Skriver her fordi jeg håper jeg kan få noen gode råd, spesielt av noen som er litt mer informert i slike situasjoner og vet lure ting man kan gjøre for å ordne det jeg befinner meg i akkurat nå. Til nå kona mi hovedsakelig tatt seg av denne saken, men vekten falt på meg da hun fikk en kreftdiagnose og cellegiften har vært alt for overbelastende for hun å kunne styre med dette videre. Vi har ikke råd til å få tak i en god advokat da jeg er ufør og kona har app, vi har høye boligkostnader grunnet av høye renter, og vi fant ut at for å få gratis advokathjelp er vi ca. 10k over grensen pr. år. 

Situasjonen er slik: For ett år siden kjøpte vi et hus. Selgeren var en skilt kvinne, og sammen med den forrige mannen eide de tomta med et hus og et uthus med garasje. Etter skilsmissen delte de tomten i halv: hun eide huset og eksen hennes eide uthuset/garasjen, de eide altså halvparten av tomten hver. Etter vellykket kjøp holdte vi på med litt oppussing og fikk plutselig strømbrudd etter cirka to uker. Vi prøvde å finne jordfeilbryter og det viste seg at både den og strømmåleren var i uthuset på eksparterens side. Vi har kun sikringsskapet i vårt hus. I tillegg fikk vi vite at strømmen han bruker blir betalt av oss, siden vi må dele strømmåler. Dette var informasjon vi aldri ble opplyst. Det var verken i prospektet eller tilstandsrapporten. Både selgeren og megleren var helt tause om dette. Vi har klaget og prøvd å få tak i hjelp, og fikk pristilbud fra Elvia slik at vi kan fikse saken. Men for å gjøre dette må man på vår tomt grave kabel ned i jorda til den nærmeste strøm stolpen, koble til egen strømmåler etc. Prisforslaget stod på 150000 kr. Vi fikk en advokat fra Help, som sendte klage etter paragraf 3-7 «Når selger har holdt tilbake opplysninger som han kjente eller måtte kjent til, og dette har påvirket avtalens innhold, jf. avhendingsloven». 

Selger kom med bud på 72 000 som vi ikke føler oss komfortable med å godkjenne. Advokaten mener at vi må «gi noe for å få noe», og anbefalte å akseptere budet eller sende motbud på for eksempel 100000 og betale resten selv. I følge dem kan vi også starte en rettssak men forteller oss at vi også risikerer der fordi «det kan dukke opp omstendigheter som kan føre til at vi taper saken helt». Vi føler oss ikke enige i denne saken og skjønner ikke hvorfor vi må betale noe som helst sum (unntatt egenandelen) for å rette i en feil som ble gjort og skjult fra selgersiden. Vi avsluttet saken hos Help, og sendte forliksklage til forliksrådet og venter på termin. Vi opplever at det var flere instanser som hadde i ansvar å holde oss informert om denne saken, både selgeren, megleren og takstmannen utfylte ikke sin formalitet i dette. Føler at det ikke kun er selgeren sitt ansvar men alle andre involvert også, vi ble i løpet av prosessen litt isolert og sitter nå på egenhånd med å verken få noe som helst kontakt fra melgeren, og har en litt generelt ukomfortabel situasjon da selgeren ikke virker nødvendigvis grei eller samarbeidsvillig heller. Kanskje noen har noe råd om hva vi bør gjøre videre? Er det på noe som helst måte megleren eller takstmannen er involvert i dette? Skal vi kun drive saken videre juridisk mellom oss og selgeren i forliksrådet? Er det noe mer vi kan få gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1747528-mangel-ved-boligkj%C3%B8p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...