Gå til innhold

tispe og løpetid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mellomstor tispe som blir 2 år i april som jeg faktisk vurderer å kasterere. Grunnen er at hun allerede er klar for sin 4. løpetid, så vi snakker løpetid med knappe 5 måneders intervaller nå, som så etterfølges av ganske sterke innbilte svangerskap som blir gradvis verre for hver gang. I utgangspunktet hadde vi ikke planer om å kastrere henne, men jeg frykter jo at vi ender opp med jurbetennelser og livmorbetennelser siden tispa blir så hormonell. Slitsomt er det jo for henne også, hun stresser med reirbygging og "valper"... 

Så dere som har tisper med hyppige løpetider og innbilt svangerskap, hvordan utviklet det seg og har dere kastrert tispa? 

Anonymkode: 792fc...220

Skrevet

Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge uten svært gode grunner. Årsakene du oppgir vil muligens ikke være nok til at en dyrlege vil gjøre inngrepet. Kjemisk kastrering er derimot lov, og kan i hvert fall prøves først.

Du må også tenke på:

"Kastrering av hund øker risiko for lavt stoffskifte, overvekt, diabetes, korsbåndskader, HD, mange kreftformer som for eksempel lymfekreft, mastcelletumor, blodkarkreft og beinkreft. Tisper av større hunderaser blir oftere urin-inkontinente og risiko for urinveisinfeksjon hos tisper øker også." (Kilde: https://vethus.no/norsk-regelverk-for-kastrasjon-av-hund/)

Har ei tispe som fikk livmorbetennelse og dermed kastrert for å berge livet. Dessverre ble hun da urin-inkontinent i en alder av to år, men vi prøver å leve med det. Hun må også gå på lavenergifôr for å ikke bli overvektig. 

Anonymkode: 96740...238

Skrevet

Slik hormonell plagsomhet er grunnlag nok for kastrering av tispe på klinikken jeg jobber på. Hør med din veterinær.

Anonymkode: ff53f...d36

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår hun har løpetid to ganger i året og får innbilt svangerskap kun i form av melk. Nå som hun er gammel, her dette heldigvis dabbet av. Var noen ganger tidligere vi måtte gi medisin for å stoppe melkeproduksjonen fordi hun slikket seg og bare lagde mer melk.

Kjenner noen som hadde hund som drev med redebygging og brukte leker og bamser som valper. Dette roet seg litt når de passer på å ikke ha noe tilgjengelig for henne, dvs ryddet bort tyggebein, leker, bamser, hundetepper på forhånd når de visste tiden kom. Roet seg litt da sånn at hunden spiste mat, tenkte på andre ting. Høres ut som at deres hund er mer plaget enn denne var, men ville nevne det i tilfelle dere ikke har prøvd å rydde vekk "alt" før tiden for innbilt svangerskap.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik hormonell plagsomhet er grunnlag nok for kastrering av tispe på klinikken jeg jobber på. Hør med din veterinær.

Anonymkode: ff53f...d36

Ja, vetrinæren mener at kastrasjon er ok, det er jo mest meg som holder igjen. Jeg synes det er synd og jeg er jo bekymra for alle mulige komplikasjoner. På den andre siden, en planlagt operasjon på en fit og frisk hund vil jo ha lavere risiko for komplikasjoner enn en nødoperasjon. Og å ikke kastrere har jo også en haug risikofaktorer, som jurbetennelse, livmorbetennelse og økende kreftfarer...

Og så blir jo sikkert oppdretter spinngærn, hun er av den mening at det er natur, men hun har heller ikke en tispe som klynker, nekter å gå ut og ammer sko....

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke lov å kastrere hunder i Norge uten svært gode grunner. Årsakene du oppgir vil muligens ikke være nok til at en dyrlege vil gjøre inngrepet. Kjemisk kastrering er derimot lov, og kan i hvert fall prøves først.

Anonymkode: 96740...238

Etter min erfaring vil mange veterinærer kastrere på TS sitt grunnlag. 

Loven sier: Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner. Slik det praktiseres i Norge i dag trenger ikke særlige grunner være svært gode grunner. For mange veterinærer er det grunn nok at eier ønsker det. 

Det kan forekomme bivirkninger, men slik TS beskriver hundens hverdag ville jeg absolutt vurdert kastrering. Jeg har selv bodd i USA, og er nok litt farget av dette. Der er det veldig vanlig å kastrere både hanner og tisper, og bivirkninger av dette er ikke noe stort eller utbredt problem. Kanskje med unntak av overvekt, men det skyldes nok hundeholdet generelt i langt større grad enn kastreringen. 

Jeg har selv hatt både en kastrert tispe og en kastrert hann, og det har ikke bydd på noen problemer. 

Skrevet

Når plagene alt er såpass store ville jeg gjort det ☺️ Nølte med avgjørelsen selv, men når hun var 5 var det depresjon både i for- og etterkant av løpetid i flere uker, ingen konsentrasjon, ingen matlyst og veldig urolig konstant. Hadde jeg gjort det tidligere ville hun vært mer beskyttet mot kreft f.eks. Etterpå har matlysten kommet- tidvis mer enn ønsket 😂 hun er veldig leken, 9 år nå. Fikk mer underull, men sterk pels. Frisk og fin, får skryt for fin muskulatur. Holder seg fint en arbeidsdag, men jeg ser at når hun er i aktivitet etter jeg kommer hjem så er 6 timer max før hun må tisse, men absolutt ikke inkontinent. 
Hun er hyper til vanlig og jeg grydde meg til ukene hun skulle holdes i ro, men alt grodde fint og gikk bra ☺️

Jeg tenkte det gikk under frivillig operasjon og betalte det selv, men en annen dyrlege sa 3 år etter at på helsegrunnlag ville forsikringen dekket det. Ingen klinikker jeg spurte om time (var avhengig av at det klaffet med ferie) nektet oss operasjon. Hun ville fått hos alle her i byen. 

Anonymkode: 578d4...045

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Når plagene alt er såpass store ville jeg gjort det ☺️ Nølte med avgjørelsen selv, men når hun var 5 var det depresjon både i for- og etterkant av løpetid i flere uker, ingen konsentrasjon, ingen matlyst og veldig urolig konstant. Hadde jeg gjort det tidligere ville hun vært mer beskyttet mot kreft f.eks. Etterpå har matlysten kommet- tidvis mer enn ønsket 😂 hun er veldig leken, 9 år nå. Fikk mer underull, men sterk pels. Frisk og fin, får skryt for fin muskulatur. Holder seg fint en arbeidsdag, men jeg ser at når hun er i aktivitet etter jeg kommer hjem så er 6 timer max før hun må tisse, men absolutt ikke inkontinent. 
Hun er hyper til vanlig og jeg grydde meg til ukene hun skulle holdes i ro, men alt grodde fint og gikk bra ☺️

Jeg tenkte det gikk under frivillig operasjon og betalte det selv, men en annen dyrlege sa 3 år etter at på helsegrunnlag ville forsikringen dekket det. Ingen klinikker jeg spurte om time (var avhengig av at det klaffet med ferie) nektet oss operasjon. Hun ville fått hos alle her i byen. 

Takk for tilbakemelding. Angrer du på at du ventet så lenge? Jeg har liksom et håp om at neste gang blir det ikke så ille, men egentlig vet jeg jo at innbilt svangerskap bare blir verre.. 🙈 Og så får hun egentlig ganske hyppig løpetid også..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tilbakemelding. Angrer du på at du ventet så lenge? Jeg har liksom et håp om at neste gang blir det ikke så ille, men egentlig vet jeg jo at innbilt svangerskap bare blir verre.. 🙈 Og så får hun egentlig ganske hyppig løpetid også..

Det var det jeg håpte også, tross i at min gamle hund også ble gradvis verre- aldri bedre. Skulle aldri ha valper, men det er et stort inngrep og jeg gruet meg for det. Skulle absolutt gjort det fra jeg vurderte det når hun var 3 😅 Det ble verre og verre, og siden rådet mot depresjonen var mer aktivitet dro jeg henne med stakkar. Tur etter tur, på steder hun pleide være glad i. Etterpå bremser hun ved alle disse stedene for hun husker hun gikk der når hun ikke følte seg i form 🤦‍♀️♥️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, vetrinæren mener at kastrasjon er ok, det er jo mest meg som holder igjen. Jeg synes det er synd og jeg er jo bekymra for alle mulige komplikasjoner. På den andre siden, en planlagt operasjon på en fit og frisk hund vil jo ha lavere risiko for komplikasjoner enn en nødoperasjon. Og å ikke kastrere har jo også en haug risikofaktorer, som jurbetennelse, livmorbetennelse og økende kreftfarer...

Og så blir jo sikkert oppdretter spinngærn, hun er av den mening at det er natur, men hun har heller ikke en tispe som klynker, nekter å gå ut og ammer sko....

Oppdretter har ingenting hun skulle ha sagt, og du trenger ikke å si noe 🙂

Mine tisper får innbilt svangerskap, men da er det kun litt patter/noe produksjon av melk, også blir de late og skikkelig kosete med hverandre, også avsluttes svangerskapet med plutselig lekenhet. Ingenting av dette er et problem for verken meg eller de, og de har løpetid bare én gang i året, så det er greit. Hovne patter kan jeg unngå noe ved å gi de en urt i tablettform som forebygger innbilt svangerskap i forskjellig grad.

Ved ekstreme tilfeller, tror jeg absolutt kastrering kan være en god ide. Dessverre har det ikke blitt forsket så mye på hvilken effekt kastrering har på atferdsendring av tisper. En oversikt over alle studiene som er gjort, viser at over 50% av tisper som har vist aggressiv atferd før kastrering, vil bli mer aggressive etter kastrering, og da gjerne rettet mot familien. Men studiene sier ingenting på hva de definerer som aggresjon eller om det gjelder all aggresjon (frykt-aggressiv atferd, aggressiv atferd mot mennesker eller mot andre hunder, aggressiv atferd pga instinkter etc). Det sier ingenting om det er forskjell på genetisk aggressiv atferd eller som resultat av miljø. 

Det er altså alt for lite forskning på dette området, dessverre. Men det man kan ta fra det, er at om man har en tispe som har vist mye aggressiv atferd, så bør man tenke seg om et par ganger før man kastrerer.

Om det ikke er tilfellet med din tispe, så trenger du ikke å tenke på det.

En ting man kan tenke på, er når man utfører kastreringen. Igjen, det er lite forskning på dette, men for å være sikker bør man kastrere når hunden er inne i en god periode. Altså, når hunden er rolig og glad, ikke når hun er hormonelt stressa og engstelig. 

Anonymkode: 87acc...d3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oppdretter har ingenting hun skulle ha sagt, og du trenger ikke å si noe 🙂

Mine tisper får innbilt svangerskap, men da er det kun litt patter/noe produksjon av melk, også blir de late og skikkelig kosete med hverandre, også avsluttes svangerskapet med plutselig lekenhet. Ingenting av dette er et problem for verken meg eller de, og de har løpetid bare én gang i året, så det er greit. Hovne patter kan jeg unngå noe ved å gi de en urt i tablettform som forebygger innbilt svangerskap i forskjellig grad.

Ved ekstreme tilfeller, tror jeg absolutt kastrering kan være en god ide. Dessverre har det ikke blitt forsket så mye på hvilken effekt kastrering har på atferdsendring av tisper. En oversikt over alle studiene som er gjort, viser at over 50% av tisper som har vist aggressiv atferd før kastrering, vil bli mer aggressive etter kastrering, og da gjerne rettet mot familien. Men studiene sier ingenting på hva de definerer som aggresjon eller om det gjelder all aggresjon (frykt-aggressiv atferd, aggressiv atferd mot mennesker eller mot andre hunder, aggressiv atferd pga instinkter etc). Det sier ingenting om det er forskjell på genetisk aggressiv atferd eller som resultat av miljø. 

Det er altså alt for lite forskning på dette området, dessverre. Men det man kan ta fra det, er at om man har en tispe som har vist mye aggressiv atferd, så bør man tenke seg om et par ganger før man kastrerer.

Om det ikke er tilfellet med din tispe, så trenger du ikke å tenke på det.

En ting man kan tenke på, er når man utfører kastreringen. Igjen, det er lite forskning på dette, men for å være sikker bør man kastrere når hunden er inne i en god periode. Altså, når hunden er rolig og glad, ikke når hun er hormonelt stressa og engstelig. 

Anonymkode: 87acc...d3f

Jeg fikk beskjed om at det skulle være i et visst tidsrom mellom løpetidene (husker ikke nøyaktig, men dyrlegen sier nok det) for at hun skulle være mest mulig stabil. La da opp ferie ette det tidspunktet og kunne følge henne godt opp etterpå.

Skrevet

Jeg kastrerte tispa mi på samme grunnlag i høst. Hun slet med innbilt svangerskap og var slapp i mange mnd per år med to løpetider i året. Dyrlegen sa at så lenge det var til det beste for dyret var det greit for dem. Bør gjøres mellom to løpetider som skrevet over her.

Min ble kastrert i slutten av september. Var dårlig og jeg syns veldig synd i henne samme dagen, dagen etter følte hun seg tilnærmet normal tror jeg. Var litt pes å holde henne i ro etterpå da hun følte seg fresh og fin, hadde 14 dager helt rolig også en uke med rolig opptrening. Startet stevne igjen etter 4,5 uke. Jeg har fått en hund med jevnere mye energi som er veldig glad og fornøyd og angrer ikke!

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar. Ser ut som vi blir å kastrere henne i løpet av våren.

Ser ut som hun er på vei inn i løpetid nå, så bør vel vente til hun også er ferdig med å være innbilt drektig? Det er så vanskelig å  vite sikkert om tispa mi har løpetid, men ut fra økende markering og  hannhunder på kurs i går vil jeg tro det nærmer seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for alle svar. Ser ut som vi blir å kastrere henne i løpet av våren.

Ser ut som hun er på vei inn i løpetid nå, så bør vel vente til hun også er ferdig med å være innbilt drektig? Det er så vanskelig å  vite sikkert om tispa mi har løpetid, men ut fra økende markering og  hannhunder på kurs i går vil jeg tro det nærmer seg. 

Ja, vente til hun er ferdig med innbilt svangerskap også

Skrevet

Har du prøvd mindre mat og mer mosjon/ aktivitet, samt fjerne alt som brukes som valper? 

Husk at det er mange bakdeler ved sterilisering også bla, økt matlyst,fedme pels, inkontinens, slapp etc..

Anonymkode: d4796...eb7

Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du prøvd mindre mat og mer mosjon/ aktivitet, samt fjerne alt som brukes som valper? 

Husk at det er mange bakdeler ved sterilisering også bla, økt matlyst,fedme pels, inkontinens, slapp etc..

Har prøvd det som prøves kan, men det er ganske vanskelig å øke aktivteten til en hund som nekter å gå ut og som ikke spiser....

Tror hun hadde blir en fantastisk valpemamma, så det er synd hun ikke skal i avl.. 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd det som prøves kan, men det er ganske vanskelig å øke aktivteten til en hund som nekter å gå ut og som ikke spiser....

Tror hun hadde blir en fantastisk valpemamma, så det er synd hun ikke skal i avl.. 🙈

Noen sier at de blir bedre etter kull... 

Skrevet

Vår har fire til fem løpetider i året. Det er slitsomt

Anonymkode: 98cee...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Noen sier at de blir bedre etter kull... 

Min ble værre etter kull,så det er ikke nødvendigvis en sannhet det heller. 

Anonymkode: 4e8a1...a51

Skrevet

Ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar til det. 

_popcorn_, adm

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...