AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Jeg har tenkt på hvor greit det var at strømmen ikke ble så krisedyr som den ble i fjor. Jeg har en leilighet på 70 kvm og har betalt i det dyreste 1400 på strøm. Og så kom jeg over denne artikkelen om et par med 700 000 i forbruksgjeld, og så skriver de at de betaler 5000 til 6000 i strøm per mnd!! Da lurer jeg på hvordan de bor. De må vel ha 200 kvm da? Hvorfor har de så svært sted og bruker så mye i strøm om de sliter med gjeld? De er to stk, og de kunne fint greid seg med like stor leilighet som jeg har, så jeg forstår virkelig ikke..Strømmen er vel ikke så dyr nå? 🤯 Anonymkode: b3b15...801
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Vi betalte 4000 i januar, og har to elbiler(jeg har 50 km til jobb, mannen 12). Vi fyrer stort sett med ved, så det har sikkert ikke så mye å si at huset er gammelt, men jeg synes 5-6 000 er ganske mye som snitt. Anonymkode: 55f0c...1d9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Vi måtte ut med 7370 for desember. Ikke fått faktura for januar enda, men tipper den er enda litt høyere. Har man litt over snittet forbruk og bor i de dyreste sonene (normalt NO2) blir det fort kostbart. Anonymkode: bf24d...646
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Leste gjennom artikkelen nå, og som vanlig kan man vel si dette er forholdsvis selvforskyldt. 250 000 kr i gjeldsrådgivning!? Anonymkode: bf24d...646
NakenPanda Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi måtte ut med 7370 for desember. Ikke fått faktura for januar enda, men tipper den er enda litt høyere. Har man litt over snittet forbruk og bor i de dyreste sonene (normalt NO2) blir det fort kostbart. Anonymkode: bf24d...646 Da har dere brukt helt sykt med strøm, snittprisen min var til slutt inkludert strømstøtte var 150 øre per KwT så hvis dette er endelig pris har dere brukt opp mot 5000 KwT på en måned. NO1 var litt dyrere en NO2 i desember så burde stemme nogenlunde. Januar var ikke noe dyrere i snitt så det blir samme gitt samme forbruk
TomKrus Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 NakenPanda skrev (2 minutter siden): Da har dere brukt helt sykt med strøm, snittprisen min var til slutt inkludert strømstøtte var 150 øre per KwT så hvis dette er endelig pris har dere brukt opp mot 5000 KwT på en måned. NO1 var litt dyrere en NO2 i desember så burde stemme nogenlunde. Januar var ikke noe dyrere i snitt så det blir samme gitt samme forbruk Det er mange eldre store boliger som krever mye strøm å holde varme ! Så slutt med dette tullet i å sammenligne ditt forbruk med andre sitt. Det vil ta mange tiår og rette på dette at mange bor i gamle og litt trekkfulle hus. Da blir strømutgiftene deretter. Vedfyring er ikke noe godt alternativ om man ikke har tilgang til billig ved, og det får man bare ved å ha tilgang til skog og kan hugge dette selv. Fyre med ved blir ofte dyrere en å bruke strøm selv med varmepumpe. Unntaket er om man har tilgang på ved man selv kan hugge og tilberede. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 NakenPanda skrev (17 minutter siden): Da har dere brukt helt sykt med strøm, snittprisen min var til slutt inkludert strømstøtte var 150 øre per KwT så hvis dette er endelig pris har dere brukt opp mot 5000 KwT på en måned. NO1 var litt dyrere en NO2 i desember så burde stemme nogenlunde. Januar var ikke noe dyrere i snitt så det blir samme gitt samme forbruk Ja, vi bruker en del. 5300 kWh i desember og 5775 kWh i januar (derfor blir det en dyrere måned). Folk har forskjellige utgangspunkt og forskjellige behov, og slik er det. For et par år siden betydde ikke dette så mye i det store og hele, men nå merkes det helt klart. Anonymkode: bf24d...646
NakenPanda Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, vi bruker en del. 5300 kWh i desember og 5775 kWh i januar (derfor blir det en dyrere måned). Folk har forskjellige utgangspunkt og forskjellige behov, og slik er det. For et par år siden betydde ikke dette så mye i det store og hele, men nå merkes det helt klart. Anonymkode: bf24d...646 Dere er over maksimum bruken som mottar strømstøtte så skal si det er dyrt ja. Er dere 8 personer i et digert hus? Med 2 elbiler ellers er det fakta at dere bruker 11 000 KwT på 2 måneder så hinsides trodde det ikke var mulig. Snittbruk for en familie er 16 000 KwT i året, det tar dere på 3 vinter måneder Endret 7. februar 2024 av NakenPanda 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 Ingen elbiler, fem i familien. Huset er nok større enn snittet, men langt fra et palass. Anonymkode: bf24d...646
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Her koster jo boblebadet på terrassen minst 4000. Men jeg sliter ikke med strømregningen, så det går helt fint. Anonymkode: e5d84...a00
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 Nå er vi så heldige at vi får huse google i Porsgrunnstraktene også, og de vil bruke ca 5 %:av Norges totale strømmengde, noe som selvfølgelig gir dyrere strøm til oss andre: https://www.vg.no/nyheter/i/4oMJEg/ekspert-mener-google-etablering-vil-oeke-stroemprisene-i-soer-norge Hvem tjener på det da, og hvem taper? Jeg er som vanlig med på demonstrasjonen. Herlige kapitalisme (ironi). Anonymkode: 9efec...768 1
iheia Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Tja, det blir penger i statskassen, til lokale entreprenører, det lokale strømselskapet. Ellers blir det vel på minussiden til de som er avhengig av den samme strømmen. For å bruke et kjent uttrykk: for folk flest vil det føre til større utgifter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 iheia skrev (Akkurat nå): Tja, det blir penger i statskassen, til lokale entreprenører, det lokale strømselskapet. Ellers blir det vel på minussiden til de som er avhengig av den samme strømmen. For å bruke et kjent uttrykk: for folk flest vil det føre til større utgifter. Vi er litt lei av det nå, er vi ikke? Alle taper på kapitalismen som den fungerer nå, bortsett fra da aller rikeste, for de flytter til Sveits i stedet. Det er likefullt sjokkerende, hvordan folk forsvarer et system som tyner dem, som i USA, eller Norge eller Frankrike. Anonymkode: 9efec...768 1
iheia Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 Det er en balansegang dette ja. Som det er blitt med strømmen nå så må vi prioritere det som er viktig. At folk ikke "bor seg i hjel" er viktig. Billig strøm har vært et av Norges fortrinn, men de siste årene har den blitt en markedsvare som også tilbys resten av Europa. At multinasjonale selskap vil flytte hit for å utnytte det vi nordmenn har sett på som vårt er nytt. 1
Perine Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 Det kan være at disse i artikkelen ikke kan få vanlig strømavtale pga gammel inkasso eller noe. Da må de betale mye mer for det de kan få, pliktstrøm, eller noe.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Okay.. Jeg bruker 1000 kwt og har alltid 21 grader inne. Men har ikke elbil da. 🤔 Ble så forundret over at to voksne bruker flere ganger så mye strøm som meg og poden. Bor en time unna Oslo. 🤷 Anonymkode: b3b15...801
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #17 Skrevet 8. februar 2024 NakenPanda skrev (14 timer siden): Dere er over maksimum bruken som mottar strømstøtte så skal si det er dyrt ja. Er dere 8 personer i et digert hus? Med 2 elbiler ellers er det fakta at dere bruker 11 000 KwT på 2 måneder så hinsides trodde det ikke var mulig. Snittbruk for en familie er 16 000 KwT i året, det tar dere på 3 vinter måneder Snittbruken kan ikke brukes som referanse da man bor forskjellig. Vi har selv ett eldre hus, ligger på rundt 30000 kwh i året, hvilket er gjennomsnittlig for denne type bolig. Anonymkode: a0563...c05
NakenPanda Skrevet 8. februar 2024 #18 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Snittbruken kan ikke brukes som referanse da man bor forskjellig. Vi har selv ett eldre hus, ligger på rundt 30000 kwh i året, hvilket er gjennomsnittlig for denne type bolig. Anonymkode: a0563...c05 Dere bruker sykt mye strøm uansett hva man sammenligner dere med, blir morsomt når dere skal oppgradere det fra karakter G som dere garantert har til E som når går igjennom. Dere bruker nok 40 000 kwT i året og dette er å sammenligne med dårlig isolasjon og varmekabler i alle gulv. Det er jo greit at dere gjør det men strømregninga blir jo deretter, hvis dere bodde der i 2021 må jo rengningene ha vært 10-15000 per måned siden dere overstiger støttenivået.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #19 Skrevet 8. februar 2024 Siterer du feil person nå? Vi brukte uansett 41284 kWh i 2023 i følge elhub. Huset er forøvrig fra 2007, og er enten energimerket C eller D (alle hus bygget etter 2007-krav har C, men usikker på hva disse kravene er). Regningen for november 2021 (altså før strømstøtten ble innført) var på rett under 8000,-. Så forholdsvis langt fra 10-15000,-. For desember samme år var den rett under 6000,- (her ble strømstøtte innført). Det skal sies at vi gjorde noen tiltak som fikk ned forbruket der og da. Anonymkode: bf24d...646
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #20 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har tenkt på hvor greit det var at strømmen ikke ble så krisedyr som den ble i fjor. Jeg har en leilighet på 70 kvm og har betalt i det dyreste 1400 på strøm. Og så kom jeg over denne artikkelen om et par med 700 000 i forbruksgjeld, og så skriver de at de betaler 5000 til 6000 i strøm per mnd!! Da lurer jeg på hvordan de bor. De må vel ha 200 kvm da? Hvorfor har de så svært sted og bruker så mye i strøm om de sliter med gjeld? De er to stk, og de kunne fint greid seg med like stor leilighet som jeg har, så jeg forstår virkelig ikke..Strømmen er vel ikke så dyr nå? 🤯 Anonymkode: b3b15...801 Nå er det store forskjeller på hvor man bor så du kan ikke sammenligne deg med hvem som helst heller. Og du sier du bor i leilighet, det er forskjell på hvordan man bor og hvor mye isolasjon/gratis varme du får fra naboleilighetene. Det er også stor forskjell på hvor i landet man bor på hvor mye strøm man MÅ bruke avhengig av temperaturene ute. Selv bor vi to voksne i et relativt lite hus, renovert og etterisolert for 5 år siden. I januar hadde vi nesten 3500kr i strømregning. Vi fyrte i tillegg mye med ved. Når temperaturene ute datt ned til minus 30 grader i mange dager så måtte vi ha på panelovnene i kjelleren så ikke rørene fryser, måtte ha på varme i bad og soverom. Peisen varmer kun stue og kjøkken pluss litt av entreen I mitt tilfelle så hadde det vært idiotisk å flyttet til en leilighet når strømprisene begynte å gå såpass mye opp som de gjorde for et par år siden mtp at huset er snart helt nedbetalt. I tillegg er det knapt leiligheter å oppdrive her i byen om man ikke vil ut med 4-5 millioner Anonymkode: b2f8d...6f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå