Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Heisann12345 skrev (14 timer siden):

Hvorfor DnB, fordi jeg liker det vel. Finnes sikkert samme alternativer hos andre banker om du heller ønsker det.

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt med «går det egentlig an?». Vi har hatt det i 3 år uten problemer, både til regninger, nettkjøp og handel i butikk. Eneste relativt upraktiske vi har opplevd, er at han (disponent), ikke kan endre navn på kontoen eller bruke den som betalingsmiddel i Vipps. Ellers fungerer det som vanlig kort og konto. 

Vi har samme ordning, bare at han står som eier og jeg disponent. Jeg kan både endre navn på kortet og bruke det i vipps, man bare legger inn sitt kortnummer, ikke kontonummer, så går det bra 😊 Bare et tips til dere 🫶🏼

Ts:

Vi har fellesøkonomi, dvs felles kontoer for alt. Eneste forskjellen er at han står om eier på bruks, en spar, og jeg står som eier på enda en spar som har tilsvarende sum som de to andre kontoene. Bare en liten trygghet om en av oss skulle falle bort, så den andre ikke står uten tilgang til noen penger ift at banken midlertidig sperrer den frafaltes konto og dispontenten, som allerede er i en sorgprosess, må gå med økonomiske bekymringer i tillegg. 

Ellers teller vi ikke på krona noen av oss, vi er én enhet og har én felles økonomi. 

Anonymkode: 1fa58...6d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men går det an å ha felleskonto sånn egentlig? Er ikke det bare en som eier kontoen mens den andre kun er disponent?

Anonymkode: e9ff7...04c

Det stemmer. En felleskonto er ikke egentlig felles. En konto kan bare ha én innehaver. Denne personen er den som skatter av det som står på kontoen.

Den andre er disponent, og har altså bare tilgang til å bruke kontoen, men har ingen skattemessige forpliktelser.

Dersom kontoinnehaveren dør, vil kontoen bli sperret. Min svigermor fikk plutselig problemer da svigerfar døde og felleskontoen ble sperret.  Hun kunne ikke skjønne det, for det var jo begges konto mente hun. Men det er det altså ikke.

Anonymkode: 62f2a...266

Skrevet
Heisann12345 skrev (16 timer siden):

Hvorfor bruker dere ikke bare felles-kort dere kan ha knyttet til kontoen?

Fordi vi har en del ting som ikke er felles på handlelappen, han for eksempel kjøpe en del energidrikker og frossenpizza som jeg ikke spiser. Og jeg har andre ting igjen som er til meg. Vi er begge enige om at slike ting betaler hver enkelt selv, og da er det lettere å ikke ha et kort til felleskonto

Skrevet
Kira123 skrev (2 minutter siden):

Fordi vi har en del ting som ikke er felles på handlelappen, han for eksempel kjøpe en del energidrikker og frossenpizza som jeg ikke spiser. Og jeg har andre ting igjen som er til meg. Vi er begge enige om at slike ting betaler hver enkelt selv, og da er det lettere å ikke ha et kort til felleskonto

Jeg kunne forstått det hvis det var hobbyting dere betalte hver for seg, men mat? Er ikke det tungvint? Betyr det at du nekter å kjøpe frossenpizza hvis du handler? Jeg ville trodd at sånt gikk opp i opp når det gjaldt mat (bortsett fra hvis det gjelder ekstremt dyre matvarer), for man vil vel alltid ha ulike preferanser når det gjelder mat.

Skrevet
ti10 skrev (3 timer siden):

Jeg kunne forstått det hvis det var hobbyting dere betalte hver for seg, men mat? Er ikke det tungvint? Betyr det at du nekter å kjøpe frossenpizza hvis du handler? Jeg ville trodd at sånt gikk opp i opp når det gjaldt mat (bortsett fra hvis det gjelder ekstremt dyre matvarer), for man vil vel alltid ha ulike preferanser når det gjelder mat.

Nei det er ikke tungvindt og er det vi er enig om er mest rettferdig for oss. Jeg kjøper veldig gjerne varer for ham, men han vippser meg pengene for det (og motsatt så klart). Men er det sånn at han kun kjøper en energidrikk for eksempel så gidder jeg ikke be ham om penger for det. 

Folk har ulike preferanser, og det er slik vi liker å gjøre det. Det fungerer veldig bra for oss. Og vi spanderer jo på hverandre innimellom altså, så vi er ikke helt svart hvit på det.

Skrevet
Kira123 skrev (8 timer siden):

Etter 8 år bryr vi oss ikke for mye om sånt. Men hvis jeg f.eks handler for 600kr felles og 300 kr til meg selv, så bruker jeg bare felles-kortet og overfører 300kr ekstra på felles-kontoen etterpå. Så kan man skrive i kommentarfeltet «til eget bruk», så det ikke blir noen misforståelser om hvorfor en har overført mer enn den andre.

Men hvis jeg tar en tur innom butikken bare for meg, så drar jeg jo selvfølgelig eget brukskort. Hvis jeg da kjøper med f.eks en skinkepakke til fellesen, så drar jeg fortsatt eget kort, orker ikke å bry oss om småbeløp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 17.42):

På hvilken måte betaler dere sammen felles utgifter når dere bor sammen?

Er det en person som får faktura, og annen som vipser summer for å dele likt?

Finnes det andre praktiske måter å se betale sammen felles utgifter?

Anonymkode: 712f3...1a9

Vi har felles lønnskonto hvor alle fakturaer blir lagt inn med trekk to ganger i måneden, ved lønningsdagene våre. Så alle fakturaer blir trukket fra felles lønnskonto. Enklere en det tror jeg nesten man ikke kan få det🙈 Alle utgiftene deles altså på to uavhengig av hvem som tjener mest el minst. Det som er til overs etter regninger og sparing  er trukket går til mat, husholdning og forbruk for alle i familien. 

Anonymkode: f17f2...0a5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har hatt 100 % felles økonomi siden et par mnd sammen, og er nå gift. ❤️ Mannen setter over nesten hele lønna til meg, men lar noen tusenlapper bli igjen i tilfelle, og jeg betaler regningene og porsjonerer ut pengene. Enkelt og greit fordi vi synes det er mer oversiktlig at en av oss har fullstendig oversikt over hva vi har å betale, og hva vi har igjen å bruke. Jeg sender selvsagt penger til ham så fort han spør om det uten å spørre hva han skal ha det til. 😊

For vår det, virker det så kaldt å skulle ha separat økonomi. Vi er jo partnere livet ut, og et partnerskap betyr for oss at vi er sammen om alt. ❤️

Da vi kjøpte huset vårt etter under et år sammen, gikk jeg inn med 1,5 mill mer i EK, og vi satt likevel huset til 50/50 eierskap og lån. Han har høyere inntekt, så etter noen år vi det uansett jevne seg ut.

Endret av MariaIsabel
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 17.50):

Vi betaler 50/50 på huslånet og det betaler vi inn hver for oss til lånekontoen.

Ellers er det jeg som styrer økonomien. Samboeren min betaler inn en fast sum til meg hver måned for sin del av felles utgifter og jeg betaler alt av regninger.

Anonymkode: 0010b...561

Da skal man stole blindt på den som skal styre økonomien ja. Livet har lært meg å kun stole på meg selv. 

Skrevet

Alle fakturaer kommer til mannen. 
Jeg overfører et fast beløp hver måned(han tar «toppene», hvis det blir mer enn normalt) så blir regningen trukket fra hans konto, lån betaler jeg direkte. 
Vi har også en konto til mat og husholdningsartikler, med et kort hver, der vi setter inn et fast beløp. 

Anonymkode: 9217b...110

Skrevet
Trøndere1 skrev (11 minutter siden):

Da skal man stole blindt på den som skal styre økonomien ja. Livet har lært meg å kun stole på meg selv. 

Er det noe poeng i å dele livet sitt med noen man ikke kan stole på da?

• Liker 1
Skrevet
MariaIsabel skrev (Akkurat nå):

Er det noe poeng i å dele livet sitt med noen man ikke kan stole på da?

Det er utallige historier om ektefeller som har kjørt økonomien totalt i grøfta uten at den andre part har ant noenting. Bunnløs gjeld og kreditt overalt. Så nei takk. Man kan ikke stole på noen når det kommer til penger. Livet har lært meg dette.  

Skrevet
Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Det er utallige historier om ektefeller som har kjørt økonomien totalt i grøfta uten at den andre part har ant noenting. Bunnløs gjeld og kreditt overalt. Så nei takk. Man kan ikke stole på noen når det kommer til penger. Livet har lært meg dette.  

Joda, det er utallige historier om utallige former for svik, men om man skal dele livet sitt med noen, så bør man jo likevel være trygg nok på den personen til å tørre å ta en sjanse og stole på dem. Jeg har blitt sviktet av mange tidligere, men jeg stoler 100 % på mannen min, og ville ikke giftet meg om jeg ikke gjorde det. Han stoler også 100 % på meg.

Skrevet

Felles regnings/bufferkonto som han har ansvar for at regninger blir betalt fra. Vi setter inn på så mye vi kan hver mnd, han mer enn meg da han tjener mest. Mat kjøper vi enten med trumf visa kort eller våre egne, driver ikke å vippser til hverandre for slike ting, vi har felles økonomi. Er ikke så rigide, nå trengte jeg nye sko til jobb så da kjøpte han det til meg. Vil jeg ha noe og jeg har litt lite penger på brukskonto så kjøper han det, samme gjør jeg tilbake. Når jeg var student bidro han enda mer, og var glad for å kunne forsørge meg. Da slapp jeg å jobbe så voldsomt mye utenom skolen. Vi har egne sparekontoer/fond, og et felles fond vi sparer i.

Anonymkode: 73477...093

• Liker 1
Skrevet
Trøndere1 skrev (3 timer siden):

Samboeren vet at jeg har ekstremt god kontroll på økonomien. Jeg har til og med fått han til å forstå at det er lurt å spare.

Ellers så er jo det eneste han trenger stole på at jeg betaler de felles regningene, og nå etter 12 år sammen har han i hvert fall ingen grunn til å tvile på det.

Anonymkode: 0010b...561

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...