AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 På hvilken måte betaler dere sammen felles utgifter når dere bor sammen? Er det en person som får faktura, og annen som vipser summer for å dele likt? Finnes det andre praktiske måter å se betale sammen felles utgifter? Anonymkode: 712f3...1a9
Heisann12345 Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 (endret) Felles-konto. Legger inn så at alle fakturaer blir trukket på auto fra den kontoen, så setter vi inn like mye hver mnd. Ser sånn her ut i DnB, greit og oversiktelig. Endret 7. februar 2024 av Heisann12345 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Vi har en felles regningskonto hvor alle fakturaene blir trukket via. Begge har tilgang til denne via nettbanken. Vi overfører hvert vårt beløp 1 gang i mnd, prosentvis av lønn. (Vi har en 40/60 fordeling, da han tjener mer enn meg) Anonymkode: 306ef...8b1 3 1
Kira123 Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Jeg og min samboer har en felleskonto for lån, samt andre felles utgifter som f.eks strøm, internett, kommunale avgifter, felles forsikring osv. Alt denne står som e faktura i banken og går automatisk. Vi har en fast som vi begge betaler inn som går til kontoen. Når det gjelder mat og andre innkjøp vippser vi hverandre. Vår "regel" er at den som har lagt ut har ansvar for å be den andre om penger via vipps eller avtale overføring via bank. 2
Sniff76 Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Vi har alt felles (inntekter, utgifter, sparing) og har en felles regningskonto alt går ut fra. Fakturaer går automatisk til den. Hvis vi skulle betalt fakturaer likt, hadde vi nok hatt en felles regningskonto som vi betalte inn på (enten lik sum hver eller en % av lønn). 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Vi betaler 50/50 på huslånet og det betaler vi inn hver for oss til lånekontoen. Ellers er det jeg som styrer økonomien. Samboeren min betaler inn en fast sum til meg hver måned for sin del av felles utgifter og jeg betaler alt av regninger. Anonymkode: 0010b...561 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Men går det an å ha felleskonto sånn egentlig? Er ikke det bare en som eier kontoen mens den andre kun er disponent? Og hvorfor DNB? Anonymkode: e9ff7...04c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 Vi har felleskonto som vi setter inn et fast beløp på. Vi betaler på ingen måte 50/50, da vi ikke tjener det samme. Anonymkode: 9d7ea...006
Mardina Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 Jeg overfører min del av husleien til samboer sin konto, så sørger han for at det blir betalt. Vi leier. Bortsett fra det, har vi separat økonomi. Jeg betaler de regningene jeg har og han betaler sine. Matinnkjøp deler vi på. Jeg tar 2 uker og så tar han 2 uker. Jeg har ingen ønsker om felles økonomi og sånn som vi gjør det, funker for oss 😊 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Første årene i forholdet; felleskonto. Jeg var eier, an disponet, så slik sett hadde han jo tillit. Alle regninger ble trukket herfra. All mat og annet felles ble tatt herfra. Var det mer varige verdier, som TV, kjøleskap, sofa, så trakk vi kortet sånn ca annenhver gang. Da ville vi også sluppet stresset med å vurdere verdiene ved et eventuelt brudd. Neste årene; som over. Men med en brøk der den som tjente mest overførte mest til konto. Etter det; tilfeldig hvem som drar kortet. Han tar lånet, jeg betaler det meste av mat og innkjøp, faste regninger er litt tilfeldig delt mellom oss. Har alltid vært avslappet til dette, og bidratt litt om hverandre. Så økonomi har aldri vært et diskusjonspunkt. Anonymkode: 047c6...cef 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 Jeg tjener såpass mye mer at jeg betaler alle faste regninger, mens han betaler mat og "forefallende" på butikken. Og går han tom så har han tilgang til ekstrakortet til lønnskontoen min. Anonymkode: a6905...980 2
Heisann12345 Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Kira123 skrev (3 timer siden): Vi har en fast som vi begge betaler inn som går til kontoen. Når det gjelder mat og andre innkjøp vippser vi hverandre. Vår "regel" er at den som har lagt ut har ansvar for å be den andre om penger via vipps eller avtale overføring via bank. Hvorfor bruker dere ikke bare felles-kort dere kan ha knyttet til kontoen?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 Vi har felleskonto, en for regning og en for mat. Jeg er disponent på en, han er disponent på den andre. Begge fører over en sum hver måned, og han har feks ansvar for å betale husleie, jeg forsikring og bhg regning. Tar av matkonto når vi handler. Anonymkode: 89722...b23
Heisann12345 Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men går det an å ha felleskonto sånn egentlig? Er ikke det bare en som eier kontoen mens den andre kun er disponent? Og hvorfor DNB? Anonymkode: e9ff7...04c Hvorfor DnB, fordi jeg liker det vel. Finnes sikkert samme alternativer hos andre banker om du heller ønsker det. Skjønner ikke helt spørsmålet ditt med «går det egentlig an?». Vi har hatt det i 3 år uten problemer, både til regninger, nettkjøp og handel i butikk. Eneste relativt upraktiske vi har opplevd, er at han (disponent), ikke kan endre navn på kontoen eller bruke den som betalingsmiddel i Vipps. Ellers fungerer det som vanlig kort og konto.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På hvilken måte betaler dere sammen felles utgifter når dere bor sammen? Er det en person som får faktura, og annen som vipser summer for å dele likt? Finnes det andre praktiske måter å se betale sammen felles utgifter? Anonymkode: 712f3...1a9 Felles økonomi. Det meste av begges inntekt settes inn på 1 regningskonto, 1 mat konto, 1 buffer, 1 sparekonto og 1 konto for barnet. Vi har en egen brukskonto hvor vi har penger til annet forbruk. Alt av regninger og faste utgifter betales fra regningskonto. Det meste har jeg på e-faktura, men kommer det en regning i posten så betales den fra regningskontoen.. Anonymkode: c8bae...931 1
powerpuffen Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Vi er ikke gift, men samboere og har felles kontoer 1. mat og felles forbruksutgifter, forsikringer etc. 2. Alt til bolig (lån, strøm, felleskostnader osv). Vi skal straks opprette en felles sparekonto også, da vi skal pusse opp etterhvert. Vi betaler inn like mye hver mnd på begge kontoene fordi vi har halvparten av boliglånet hver på papiret + at vi tjener sånn omtrent like mye. Vi har satt en maksgrense på 50.000 i lønn. Det vil si; når den ene til enhver tid tjener 50.000 mer enn den andre, så skal alle utgifter utenom boliglånet fordeles etter prosentvis etter lønn. Alt annet er "private utgifter" og der disponerer vi resten av overskuddet selv slik vi selv ønsker. Jeg betaler i tillegg på studielån, noe han ikke gjør. så hvis vi plutselig skal ha oss ny støvsuger, eller bilen må på service, så deler vi alt likt.
SPOCA Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 På hvilken måte betaler dere sammen felles utgifter når dere bor sammen? Vi har en konto der alle penger kommer inn, og der alle regninger trekkes fra, uavhengige om de står i hans eller mitt navn. Vi har andre kontoer også, som vi har full disposisjonsrett på, i tilfelle man får inn noe på disse kontoene. Da fører vi bare over/fra konto til felleskonto. Er det en person som får faktura, og annen som vipser summer for å dele likt? Nei, alt trekkes fra én konto. Finnes det andre praktiske måter å se betale sammen felles utgifter? Det er det sikkert, vi er fornøyd med vår måte.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 Vi har separate lån, og fordeler fakturaene mellom oss. Jeg betaler kommunale avgifter og eiendomsskatt, han betaler forsikringer osv. Ingen fast fordelingsnøkkel, ingen felles konto. Anonymkode: 84ef0...5e2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 Mannen betaler og får faktura på alt unntatt veiavgiftene på bilene, de tar jeg. Anonymkode: cab22...9eb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #20 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mannen betaler og får faktura på alt unntatt veiavgiftene på bilene, de tar jeg. Anonymkode: cab22...9eb Veiavgiften er jo inkludert i forsikringen. Anonymkode: 0010b...561 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå