AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hei. Vår mor som ble enke for lenge siden skal nå selge boligen. Hun sitter i uskiftet bo og har nylig fått en demens-diagnose. Boligen blir solgt med fullmakt. Mamma skal flytte inn på eldresenter. Hva skjer med pengene etter boligsalget? Altså da tenker jeg på den delen som er arven vår etter pappa? Kan den fordeles ved salget av bolig? Anonymkode: 0e09f...70b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Nei, det vil jeg ikke tro. Uskifte gjelder jo hele boet, uavhengig av om boligen selges eller ikke. Men tror uskiftet faller bort dersom hun blir umyndiggjort, så da kan vel boet etter din far skiftes Anonymkode: 62c2f...781
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Formelt ee de en del av det uskiftede boet hun forvalter. Dersom de bare hadde fellesbarn er det endelige arveoppgjøret enkelt. Hun kan fordele pengene mellom arvingene som gave. Hun kan også først gjennomføre skifte og betale ut farsarv, i tillegg velge å fordele andre verdier som gave til egne barn. Så fremt ingen av dere mener hun misligholder uskifteboet, og heller ikke fratar henne nødvendige midler, er det mange gode løsninger. Anonymkode: 1bd04...1f1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Pengene er jo like mye en del av det uskiftede boet, som det leiligheten er. Altså hun forvalter dem frem til skifte. Hun kan velge å skifte, eller la være. Hun kan også velge å dele ut forskudd på arv, det har hun jo også kunnet gjort før, med de pengene hun har hatt i banken. Når hun sitter i uskifte, er det noen ekstra regler rundt det å gi forskudd på arv. Hun må enten gi like myevtil alle arvingene, eller så må alle arvingene samtykke i at det blir delt ut ulik arveforskudd. Men i utgangspunktet så er pengene fra boligsalget fortsatt en del av boet. (Mange tror at et bo egentlig er det samme som en bolig, men det er det jo ikke) Anonymkode: 4038c...068 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Formelt ee de en del av det uskiftede boet hun forvalter. Dersom de bare hadde fellesbarn er det endelige arveoppgjøret enkelt. Hun kan fordele pengene mellom arvingene som gave. Hun kan også først gjennomføre skifte og betale ut farsarv, i tillegg velge å fordele andre verdier som gave til egne barn. Så fremt ingen av dere mener hun misligholder uskifteboet, og heller ikke fratar henne nødvendige midler, er det mange gode løsninger. Anonymkode: 1bd04...1f1 Takk for svar. Hun klarer ikke å håndtere pengene sine i det hele tatt. Jeg står som disponent i hennes konto for å hjelpe henne med å betale regninger. Jeg kjenner at jeg er oppriktig redd for at hun skal ødsle vekk alt av midler på tull og hadde derfor ønsket å gjøre opp arven nå når boligen blir solgt..men synes det er vanskelig å vite hvilken ende jeg skal begynne i da hun nå har en demens-diagnose. Hun selv sier at vi skal få penger av henne når boligen er solgt men hvordan gjøres dette riktig da med tanke på diagnosen hennes? Anonymkode: 0e09f...70b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Hun klarer ikke å håndtere pengene sine i det hele tatt. Jeg står som disponent i hennes konto for å hjelpe henne med å betale regninger. Jeg kjenner at jeg er oppriktig redd for at hun skal ødsle vekk alt av midler på tull og hadde derfor ønsket å gjøre opp arven nå når boligen blir solgt..men synes det er vanskelig å vite hvilken ende jeg skal begynne i da hun nå har en demens-diagnose. Hun selv sier at vi skal få penger av henne når boligen er solgt men hvordan gjøres dette riktig da med tanke på diagnosen hennes? Anonymkode: 0e09f...70b Er hun såpass klar at det er mulig å lage fremtidsfullmakt? Anonymkode: 66f79...89d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Hun klarer ikke å håndtere pengene sine i det hele tatt. Jeg står som disponent i hennes konto for å hjelpe henne med å betale regninger. Jeg kjenner at jeg er oppriktig redd for at hun skal ødsle vekk alt av midler på tull og hadde derfor ønsket å gjøre opp arven nå når boligen blir solgt..men synes det er vanskelig å vite hvilken ende jeg skal begynne i da hun nå har en demens-diagnose. Hun selv sier at vi skal få penger av henne når boligen er solgt men hvordan gjøres dette riktig da med tanke på diagnosen hennes? Anonymkode: 0e09f...70b Du må få det skriftlig. Anonymkode: 2e2eb...81b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Hun klarer ikke å håndtere pengene sine i det hele tatt. Jeg står som disponent i hennes konto for å hjelpe henne med å betale regninger. Jeg kjenner at jeg er oppriktig redd for at hun skal ødsle vekk alt av midler på tull og hadde derfor ønsket å gjøre opp arven nå når boligen blir solgt..men synes det er vanskelig å vite hvilken ende jeg skal begynne i da hun nå har en demens-diagnose. Hun selv sier at vi skal få penger av henne når boligen er solgt men hvordan gjøres dette riktig da med tanke på diagnosen hennes? Anonymkode: 0e09f...70b Du kan ikke kreve et skifte før hun faktisk misligholder verdiene. Hun trenger heller ikke skifte for å gi gaver så fremt de ikke står i urimelig forhold til boet. Dersom du er enebarn kan hun gi deg så mye hun vil i gave. Dersom dere er flere søsken, kan hun gi dere like store verdier i gave. Dette vil ikke bli ansett som urimelig. Jeg ville unngått forskudd på arv, da hun da må skriftlig legge dette inn i framtidig fordeling av boet. Så lenge det gis like gaver, er det ikke noe som må tas hensyn til. Så lenge hun vet hva hun gjør, og ingen søsken senere vil mene noe er gjort feil, er dette problemfritt. Be en advokat hjelpe henne å sette opp en avtale som også dere søsken signerer. Bedre å gjøre det nå, da siden vil hun være mindre klar. Jeg har forutsatt at hun ikke har en framtidsfullmakt. Anonymkode: 1bd04...1f1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kan ikke kreve et skifte før hun faktisk misligholder verdiene. Hun trenger heller ikke skifte for å gi gaver så fremt de ikke står i urimelig forhold til boet. Dersom du er enebarn kan hun gi deg så mye hun vil i gave. Dersom dere er flere søsken, kan hun gi dere like store verdier i gave. Dette vil ikke bli ansett som urimelig. Jeg ville unngått forskudd på arv, da hun da må skriftlig legge dette inn i framtidig fordeling av boet. Så lenge det gis like gaver, er det ikke noe som må tas hensyn til. Så lenge hun vet hva hun gjør, og ingen søsken senere vil mene noe er gjort feil, er dette problemfritt. Be en advokat hjelpe henne å sette opp en avtale som også dere søsken signerer. Bedre å gjøre det nå, da siden vil hun være mindre klar. Jeg har forutsatt at hun ikke har en framtidsfullmakt. Anonymkode: 1bd04...1f1 Hun har ikke framtidsfullmakt og det er for sent for det. Av og til tviler jeg litt på om hun forstår hva hun gjør. Det er perioder hvor hun bruker mer enn hva hun får inn. Og hva pengene brukes på? Mat og røyk. Jeg kan si; nå har du så så mye igjen før neste runde med trygd, nå må du knipe litt igjen eller så har du ikke penger til resten av mnd. Så sier hun ja og så går hun på butikken og handler kaffebrød og røyk 2 ganger om dagen de neste 3 dagene og så er hun blakk resten av mnd..Hun kan bruke 2-400 kroner daglig på nærbutikken enda hun får tørrmat og middag levert på døren hver dag av hjemmesykepleien. Dette står hun selvfølgelig fritt til å gjøre men poenget mitt er at hun eier ikke økonomisk sans i det hele tatt. Jeg tror ikke en gang hun klarer å kontakte en advokat på egen hånd. Kan vi (jeg og mamma) kontakte en advokat sammen for å få skrevet en avtale? Takk igjen for svar! Anonymkode: 0e09f...70b
CAPS LOCK Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Med diagnosen demens mangler hun rettslig handleevne til å inngå en avtale om oppgjør av farsarven til barna. Derfor bør statsforvalteren nevne opp en verge for henne. Denne vergen må være habil, og dermed er barna hennes uaktuelle som verger når det gjelder arveoppgjøret 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 CAPS LOCK skrev (43 minutter siden): Med diagnosen demens mangler hun rettslig handleevne til å inngå en avtale om oppgjør av farsarven til barna. Derfor bør statsforvalteren nevne opp en verge for henne. Denne vergen må være habil, og dermed er barna hennes uaktuelle som verger når det gjelder arveoppgjøret Ja det var jo det man skulle tro da. Men nei, avslag på verge. Med begrunnelse om at "det fungerte jo så bra slik vi løste ting nå (at jeg står som disponent i banken og betaler hennes regninger). En verge ville bare føre til alt ble mye mer tungvint fikk jeg/vi til svar fra statsforvalteren.. Anonymkode: 0e09f...70b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det vil jeg ikke tro. Uskifte gjelder jo hele boet, uavhengig av om boligen selges eller ikke. Men tror uskiftet faller bort dersom hun blir umyndiggjort, så da kan vel boet etter din far skiftes Anonymkode: 62c2f...781 Opplevde nøyaktig det samme for to år siden, mor som enke i uskifta bo. Heldigvis opprettet vi fremtidsfullmakt noen år før dette, for et par år før dødsfall ble hun "umyndiggjort" som følge av alzheimer. Jeg som formynder ordnet med salg av leilighet, og delte halvparten av hennes aktiva til barn som forskudd på arv allerede et år før hun ble borte. Kan ikke få sagt hvor viktig det er med fremtidsfullmakt! Anonymkode: 2d34f...71e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun har ikke framtidsfullmakt og det er for sent for det. Av og til tviler jeg litt på om hun forstår hva hun gjør. Det er perioder hvor hun bruker mer enn hva hun får inn. Og hva pengene brukes på? Mat og røyk. Jeg kan si; nå har du så så mye igjen før neste runde med trygd, nå må du knipe litt igjen eller så har du ikke penger til resten av mnd. Så sier hun ja og så går hun på butikken og handler kaffebrød og røyk 2 ganger om dagen de neste 3 dagene og så er hun blakk resten av mnd..Hun kan bruke 2-400 kroner daglig på nærbutikken enda hun får tørrmat og middag levert på døren hver dag av hjemmesykepleien. Dette står hun selvfølgelig fritt til å gjøre men poenget mitt er at hun eier ikke økonomisk sans i det hele tatt. Jeg tror ikke en gang hun klarer å kontakte en advokat på egen hånd. Kan vi (jeg og mamma) kontakte en advokat sammen for å få skrevet en avtale? Takk igjen for svar! Anonymkode: 0e09f...70b Jeg synes dere skal kontakte en advokat. Er det flere arvinger, sørg for at de er med. Be gjerne advokaten ta mors perspektiv, hun må ha tilstrekkelig med midler til å ha et fint liv. Anonymkode: 1bd04...1f1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #14 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hun har ikke framtidsfullmakt og det er for sent for det. Av og til tviler jeg litt på om hun forstår hva hun gjør. Det er perioder hvor hun bruker mer enn hva hun får inn. Og hva pengene brukes på? Mat og røyk. Jeg kan si; nå har du så så mye igjen før neste runde med trygd, nå må du knipe litt igjen eller så har du ikke penger til resten av mnd. Så sier hun ja og så går hun på butikken og handler kaffebrød og røyk 2 ganger om dagen de neste 3 dagene og så er hun blakk resten av mnd..Hun kan bruke 2-400 kroner daglig på nærbutikken enda hun får tørrmat og middag levert på døren hver dag av hjemmesykepleien. Dette står hun selvfølgelig fritt til å gjøre men poenget mitt er at hun eier ikke økonomisk sans i det hele tatt. Jeg tror ikke en gang hun klarer å kontakte en advokat på egen hånd. Kan vi (jeg og mamma) kontakte en advokat sammen for å få skrevet en avtale? Takk igjen for svar! Anonymkode: 0e09f...70b Gå via advokat er fryktelig dyrt. Penger som kunne kommet arvinger til gode!. Jeg ville gått til lege og fått han til å gjøre en kognitiv (skrevet riktig?) test. Er hun så utafor som jeg får inntrykk av, så kan han "umyndiggjøre" henne. Da kan du ta med henne og erklæringen til banken og si at du vil være disponent på hennes konti. Dermed kan du opprette en sparekonto og overføre til slik at hun ikke har "for mye å rutte med" til en hver tid. Behøver ikke fremtidsfullmakt for å være disponent på en konto. Anonymkode: 2d34f...71e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #15 Skrevet 9. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Gå via advokat er fryktelig dyrt. Penger som kunne kommet arvinger til gode!. Jeg ville gått til lege og fått han til å gjøre en kognitiv (skrevet riktig?) test. Er hun så utafor som jeg får inntrykk av, så kan han "umyndiggjøre" henne. Da kan du ta med henne og erklæringen til banken og si at du vil være disponent på hennes konti. Dermed kan du opprette en sparekonto og overføre til slik at hun ikke har "for mye å rutte med" til en hver tid. Behøver ikke fremtidsfullmakt for å være disponent på en konto. Anonymkode: 2d34f...71e Jeg er allerede disponent i/på hennes konto 😊 Anonymkode: 0e09f...70b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå