Gå til innhold

Smerter i mage høyre side, når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Jeg har i tre dager, hatt smerter som ikke gir seg, på høyresiden i magen. Rett under ribbeinet. 

Jeg har pga vondtet, som har gått i bølger i styrke, blitt sliten, og vært mye på do. I går ble det fem timer, i dag er jeg opp i tre så langt. Jeg kjenner det utover beina nå, og er generelt veldig sliten. Det er også smerter i venstre side, men det har jeg hatt lenge fra før av, så er vant.

Er dette noe å gå til legen med, eller vil det gå over? Kvier meg for å bestille time til legen, da han bruker å si: «ta Paracet og Ta kontakt om du blir verre» i en nedlatende tone, og uansett hva jeg er til legen for, sier han det. Det er jo det samme som å kaste 300kr ut av vinduet, og jeg har ikke råd til å kaste vekk pengen sånn.

Er 1,5 år siden sist jeg var til lege, da også med mage som har forandret form, og smerter. Han sjekka ingenting men sa at det var ingenting galt. 

I skrivende stund har jeg smerter på begge sidene i magen og er veldig øm ved trykk på magen, er også kvalm. 

Hvor mye smerter skal man egentlig ha før man kontakter lege? 

Anonymkode: 4f1ee...133

• Hjerte 1

Fortsetter under...

Litt rart for det har jeg og hatt idet siste, men lege går jeg ikke til. Jeg har mye vondt, eggløsning, mensen av og til har jeg vondt fra eggløsning til mens og fra mens til eggløsning går helt i surr. Men den smerten jeg har nå er litt annerledes håper det er begynnelsen på overgangsalder.

Men er du bekymret så går du til lege, spesielt om dette er helt nytt for deg. 

Byttet du lege etter sist gang eller ble det sjekket noe mer?

Anonymkode: a7881...2e3

• Liker 1

Det gjør jo ingenting om han sier ta Paracet og kontakt hvis du blir verre. Det vil si at legen har vurdert deg og tror at det du har vil gå over av seg selv. Da gjør du bare det. Går det over så går det over og hvis ikke ringer du og får ny time. Har du allerede prøvd Paracet så kan du jo informere om at Paracet ikke hjelper.

Anonymkode: 4dbbe...7e2

• Liker 5
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Litt rart for det har jeg og hatt idet siste, men lege går jeg ikke til. Jeg har mye vondt, eggløsning, mensen av og til har jeg vondt fra eggløsning til mens og fra mens til eggløsning går helt i surr. Men den smerten jeg har nå er litt annerledes håper det er begynnelsen på overgangsalder.

Men er du bekymret så går du til lege, spesielt om dette er helt nytt for deg. 

Byttet du lege etter sist gang eller ble det sjekket noe mer?

Anonymkode: a7881...2e3

Nei har ikke byttet lege. 

Ja dette er noe sterkere enn eggløsning og menssmerter. En sånn smerte som gjør deg sofaliggende.

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til legen. Dette er mest sannsynlig gallestein. Hos meg endte det med galleblærebetennelse, gulsott og 4 dager på sykehus…

Anonymkode: 43716...ea7

Hadde du flere symptomer? Håper virkelig ikke det er noe sånt, da blir jo smertende enda verre 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til legen. Dette er mest sannsynlig gallestein. Hos meg endte det med galleblærebetennelse, gulsott og 4 dager på sykehus…

Dette. Du kan også kontakte legevakt. Ring de så tar de en vurdering. 

Og bytt lege, det finnes bedre leger der ute.

God bedring, håper du finner ut av det ❤️

Anonymkode: 76cc9...3ae

Er nok ingen her inne som kan si til deg om det går over eller ikke. Ville absolutt tatt en tur til legen hvis du er sengeliggende. Har du effekt av smertestillende? 

Anonymkode: 2dcaf...91d

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har i tre dager, hatt smerter som ikke gir seg, på høyresiden i magen. Rett under ribbeinet. 

Jeg har pga vondtet, som har gått i bølger i styrke, blitt sliten, og vært mye på do. I går ble det fem timer, i dag er jeg opp i tre så langt. Jeg kjenner det utover beina nå, og er generelt veldig sliten. Det er også smerter i venstre side, men det har jeg hatt lenge fra før av, så er vant.

Er dette noe å gå til legen med, eller vil det gå over? Kvier meg for å bestille time til legen, da han bruker å si: «ta Paracet og Ta kontakt om du blir verre» i en nedlatende tone, og uansett hva jeg er til legen for, sier han det. Det er jo det samme som å kaste 300kr ut av vinduet, og jeg har ikke råd til å kaste vekk pengen sånn.

Er 1,5 år siden sist jeg var til lege, da også med mage som har forandret form, og smerter. Han sjekka ingenting men sa at det var ingenting galt. 

I skrivende stund har jeg smerter på begge sidene i magen og er veldig øm ved trykk på magen, er også kvalm. 

Hvor mye smerter skal man egentlig ha før man kontakter lege? 

Kommer det i tak ? Høres ut som gallestein siden det er på høyre side så høyt oppe.  Ring legevakt og få de til å sjekke deg, mulig du må ta flere blodprøver. Min eks hadde dette og det ble store smerter til slutt. Lykke til 😊

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du flere symptomer? Håper virkelig ikke det er noe sånt, da blir jo smertende enda verre 

Nei, det var dette med smerter under høyre ribbein, og noe kvalme. Ble sendt til akutten første gang det skjedde, uten at de klarte å sette en diagnose. De pumpet meg full av morfin og sendte meg hjem i taxi kl 05 om natta, med en spypose i hånda. Det var i mai 2019  

Neste gang det hendte, i septemer 2019, gikk jeg til en fastlegevikar, som bare trakk på skuldrene og tilbydde sterke smertestillende.

Tredje gangen, i desember 2019, gadd jeg ikke å ta kontakt med noen, jeg bare lå i fosterstilling og gråt. 

Jeg fikk så en time hos fastlegen i januar 2020, og han henviste meg til CT av magen. Hadde fått time i midten av mars, da jeg fikk et nytt grusomt anfall. Gikk med smerter i to døgn, og tok kontakt med legevakten en ettermiddag, da huden min var blitt oransje, og jeg tisset oransje…ble innlagt med en gang, og mens Norge stengte ned landet grunnet corona, lå jeg 4 dager på sykehuset med gulsott, gallestein på avveie og betent galleblære. Det ble 14 dager på antibiotika, og mye smertestillende. I juni 2020 fikk jeg operert bort galleblæren. 

Ta ting på alvor, og tving legene til å gjøre det samme. Ring legevakten om du ikke blir bedre, eller fastlegen i morgen tidlig og be om hastetime. 

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er nok ingen her inne som kan si til deg om det går over eller ikke. Ville absolutt tatt en tur til legen hvis du er sengeliggende. Har du effekt av smertestillende? 

Tar Paracet, men smertene er hele tiden likevel. Vil bare ikke være sånn som blir sett på som ei som kontakter lege ved den minste ting, håper det gir seg og ikke øker på mer. Legevakt kan jeg jo kontakte om det blir helt uutholdelig, er ikke der enda, så håper det gir seg og bare er en liten matforgiftning.

29_j skrev (4 minutter siden):

Kommer det i tak ? Høres ut som gallestein siden det er på høyre side så høyt oppe.  Ring legevakt og få de til å sjekke deg, mulig du må ta flere blodprøver. Min eks hadde dette og det ble store smerter til slutt. Lykke til 😊

Ja, det er smerter hele tiden, men verre i tak. Derfor jeg håper det går over og gir seg. Ene beinet murrer i tillegg nå. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er smerter hele tiden, men verre i tak. Derfor jeg håper det går over og gir seg. Ene beinet murrer i tillegg nå. 

Ring legevakten. Nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

En grei regel er at alt som er nyoppstått og gjør at du bekymrer deg, bør luftes for legen. Det verste (eller gentlig det beste) som kan skje er at legen sier at dette ikke er noe å bekymre seg over, og så har man bare brukt litt ekstra tid og penger på legetime.

Når det gjelder sterke smerter i magen som oppstår plutselig, og det er så ille at du ligger på sofaen og har murringer ned i en fot, så ringer du legevakta. La dem avgjøre om du trenger hjelp, det er det de er der for. Har du gallestein er det ekstra viktig å få det avklart så fort som mulig så du kan få behandling. Ikke ligg og tenk og spekuler, bare ring NÅ!

Anonymkode: d03f2...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tar Paracet, men smertene er hele tiden likevel. Vil bare ikke være sånn som blir sett på som ei som kontakter lege ved den minste ting, håper det gir seg og ikke øker på mer. Legevakt kan jeg jo kontakte om det blir helt uutholdelig, er ikke der enda, så håper det gir seg og bare er en liten matforgiftning.

Jeg ringte legevakta da jeg fikk sterke smerter i magen, og en av de tingene de sa var at om ikke smertestillende virket måtte jeg ringe dem opp igjen. Med andre ord: RING LEGEVAKTA!!!

Anonymkode: d03f2...ecb

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du kan ikke kontrollere hva legen eller sykepleiere osv. eventuelt tenker om deg uansett, så slikt må du bare blåse i. Ta kontakt ettersom hva behovet ditt er, ikke hva du er redd for at noen skal tenke.

Anonymkode: 4dbbe...7e2

• Liker 2
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Skjønner. For meg høres ikke dette ut om en liten ting, så ikke tenk på det. Kontakt lege og stå på krava dine! 

Det der høres definitivt ut som gallestein. Jeg hadde nylig det selv, og fikk galleblæra operert ut forrige uke på grunn av det. Inntil videre kan du forsøke å holde deg unna fettholdig mat, for det kan trigge smerteanfallene. 

Men oppsøk lege asap.

Anonymkode: e74c0...2ce

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også en som ikke klager så mye, og det må være vanskelig å være lege å skulle skille mellom de som klager ofte, og de som ikke sier de har litt vondt før de ikke lenger klarer å holde svetteperlene tilbake. Jeg er siste type og har blitt sendt hjem noen ganger jeg ikke burde, og har endt noen ganger på sykehus med intravenøst når jeg endelig tar kontakt igjen. Du må nok være tydelig på at du er en sånn en, og ikke godta paracet som eneste undersøkelse.

Anonymkode: ebb70...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...