AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hei, hjelper sekstenåringen med å finne en sommerjobb. De fleste utlyste stillinger krever at søkeren er fylt 18 år. Jeg vet at kommunen tilbyr et lite utvalg sommerjobber, men det er stor pågang i søkere og bare en brøkdel får jobb. Tips til hvor han kan søke/jobbe? Han er like høy og sterk som en fullvoksen mann, og med interesse for bygg/teknologi/mekanikk, altså jobbe med hendene. Anonymkode: 8c925...6e5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Jeg fikk sommerjobb i matbutikk fra jeg var 16 år. Kunne ikke sitte i kassa, men mye annet som kunne gjøres.jeg jobbet fast i kjøttdisken. Fortsatte å jobbe annenhver helg og en hverdag i uken etter skolen igjennom vgs. Anonymkode: 10102...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 De fleste bygninger med kasseaparat bortsett fra vinmonopolet, tror jeg er gode muligheter. (Butikker i alle sjangre, fornøyelsessentre, underholdningssteder og sikkert mange flere. Men kommunen innen vaktmestertjeneste eller helse er også veldig bra. Anonymkode: 0e0e3...4ea 2
endo Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, hjelper sekstenåringen med å finne en sommerjobb. De fleste utlyste stillinger krever at søkeren er fylt 18 år. Jeg vet at kommunen tilbyr et lite utvalg sommerjobber, men det er stor pågang i søkere og bare en brøkdel får jobb. Tips til hvor han kan søke/jobbe? Han er like høy og sterk som en fullvoksen mann, og med interesse for bygg/teknologi/mekanikk, altså jobbe med hendene. Anonymkode: 8c925...6e5 Hender at elektrikkere, tømrere, mekanikere osv trenger hjelpemann i sommerferien. Tung mekanisk industri også. Helsevesenet trenger som regel også folk. Få han til å stå på. Personlig oppmøte og søknader. ønsker han lykke til. 2
Januar2 Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Hva med sesongarbeider på kirkegårder, eller museer ex MIA- museene i Akershus har noen ganger jobber for ungdom, gjelder sikkert andre museer også kanskje badevakt gårddarbeid, luke floghavre og generelt gårdsarbeid hva med mjølking av geit/ku på seter, altså budeie. Eller gjeter, langedrag har vel også noen stillinger Eller woffing https://wwoof.net/ For læring og opplevelse https://spatak.no 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Kanskje hos Obs bygg eller lignende byggvarekjeder? Anonymkode: fa769...3af
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 16 åringen min fikk sommerjobb. Hvis du skal komme gjennom som 16 åring må du vise at du er ansvarlig og "voksen," altså må han selv søke og finne jobben og vise motivasjon, ikke at du som mamma skaffer han en jobb. Selvstendighet og pågangsmot vektlegges, og at mamma tar kontakt og finner jobb passer veldig dårlig med mindre jobben er på mammas jobb. Anbefaler også å søke der det ikke er utlyst. De aller fleste stillinger lyses ikke ut, sett dere ned og skriv en liste over hva han vil/kan jobbe med. Se så hvilke bedrifter i nærheten som er innenfor feltet, og begynn øverst og gå nedover. Skriv søknad, dra innom/ring. Slik har alle rundt her gjort det, og de får jobb. De som sitter hjemme og leter på finn.no kommer sjeldent noen vei. Arbeidsplassene her som 16 åringene får jobb på skriver også, de gangene de lyser ut, at søker må være 18 år. Dersom det ikke er vinmonopolet eller noe åpenbart myndighetsalder er det ofte bare for å luke ut unge personer. Det forsvinner om de viser seg frem. Anonymkode: 7a774...636 2
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, hjelper sekstenåringen med å finne en sommerjobb. De fleste utlyste stillinger krever at søkeren er fylt 18 år. Jeg vet at kommunen tilbyr et lite utvalg sommerjobber, men det er stor pågang i søkere og bare en brøkdel får jobb. Tips til hvor han kan søke/jobbe? Han er like høy og sterk som en fullvoksen mann, og med interesse for bygg/teknologi/mekanikk, altså jobbe med hendene. Anonymkode: 8c925...6e5 Be han dra innom manpower. Byggebransjen trenger alltid folk som kan rydde og sånt på byggeplasser. Usikker på aldersgrense de tar inn. Men jeg vet at vikar byråer alltid har mye sånne jobber.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Min hadde sommerjobb i Det norske skogselskap en sommer. Var ute i skogen og kappet trær. Ellers butikker, enkelte fabrikker og utemiljøfirmaer. Anonymkode: f3662...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De fleste bygninger med kasseaparat bortsett fra vinmonopolet, tror jeg er gode muligheter. (Butikker i alle sjangre, fornøyelsessentre, underholdningssteder og sikkert mange flere. Men kommunen innen vaktmestertjeneste eller helse er også veldig bra. Anonymkode: 0e0e3...4ea Det er så feil, Han kan ikke sitte i kasse i matbutikker hvor de selger alkohol og snus/røyk, det må han være fylt 18 år for å kunne. Men ryddehjelp i butikk er noe annet Anonymkode: 542de...866 2
Januar2 Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Butikker innen detaljhandelen ex blomsterbutikker? skogplanting sjekk ut ex viken skog
Apis Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min hadde sommerjobb i Det norske skogselskap en sommer. Var ute i skogen og kappet trær. Ellers butikker, enkelte fabrikker og utemiljøfirmaer. Anonymkode: f3662...5c5 Hør også med den lokale skogeierforeningen, om de fortsatt leier inn ungdommer til skogkultur, og om de gir dokumentertopplæring på motorsag og ryddesag. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei, hjelper sekstenåringen med å finne en sommerjobb. De fleste utlyste stillinger krever at søkeren er fylt 18 år. Jeg vet at kommunen tilbyr et lite utvalg sommerjobber, men det er stor pågang i søkere og bare en brøkdel får jobb. Tips til hvor han kan søke/jobbe? Han er like høy og sterk som en fullvoksen mann, og med interesse for bygg/teknologi/mekanikk, altså jobbe med hendene. Anonymkode: 8c925...6e5 Når jeg var 16 (under ti år siden), så jobbet jeg et sted tilsvarende Dyreparken/Bø Sommerland/Tusenfryd. Kamerater av meg jobbet med å snekre paller, noen jobbet for elektriker/snekkerfirmaer og en jobbet med å klippe plenen rundt den lokale matbutikken samt litt hyllejobbing (men ingen kasse). Venninner jobbet med å plukke jordbær, sitte i kiosken på den lokale campingen. Og venner av begge kjønn jobbet på de lokale restaurantene og kioskene som ikke hadde alkoholservering (Pizzabakeren, isbar og lignende) Anonymkode: 28ae5...350 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Takk for mange gode tips! TS😊 Anonymkode: 8c925...6e5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #17 Skrevet 8. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er så feil, Han kan ikke sitte i kasse i matbutikker hvor de selger alkohol og snus/røyk, det må han være fylt 18 år for å kunne. Men ryddehjelp i butikk er noe annet Anonymkode: 542de...866 Det var akkurat det jeg mente med bygninger med kasseapparat. Men på steder som ikke selger ting med aldersgrene, kan han sitte i kasse. Det har mine barn og tantebarn gjort både i dyreparken, på normal, interiørbutikk, klesbutik, byggevarebutikk og leirsted. Anonymkode: 0e0e3...4ea
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #18 Skrevet 8. februar 2024 Mange gode forslag. Også avløser kan han søke som 😀 Anonymkode: 410c9...d27 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #19 Skrevet 8. februar 2024 Fornøyelsesparker som tusenfryd,, Bø i sommerland, Kongeparken, Hunderfossen osv Anonymkode: 0338a...d63 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2024 #20 Skrevet 8. februar 2024 Uansett må han søke nå. Spesielt butikker har opplæring av sommervikarer i vinterferien og påskeferien. Anonymkode: 0d5db...1a1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå