AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Har en diskusjon med noen bekjente om de å sitte på do og hemoroider. Dette paret mener at man får hemoroider hvis man sitter lenge på do. Jeg mener at man kan ta seg god tid på do å la tyngdekraften gjøre jobben. Å at man er mer utsatt for hemoroider hvis man sitter og trykker for å tømme seg fortest mulig. Hva er riktig her? Anonymkode: 6510e...be4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en diskusjon med noen bekjente om de å sitte på do og hemoroider. Dette paret mener at man får hemoroider hvis man sitter lenge på do. Jeg mener at man kan ta seg god tid på do å la tyngdekraften gjøre jobben. Å at man er mer utsatt for hemoroider hvis man sitter og trykker for å tømme seg fortest mulig. Hva er riktig her? Anonymkode: 6510e...be4 Egentlig et godt spørsmål. På ene siden sies det at man ikke skal trykke/presse når man er på do, og på den andre siden sies det at man ikke skal sitte for lenge på do. Hvis man er litt treg i magen, skal man da presse litt for å bli fort ferdig eller skal man sitte tålmodig på do mens tyngdekrafta og tarmbevegelsene gjør jobben? Hva er best? Anonymkode: 299de...199
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Jeg var plaget med treg og hard mage i mange år. Men slapp unna hemoroider pga det, kun hatt det i forbindelse med graviditet. Så la jeg om kostholdet(kutta ut kornprodukter) og opplevde å blir veldig bra i magen. Så nå trenger jeg ikke å presse på do lenger. Så det beste tipset må være å se om man kan gjøre noe med kostholdet sitt.... Anonymkode: 2ffd7...adf 1
Rødstrupa Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en diskusjon med noen bekjente om de å sitte på do og hemoroider. Dette paret mener at man får hemoroider hvis man sitter lenge på do. Jeg mener at man kan ta seg god tid på do å la tyngdekraften gjøre jobben. Å at man er mer utsatt for hemoroider hvis man sitter og trykker for å tømme seg fortest mulig. Hva er riktig her? Anonymkode: 6510e...be4 Det riktige er å ikke presse så hardt og ikke tørke og gni så mye av rektum.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Egentlig et godt spørsmål. På ene siden sies det at man ikke skal trykke/presse når man er på do, og på den andre siden sies det at man ikke skal sitte for lenge på do. Hvis man er litt treg i magen, skal man da presse litt for å bli fort ferdig eller skal man sitte tålmodig på do mens tyngdekrafta og tarmbevegelsene gjør jobben? Hva er best? Anonymkode: 299de...199 En kan sitte på do like lenge som en sitter i hvilken som helst stol. Det er trykkingen og nivået av dette som avgjør, logisk nok. Anonymkode: a83eb...0a1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 15.32): En kan sitte på do like lenge som en sitter i hvilken som helst stol. Det er trykkingen og nivået av dette som avgjør, logisk nok. Anonymkode: a83eb...0a1 Når man sitter på toalettringen, blir endetarmsåpningen strukket ut i en belastende posisjon. Det skaper blodansamling i tarmen, og etter hvert smertefulle hemoroider, forklarer Gutman. https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-lesing-pa-do-1.6968621 Det er faktisk forskjell på å sitte på doringen og å sitte i en stol. Anonymkode: 299de...199
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Skrevet 13. februar 2024 Å sitte på do lenge er ikke heldig. Det er heller ikke heldig å presse. Så begge har rett. Å la tyngdekraften gjøre jobben er det beste, men om det tar 15-20 minutter så må man vurderer om avføringen er helt i sitt ess. Jo, noen sitter så lenge på do. Sitt så kort tid som mulig, men ikke press. Anonymkode: 0e843...e50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå