Gå til innhold

La ungen vente igjen i bilen?? Er dette innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 barn. Eldste er 5 og yngste er 2.5. Eldste går på bhg men yngste har ikke fått plass enda pga flytting.

Så yngste er alltid med når vi henter og leverer storebror. Det er ikke alltid pappa er hjemme slik at hun kan være med pappa. Da må jeg alltid ta henne med meg. Og hun er den typen som HATER å gå 2 skritt fra bilen Og bort til barnehagen. jeg må alltid løfte henne. Og det er ekstrem mye glatt for tida. Da er jeg redd for å bære henne.

Så i det siste har vi gjort det slik at jeg lar henne være igjen i bilen. Jeg spør henne alltid: er det greit at jeg følger storebror bort til barnehagen så er jeg tilbake om 2 min. Og hun sier ja til det. Da er jeg veldig rask. Er tilbake innen 2-3 minutter. Og det samme ved henting. Prøver å være super rask. Og det har alltid gått bra. Hun sitter rolig i bilstolen og venter. Aldri vært noe gråt.

Spørsmålet er om dette er greit å gjøre sånn? Eller er det ikke lov? Hun blir snart 3

Anonymkode: 870db...f34

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... Jeg hadde nok ikke selv vært komfortabel med det, men det er kanskje innafor? 

Antar du har barnesikring på dør.. 

Anonymkode: 14df1...14d

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at en 2-åring ikke er moden nok til å avgjøre at det er greit. Det kan oppleves greit i det du spør, men så forsvinner du ute av synet og kanskje blir hun redd? Kanskje går det noen forbi med en skummel hund, kanskje hører hun en rar lyd eller noe annet. "Jeg er tilbake om to minutter." er komplett uforståelig for en 2-åring, de har ikke begrep om hva det innebærer (i tillegg til at det er umulig at det tar bare to minutter å gå til inngangsdøra og inn til garderoben, kle av storebror, ta på innesko, levere matboks, si hei til ansatte, si ha det til storebror og gå ut igjen. Og hva skjer hvis storebror har behov for å si ting til deg ved levering eller vise deg noe inni barnehagen eller noe annet, skal du alltid avvise ham fordi du må skynde deg ut til lillesøster?). Jeg forstår argumentene dine for å la henne bli værende i bilen og jeg hadde ikke vært redd for at noe skulle skje med henne rent fysisk, men personlig hadde jeg vært ukomfortabel med å sette et så lite barn i en situasjon hvor barnet kan bli redd eller engstelig.

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville nok ikke gjort det med min toåring, men det er jo ikke ulovlig :) så hvis du synes det er greit og barnet er rolig og har det bra så go for it :) 

Anonymkode: 66084...9f2

• Liker 9
Skrevet

Nei hadde jeg aldri gjort...her er det 6 år mellom storebror og lillesøster (5) og bror 11 år.

Det har skjedd 1 gang at bror og søster har sittet alene i bilen. Bror kan komme seg ut om det trengs.. ikke like mye hun på 5 år...sp henne går jeg aldri fra alene.

Da hadde jeg tatt på broder og tatt og vært han..eller lært han at han må gå selv 

• Liker 4
Skrevet

Hva er det som gjør at du spør på KG om dette TS? ER det at du kjenner på at det ikke er greit? Har noen kommentert det? Tenker du selv at det egentlig ikke er griet og ønsker at andre skal si at det er OK? 

Anonymkode: 13b11...930

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har 2 barn. Eldste er 5 og yngste er 2.5. Eldste går på bhg men yngste har ikke fått plass enda pga flytting.

Så yngste er alltid med når vi henter og leverer storebror. Det er ikke alltid pappa er hjemme slik at hun kan være med pappa. Da må jeg alltid ta henne med meg. Og hun er den typen som HATER å gå 2 skritt fra bilen Og bort til barnehagen. jeg må alltid løfte henne. Og det er ekstrem mye glatt for tida. Da er jeg redd for å bære henne.

Så i det siste har vi gjort det slik at jeg lar henne være igjen i bilen. Jeg spør henne alltid: er det greit at jeg følger storebror bort til barnehagen så er jeg tilbake om 2 min. Og hun sier ja til det. Da er jeg veldig rask. Er tilbake innen 2-3 minutter. Og det samme ved henting. Prøver å være super rask. Og det har alltid gått bra. Hun sitter rolig i bilstolen og venter. Aldri vært noe gråt.

Spørsmålet er om dette er greit å gjøre sånn? Eller er det ikke lov? Hun blir snart 3

Anonymkode: 870db...f34

Nei, det hadde jeg aldri gjort med mine barn. Jeg vil anta du kan få noen stygge blikk dersom noen ser det.

Anonymkode: 9fedb...dcc

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn selv, men er det ikke mulig å sette opp et kamera i bilen, slik at du kan følge med på barnet i de minuttene du er borte? Ellers så kommer det jo veldig an på hvor modent barnet er vil jeg tro. Du kjenner ditt eget barn best. 

Anonymkode: 8c47f...3d3

• Liker 1
Skrevet

At det kun tar 2-3 minutter å gå inn i bhg, kle sv, levere, gå ut til bilen igjen tror jeg ikke noe på

Anonymkode: 71b3c...e4c

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke barn selv, men er det ikke mulig å sette opp et kamera i bilen, slik at du kan følge med på barnet i de minuttene du er borte? Ellers så kommer det jo veldig an på hvor modent barnet er vil jeg tro. Du kjenner ditt eget barn best. 

Anonymkode: 8c47f...3d3

Moden 2 åring??

Anonymkode: 71b3c...e4c

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde gjort det uten å blunke. 

Anonymkode: a1dc9...eff

• Liker 22
Skrevet

Jeg som barn satt i hvert fall mange ganger alene i bilen og ventet.

• Liker 10
Skrevet

Har 2 barn som skal leveres å 2 som er under 1 år. Men tar med meg alle ut av bilen. 

Jeg personlig syns ikke det er greit å la ungene bli i bilen. Uansett om det er 1 min eller 10 min. 

Du må føle på det selv, men siden du spørr tror jeg du innerst inne kjenner på at det ikke er greit. Du må bare finne gode løsninger. En på 2.5 år kan enkelt «trenes opp».
Du må bare ta kampen. Hun får holde deg i hånden eller sitte i vogn eventuelt. Men om du bare løfter henne hver gang hun krever det så blir det sånn. 

Anonymkode: e90a5...5c5

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (1 minutt siden):

Jeg som barn satt i hvert fall mange ganger alene i bilen og ventet.

Hva som var standard for en generasjon siden er sjelden en god pekepinn på hva som er "innafor". Da jeg var barn var det standard å røyke inne i bilen, bilbelte var nesten som valgfritt å regne, og det var normalt å sitte i bilen mens foreldrene var på butikken - selv i ung alder. Ville aldri gjort noe sånt med ungene mine selv om jeg gikk gjennom det. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Durinur skrev (Akkurat nå):

Hva som var standard for en generasjon siden er sjelden en god pekepinn på hva som er "innafor". Da jeg var barn var det standard å røyke inne i bilen, bilbelte var nesten som valgfritt å regne, og det var normalt å sitte i bilen mens foreldrene var på butikken - selv i ung alder. Ville aldri gjort noe sånt med ungene mine selv om jeg gikk gjennom det. 

Det er sant.

Hadde det vært i dag, hadde det kommet an på hvor jeg stod parkert, hvor gammel barnet var, og hvor lenge det måtte være alene.

Tror egentlig ikke jeg hadde ett mitt barn være alene i bilen, men kommer litt an på

• Liker 1
Skrevet

Men, hva så om noe skjedde og ungen ble redd? Mor er tilbake om 4-5 min, barnet er ikke i reel fare. Vi er så livredde for at barna skal oppleve følelsen redsel. Så rart. 

Anonymkode: 759cd...eab

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men, hva så om noe skjedde og ungen ble redd? Mor er tilbake om 4-5 min, barnet er ikke i reel fare. Vi er så livredde for at barna skal oppleve følelsen redsel. Så rart. 

Ofte blir det ikke 4-5 min når du levere i barnehagen. Der kommer an på hvor parkeringsplassen er i forhold til barnehagen. Så skal du inn,kle av barnet, kansje snakke 2 ord med noen ansatte. Og så kommer det an på hvor fint levering går ... kanskje der er bare å si hade og gå...eller se barnet begynner å gråte etc. Så skal mor eventuelt ta på seg sko og gå til bilen igjen..da kan det fort gå 10-15 min

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Ofte blir det ikke 4-5 min når du levere i barnehagen. Der kommer an på hvor parkeringsplassen er i forhold til barnehagen. Så skal du inn,kle av barnet, kansje snakke 2 ord med noen ansatte. Og så kommer det an på hvor fint levering går ... kanskje der er bare å si hade og gå...eller se barnet begynner å gråte etc. Så skal mor eventuelt ta på seg sko og gå til bilen igjen..da kan det fort gå 10-15 min

Da går du utifra at barnet blir redd I DET MOR FORLATER BILEN. Ok. Jeg er med på den. Så er barnet redd i 10- 15 min. Hva så? Det går jo helt fint 

• Liker 4
Skrevet

Du kjenner jo barna dine best. 

Jeg kunne uten problem gjort det da eldstemann var drøyt 2, da barnet aldri har vært redd for noe. Men ikke med nr2, da dette barnet svært brått blir redd. 

Kommer selvfølgelig også på hvordan leveringen er. Den ene min kunne jeg omtrent bare kaste over gjerdet (så der tok det maks 2-3min fra jeg gikk ut av bilen til jeg var tilbake i bilen), mens den andre krevde god tid i garderoben. 

Anonymkode: 8cf77...c71

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg kjenner flere som har opplevd at bilen har selvantent (både drivstoff bil og el). Sannsynligheten er sikkert lav, men jeg hadde bare ikke gjort det.

Anonymkode: adfe0...773

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...