Gå til innhold

Burde jeg si noe? Bekjent som holder barna hjemme fra skolen for alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for å holde barna i barneskolen hjemme? Hva tenker dere?

Denne personen holder barna hjemme for alt. Sovet dårlig, litt hoste, tannlegetime. Alt = fri. Og når ungene har vært hjemme onsdag og torsdag, får de fri fredag og fordi det blir inneklemt dag.

Jeg vet de ikke er syke for de kommer løpende og skal leke med mine barn når de kommer hjem fra skolen. Full fart og fin form.

De må være oppe i 30-40% fravær. Burde jeg si noe? Mine egne barn har også lyst på fri når de ser hvor lett det er å være hjemme for disse.

Anonymkode: 2dbb4...934

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjenner foreldrene kan du kanskje prøve å spørre forsiktig rundt det? Eller så er det vel skolens ansvar å ta tak i dette.. 

Anonymkode: 5eb57...a1b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du vil si noe fordi det er "urettferdig" for dine barn? Ikke fordi disse barna mister mye skole og aktivitet?

Anonymkode: 9f3be...9a8

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Tja, du kan jo slå av en prat om temaet? Husk at det også kan være gode grunner for å holde barn hjemme fra skolen, og det kan være at barnet har underliggende sykdommer eller andre problemer som du ikke vet om. Det kan være så mye mer enn det du bare ser og tror.. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne personen holder barna hjemme for alt. Sovet dårlig, litt hoste, tannlegetime. Alt = fri. Og når ungene har vært hjemme onsdag og torsdag, får de fri fredag og fordi det blir inneklemt dag.

Jeg vet de ikke er syke for de kommer løpende og skal leke med mine barn når de kommer hjem fra skolen. Full fart og fin form.

De må være oppe i 30-40% fravær. Burde jeg si noe? Mine egne barn har også lyst på fri når de ser hvor lett det er å være hjemme for disse.

Jeg tenker at du skal feie for egen dør, ikke andres.

Anonymkode: c0ec6...079

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvem skal du si noe til? Foreldrene? De vet det nok. Skolen? Den vet det også godt.

Så hvem? Barnevernet? Politiet?

Anonymkode: dde0c...ad5

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan være årsaker du ikke vet om også.

Vi har her skriv om.barne kan komme seinere ved dårlig søvn , dra hjem tidligere også. Pga underliggende sykdom/diagnose. Dette er det ikke alle som vet om. Men ja kan se ut fra en som bare ser inn at vi holder hjemme for det minste. I enkelte tilfeller kan barne være helt utslått på formiddagen pga hvordan natta er, men på eftan så er barne så det fint kan gå ut å leke. 

Anonymkode: 9c20a...3de

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Ikke bland deg. Så lenge barns har det godt hjemme❤️ Fortell heller egne barn at alle mennesker er ulike. Hvis noen bare har sovet 3 timer om natta, og sover litt utpå dagen, er det ikke rart de er i fin form på kvelden

Anonymkode: d3e72...5d8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei selvsagt skal du ikke si noe, ærlig takt. 

Anonymkode: 90428...b98

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har et barn med ekstremt mye fravær, og det er for en god grunn.  Ingen andre enn skole og helse vet om tilstanden til mitt barn, da barnet synes det er flaut hvis klassen og andre visste. Barnet mitt fremstår som et friskt og lykkelig barn for andre, men det koster barnet mitt mye å være på skolen og i sosiale sammenhenger. "Heldigvis" har vi en kronisk  fysisk tilstand å bruke i forhold til alt fraværet.

Skolen er pliktig til å melde bekymring når fraværet er høyt, når de ikke vet årsak. Så nei, du bør absolutt ikke blande deg.

Anonymkode: 38d27...cbf

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skolen er oppdatert, skulle det bli bekymringssgrunnlag så er det dialog med foreldrene først og fremst. Så dette går av seg selv, men fint at du bryr deg om andre det er en god egenskap. 

Anonymkode: 9f8b2...df1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare kutt ut! Det er ikke alt du vet, eller skal / trenger å vite. Det kan være spesielle årsaker til dette, som foreldrene ikke ønsker at du skal vite. 

Kunne vært mitt barn. Det er årsaker til at barnet mitt har høyt fravær, men av respekt for barnets rett til personvern så forteller jeg ikke om det til nysgjerrige naboer eller foreldre i klassen. Jeg snakker med skolen, lege og BUP. 

Jeg lurer på hvorfor du tenker det er en god ide å snakke med foreldrene? 

Anonymkode: dacd5...ba2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er bra du bryr deg. Vi trenger å bry oss mer om hverandre i vårt samfunn der alle sitter innelåst på sin egen tue. 

Jeg har et kronisk sykt barn med usynlig funksjonshemming, og jeg hadde bare blitt glad hvis noen meldte bekymring og viste at de bryr seg. 

Anonymkode: 37ea1...8d2

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis det var 5% fravær, og slike holdninger, kunne jeg gjerne tatt en samtale. Men når det er 30-40% fravær regner jeg med flere instanser er involvert. Du kan kanskje høre hvordan de ønsker at du skal forklare dette for dine barn. Synes de det er greit at du sier at du tror de har en usynlig sykdom for eksempel?

Anonymkode: 7d14e...7a6

Skrevet

Du vet ikke at de er friske bare fordi de springer over til dere etter skoletid. Det er mye man ikke kan gå på skolen med (smerter, kvalme o.l.) som kan bli bedre i løpet av dagen, og det er mange barn som sliter med dette. Mange barn er kronisk syke uten at det synes utenpå og med uforutsigbare plager. Vet du egentlig at de har 30-40% fravær eller er dette synsing fra din side? Det er veldig rart å automatisk anta at foreldre holder barna hjemme så mye som det du sier ute grunn i stedet for å gå ut fra at foreldrene faktisk kjenner sitt barn best og vet hva de gjør. Dessuten forteller den siste setningen meg at du egentlig ikke bryr deg så mye om barna, du vil bare at barna skal slutte å være så mye syke slik at dine barn ikke opplever det urettferdig. Vet du hva? Du skal takk alt som er godt her i verden for at du har friske barn og passe dine egne saker!

Anonymkode: 5f101...b18

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker dem om det. Jeg har også bekjente som holder barna hjemme av liknende grunner. Der vet jeg at det ikke er noe underliggende. Men helt ærlig, så er det ikke mitt problem eller noe jeg trenger å forholde meg til.  Jeg har mine grenser og måter å forholde meg på i forhold til mine barn og fravær. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det var 5% fravær, og slike holdninger, kunne jeg gjerne tatt en samtale. Men når det er 30-40% fravær regner jeg med flere instanser er involvert. Du kan kanskje høre hvordan de ønsker at du skal forklare dette for dine barn. Synes de det er greit at du sier at du tror de har en usynlig sykdom for eksempel?

Anonymkode: 7d14e...7a6

Eller så kan mor si til sine varn at det ikke er alt vi andre har noe med!

Anonymkode: 2d081...a54

• Liker 2
Skrevet
Kontorotta skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker dem om det. Jeg har også bekjente som holder barna hjemme av liknende grunner. Der vet jeg at det ikke er noe underliggende. Men helt ærlig, så er det ikke mitt problem eller noe jeg trenger å forholde meg til.  Jeg har mine grenser og måter å forholde meg på i forhold til mine barn og fravær. 

Hvordan kan du vite det?

Anonymkode: 90428...b98

• Liker 2
Skrevet

Regner med at skolen har kontroll over fraværet, og sier i fra om fraværet blir for høyt.

Anonymkode: d99fb...330

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ettersom vi ikke har skoleplikt men opplæringspkikt og man kan helt eller delvis bli fritatt for opplæringspkikt, så jeg tenker at du skal holde fred og passe dine egne saker og at skoleverket som tross alt har disse barna hos seg er langt bedre skikket til å gjøre grep enn hva du tror eller barna dine sin rettferdighetdfølese mener.

Anonymkode: 2a573...2a4

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...