AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Sliter litt med helsa for tiden og virker som om legen min er overbevist om at alt er relatert til overgangsalderen. Kanskje noe er det, men føler ikke jeg har nok plager til å begynne med hormoner. Det som taler sterkest i mot er at vi har brystkreft på begge sider i familien. Jeg vet det er en forhøyet risiko for brystkreft og alle typer kvinnekreft (dette bekrefter han). Se nå bort i fra kreft aspektet; jeg har ikke hetetokter eller nattesvette, derimot fryser jeg det meste av tiden. Har fremdeles mens, men veldig sparsommelig og noe mer uregelmessig. Han har skrevet ut Novofem til meg. Fikk helt hetta da jeg leste om bivirkninger, var jeg ikke engstelig fra før, så ble jeg det nå! Det eneste jeg kan se det kan hjelpe for er vel sinns stemningen. Men er det nok? Så gal er jeg da ikke. Fint at jeg får hormoner altså, men lurer på om det er fordi han ikke orker utrede meg mer (har autoimmun sykdom). Den dagen hetetokter/nattesvette osv.. slår inn har jeg i allefall dette i bakhånd, men vet det er tilpasset fasen jeg befinner meg i nå, så kan ikke drøye for lenge. Noen tanker? K51 Anonymkode: d035c...02c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Kanskje legen får provisjon. Anonymkode: a0c21...7ff
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje legen får provisjon. Anonymkode: a0c21...7ff Ingen leger får provisjon for å skrive ut legemidler. Det er ulovlig. Og imot etiske retningslinjer. Legemiddelfirmaer som driver i Norge forholder seg til lovene. Anonymkode: e5f5a...866 10
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Østrogen i tablettform er rimelig avleggs og legen din er ikke oppdatert. Østrogen i form av plaster, spray eller gel er det som gjelder nå. Det er forbundet med mye lavere risiko for kreft og betegnes som veldig trygt. Du må i tillegg ha en form for progesteron/gestagen. Om plagene dine skyldes overgangsalder eller ikke skal ikke jeg svare på, når du ikke sier noe om f.eks alder eller hvilke plager du har. Anonymkode: 3e1a9...ee6 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Mangel på hormoner gir økt fare for tarmkreft, hjerte-karsykdom, demens og benskjørhet. Gele/spray/plaster er anbefalt før tabletter. https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/hormonbehandling-hrt/ Anonymkode: a6d97...f52 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Fastlege er som regel ikke rett sted å gå når det gjelder overgangsplager og medisinering. De er sjelden særlig oppdatert. Jeg ville gått til gynekolog og fått en second opinion, og ikke minst et annet forslag på type østrogen, dersom gynekologen mener at plagene dine skyldes overgangsalder. Østrogen i tablettform er ganske avlegs. Anonymkode: 3e1a9...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Jeg ville faktisk bedt legen sjekke stoffskiftet ditt før vedkommende setter det på hormoner. Og tabletter ER avleggs, plaster eller spray er mye bedre. Anonymkode: 1b241...8f6 1
Dåsen Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Østrogen i tablettform er rimelig avleggs og legen din er ikke oppdatert. Østrogen i form av plaster, spray eller gel er det som gjelder nå. Det er forbundet med mye lavere risiko for kreft og betegnes som veldig trygt. Du må i tillegg ha en form for progesteron/gestagen. Om plagene dine skyldes overgangsalder eller ikke skal ikke jeg svare på, når du ikke sier noe om f.eks alder eller hvilke plager du har. Anonymkode: 3e1a9...ee6 Hun er 51 Endret 7. februar 2024 av Dåsen 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 Han sa han ville bruke endel tid på å finne ut nøyaktig hvilken behandling han ville sette meg på, og lurte på når jeg var hos min gyn sist (ga meg nesten et inntrykk av at han ville rådføre seg med henne etterpå) .. Det er to tabl som tas i behandlingen, en inneholder østrogen og den andre progestogen. En tabl tas i 16 dager og den andre i 12, gjentas osv.. Det virker som om hormoninnholdet i disse er noe lavere enn annen HRT behandling. Antakelig, siden plagene ikke er særlig store. Kan også legge til at jeg sover steingodt om natten. Uansett, takker for alle svar. Jeg ser litt an hva jeg gjør. Vet hormonbehandling har mange positive sider også. Synes bare det er en stor avgjørelse. Men blir det ille er det vel bare å kutte. Anonymkode: d035c...02c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen tanker? Ja ikke spør om råd om helse på internett men hør på fagfolk. Anonymkode: 0a9f2...710 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 Jeg har brukt akkurat det medikamentet i ett år og synes det fungerer fint. K48 Anonymkode: f3536...865 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Dette er ikke noen stor avgjørelse, den store avgjørelsen har legen tatt for deg. Du skal bare vite om bivirkningene i tilfelle, du får høyst sannsynlig ingen bruk for den kunnskapen. Anonymkode: 6252d...fec
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja ikke spør om råd om helse på internett men hør på fagfolk. Anonymkode: 0a9f2...710 Selvsagt. Men greit å høre erfaringer fra andre som har brukt det. Ettersom min lege er mann tviler jeg på at han har tatt østrogentilskudd. Anonymkode: d035c...02c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har brukt akkurat det medikamentet i ett år og synes det fungerer fint. K48 Anonymkode: f3536...865 Takk. Anonymkode: d035c...02c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 Det må være litt frustrerende for leger når pasienter ikke vil følge anbefaling, men allikevel ønsker hjelp for sine plager.. Kan du ikke prøve? Eventuelt leve med plagene Anonymkode: 53989...cf3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Hvorfor må en ha årogesteron i tillegg? Anonymkode: e374a...cf8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 Hva med oss som ikke kan ta hormoner? Som har migrene. Hva gjør vi? Anonymkode: 0afd0...0bf
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva med oss som ikke kan ta hormoner? Som har migrene. Hva gjør vi? Anonymkode: 0afd0...0bf Jeg har migrene og bruker hormonplaster. Hvorfor kan du ikke bruke det med migrene mener du? Anonymkode: ca503...20d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sliter litt med helsa for tiden og virker som om legen min er overbevist om at alt er relatert til overgangsalderen. Kanskje noe er det, men føler ikke jeg har nok plager til å begynne med hormoner. Det som taler sterkest i mot er at vi har brystkreft på begge sider i familien. Jeg vet det er en forhøyet risiko for brystkreft og alle typer kvinnekreft (dette bekrefter han). Se nå bort i fra kreft aspektet; jeg har ikke hetetokter eller nattesvette, derimot fryser jeg det meste av tiden. Har fremdeles mens, men veldig sparsommelig og noe mer uregelmessig. Han har skrevet ut Novofem til meg. Fikk helt hetta da jeg leste om bivirkninger, var jeg ikke engstelig fra før, så ble jeg det nå! Det eneste jeg kan se det kan hjelpe for er vel sinns stemningen. Men er det nok? Så gal er jeg da ikke. Fint at jeg får hormoner altså, men lurer på om det er fordi han ikke orker utrede meg mer (har autoimmun sykdom). Den dagen hetetokter/nattesvette osv.. slår inn har jeg i allefall dette i bakhånd, men vet det er tilpasset fasen jeg befinner meg i nå, så kan ikke drøye for lenge. Noen tanker? K51 Anonymkode: d035c...02c Ja hvorfor oppsøker legen når man allikevel skal be om medisinske råd fra vilt fremmede mennesker på nettforum. Anonymkode: 6a755...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 Snakk med gynekologen din. Angående bivirkninger, der må du nesten bare prøve. Hvis du leser bivirkningene til paracet hadde du blitt livredd. Anonymkode: dbf60...dd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå