Gå til innhold

Østrogenplaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid vært sliten, uopplagt og sur, og legen mistenker at det kan avhjelpes med østrogenplaster. Når jeg ser på birvirkningslisten så ser det ganske skummelt ut.

Er det noen her som har noen erfaring med dette og som kan si noe om virkninger og bivirkninger?

Anonymkode: e0959...65a

Skrevet

Er du i overgangsalder? Ferdig med den? Hvor gammel er du? Østrogen er ikke behandling for surhet liksom….

Anonymkode: 0da05...20c

Skrevet

Bivirkningene er skumle uansett hvilket legemiddel man leser om. Hvis du er over 40 og mulig i starten av overgangsalderen så kan plaster hjelpe men du må også ha progesteron. Vit imidlertid at det ofte er utsolgt for disse plastrene, mange går uten i uker av gangen fordi det ikke er å få tak i. Det finnes andre østrogenholdige legemidler også som det ikke er leveringsproblemer med.

Anonymkode: 45e71...145

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du i overgangsalder? Ferdig med den? Hvor gammel er du? Østrogen er ikke behandling for surhet liksom….

Anonymkode: 0da05...20c

Må si meg enig her altså.

Når det er sagt, så er jeg selv i starten på overgangsalderen. Og pga mine symtomer som hetetokter, nattesvette, uregelmessig mens, lite energi osv, så går jeg på østrogenplaster + progesteron.

Østrogenplasteret hjalp 100% på hetetokter/nattesvette etter bare noen få dager, men jeg har ikke fått noe mer energi dessverre. Plasteret skal også hjelpe mot f.eks tørre slimhinner, men det er ikke et symtom jeg har.

Anonymkode: 9bfd0...844

Skrevet

Jeg er i premeno, begynte på østrogen spray, og humøret og energinivet gikk i taket! Fått livet i gave!!!!

Anonymkode: da122...198

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er i premeno, begynte på østrogen spray, og humøret og energinivet gikk i taket! Fått livet i gave!!!!

Er det progesteron i den østrogen sprayen, hva heter den ? 

Anonymkode: 2f1f2...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fantastisk å høre! 

Anonymkode: 3b7e3...1e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det progesteron i den østrogen sprayen, hva heter den ? 

Anonymkode: 2f1f2...87d

Det er ikke progesteron i østrogensprayen nei. Så hvis mann ha livmor intakt så trengs det tilskudd av progesteron i tillegg. Sprayen heter Lenzetto.

Anonymkode: 9bfd0...844

Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan plaster og spray brukes? På hvilken måte bruker man det?

Anonymkode: 71a67...f25

Skrevet

Plaster byttes 2 ganger i uken, og ikke noe mer enn det. Mens sprayen skal sprayes på armen? en gang om dagen. Sprayen er også lavere dosering enn plaster. Plaster kommer i flere styrker også. Plaster skal plasseres på underkropp, de fleste velger mageområdet, og ikke samme sted hver gang. 

Anonymkode: 78633...3aa

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor må en ha progesteron i tillegg? Jeg har bare plaster

Anonymkode: 34227...174

Skrevet

Får man vektøkning av spray? Og kan de med migrene bruke den?

Anonymkode: c1d63...e81

Skrevet

TS her. Jeg vet ikke om jeg er i overgangsalderen eller ikke, da jeg har fjernet livmoren. Derfor også kun østrogen. Jeg har ikke hetetokter, men har ingen energi og er veldig sur. Veldig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her. Jeg vet ikke om jeg er i overgangsalderen eller ikke, da jeg har fjernet livmoren. Derfor også kun østrogen. Jeg har ikke hetetokter, men har ingen energi og er veldig sur. Veldig!

Var jeg som svarte tidligere i tråden. Jeg var så sur og grumpy at jeg ikke engang taklet å sitter rundt lunsjbordet på jobben, fordi alle var så blide! I tillegg hadde jeg katastrofetanker, og var alltid sliten. 2 dager etter jeg begynte på sprayen var jeg i knallhumør og har vært det siden!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor gammel er du?

Skrevet

Lurer siden jeg selv fjernet livmoren for 3 år siden, og jeg er ikke noe særlig gammel,  kun 36 år. Merker jeg er mer sur og irritabel enn vanlig, og har begynt å bli varm.. tok legen din hormonprøver før du fikk plaster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...