AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Nevøen min (20) har flyttet ut og bor nå sammen med dama i en leid bolig. Jesg var nylig på middagsbesøk hos den, og ble da mildt sjokkert over mangelen på allmennkunnskap hos disse. De tømmer fett fra stekepanna rett i vasken, og heller våte matrester i do. De tar ned røykvarsleren når den piper, og glemmer å henge den opp igjen (de visste ikke hvor den hadde blitt av da jeg spurte om de hadde røykvarsler). De lukker luftventilen slik at det blir fukt på rutene, og er ikke nøye med å bruke avtrekket på kjøkkenet. De lar dammer med vann ligge på gulvet på badet. Når de reiste hjem på juleferie så skrudde de av all varme i leiligheten uten tanke for fukt eller rør. Listen er lang. De vet heller ikke noe om matsikkerhet og kaster de fleste matrester, men vet f.eks ikke at ris og pasta ikke tåler å stå på benken i timesvis… når de skal steke noe så tar de på maks varme og «wokker» det de skal steke rundt i panna uansett hva det er, slik at det blir svidd på utsiden og knapt gjennomstekt. De la også «alt» i oppvaskmaskina slik at gjenstander av tre sprakk og ble ødelagt. Jeg føler at jeg må ta ansvar her men aner ikke hvor jeg skal begynne. Finnes det en bok eller hefte med grunnleggende boferdigheter som jeg kan kjøpe og gi dem i gave? Anonymkode: 59075...977 6 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 De har vel ikke lært noen ting hjemme da vel. Det er vel strengt tatt ditt søsken som er den dårlige her? Ville hørt forsiktig med din nevø hva som sto i kontrakten angående vedlikehold. Og påpekt litt sånn at fett i vasken tiltrekker rotter... Og om huseier/rørlegger finner fett i røra, så vil dette slå tilbake på nevø og hans dame i form for erstattingsplikt etc. Anonymkode: adb66...76d 28 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og påpekt litt sånn at fett i vasken tiltrekker rotter... Fett i vasken tetter rørene. Anonymkode: 2e3e0...2e7 19 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har vel ikke lært noen ting hjemme da vel. Det er vel strengt tatt ditt søsken som er den dårlige her? Ville hørt forsiktig med din nevø hva som sto i kontrakten angående vedlikehold. Og påpekt litt sånn at fett i vasken tiltrekker rotter... Og om huseier/rørlegger finner fett i røra, så vil dette slå tilbake på nevø og hans dame i form for erstattingsplikt etc. Anonymkode: adb66...76d Ja, dette er jo min brors ansvar. Jeg tror ikke de vet hvordan det står til. De bor i en annen by og har ikke vært her siden de hjalp dem å flytte inn i høst. Anonymkode: 4c1fd...f5c
Maskinfører Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Eneste jeg fant var denne https://www.norli.no/boker/fagboker/medisin-og-sykepleie/sosialt-arbeid/hjelp-til-a-bo?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8YyuBhBSEiwA5R3-E8dwhinfXa2RBiSLFxf6mrwv65NpGciLyAymmQNNrfoJv82BVFuKMBoCqooQAvD_BwE&utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adtraction&at_gd=9EC10AF68C9AB24F699F3C5CDF3E16FA899FBD7D 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Dårlig barneoppdragelse? Det er jo foreldrenes oppgave at barna skal være klar til et liv på egenhånd. Nevøen din må nok lære den harde veien. De får nok ikke depositumet tilbake om de lar leiligheten bli full av fukt, sopp og tette rør. Anonymkode: be6e7...348 7 1
Maskinfører Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Mulig det står noe i boka skikk og bruk av Erik Lundesgaard 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 Jeg fikk en slik bok da jeg flyttet ut på 80-tallet. Den het "Boligens abc" eller noe slikt, og tok for seg alt av vedlikehold, renhold osv. Anonymkode: dbdb6...a09 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 Tipper de blir veldig fornærmet om du kjøper en bok med grunnleggende boferdigheter. Det du beskriver er faktisk veldig normalt. Det er første gang de bor alene, og har sannsynligvis ikke måtte tatt stilling til noen av de tingene du beskriver her før. Nå vil du få mange støtende innlegg er i denne tråden, om at her har foreldrene feilet. Men da kan jeg garantere at deres barn også gjør samme type feil i starten. Ingen er utlært å bo for seg selv når de for første gang flytter for seg selv. Man lærer med årene. Men dere har vel kanskje glemt feil dere selv gjorde da dere flyttet ut første gang. Og leser man tråder her inne, så oppdager man lett at mange av disse problemstillingene ts lister opp, er ting voksne mennesker som har bodd alene i mange år lurer på fremdeles. Så man lærer med tiden; når man får opplysninger, gjør noe feil slik at det blir konsekvenser ut av det osv. Litt surrete å rote bort røykvarselen, men det handler vel mer om at de nettopp er litt surrete enn at de faktisk tenker at det ikke er nødvendig med røykvarsler. Så neste gang de forteller deg at de har puttet treredskaper i oppvaskmaskinen, kan du jo opplyse dem om at de ikke tåler den type vask, men må vaskes for hånd. Men ikke kjøp en bok med grunnleggende boferdigheter til dem. Anonymkode: 12dc1...e4d 25 1 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 Jeg har aldri tømt matrester i do, men det meste av dette visste ikke jeg heller da jeg flyttet hjemmefra. Man lærer det etter hvert 🤷♀️ Anonymkode: 34cf3...839 12 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 Dette er eksempel på ting man lærer i " livets skole" , dvs man lærer av erfaring . Man må dumme seg ut en del ganger og så tar man med seg lærdommen av det. Men du kan jo skrive en slik bok, eller starte en insta-konto så når du flere unge i den alderen. Anonymkode: 07601...fed 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Alt dette er vel ting man lærer når man har flyttet hjemmefra? Synes ingenting her var så veldig sjokkerende.. kommer de til og putte « alt» i oppvaskmaskinen igjen, nå som de har erfart at noe kan bli ødelagt? Anonymkode: afb1d...ea1 10 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 Det finnes eldre litteratur om emnet, men er viktigere enn noensinne; https://bookis.com/no/books/olga-ambjornrud-husmorboka-1967 https://bokelskere.no/bok/ta-vare-paa-huset-ditt-sjekkpunktene-for-utvendig-vedlikehold/22706/ Men tror du virkelig de virkelig blir å orke å lese disse? Tviler https://hus.no/vedlikehold/vedlikeholdskalender Skriv heller ut denne å heng opp hos dem. Så lærer du dem litt hverdags kunnskap eller kunnskap fra "livets harde skole". Anonymkode: 67795...e4f 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nevøen min (20) har flyttet ut og bor nå sammen med dama i en leid bolig. Jeg var nylig på middagsbesøk hos dem, og ble da mildt sjokkert over mangelen på allmennkunnskap rundt hus, og husholdning. De tømmer fett fra stekepanna rett i vasken, og heller våte matrester i do. De tar ned røykvarsleren når den piper, og glemmer å henge den opp igjen (de visste ikke hvor den hadde blitt av da jeg spurte om de hadde røykvarsler). De lukker luftventilen slik at det blir fukt på rutene, og er ikke nøye med å bruke avtrekket på kjøkkenet. De lar dammer med vann ligge på gulvet på badet. Når de reiste hjem på juleferie så skrudde de av all varme i leiligheten uten tanke for fukt eller rør. Listen er lang. De vet heller ikke noe om matsikkerhet og kaster de fleste matrester, men vet f.eks ikke at ris og pasta ikke tåler å stå på benken i timesvis… når de skal steke noe så tar de på maks varme og «wokker» det de skal steke rundt i panna uansett hva det er, slik at det blir svidd på utsiden og knapt gjennomstekt. De la også «alt» i oppvaskmaskina slik at gjenstander av tre sprakk og ble ødelagt. Jeg føler at jeg må ta ansvar her men aner ikke hvor jeg skal begynne. Finnes det en bok eller hefte med grunnleggende boferdigheter som jeg kan kjøpe og gi dem i gave? Anonymkode: 4c1fd...f5c Alt dette, med mer til, gjorde DU også da du var rundt 20. 😅 Anonymkode: 23dbe...93a 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt dette, med mer til, gjorde DU også da du var rundt 20. 😅 Anonymkode: 23dbe...93a Jeg også Hvorfor kan du ikke bare snakke med dem om dette, ts, som vanlige folk i familie kan gjøre? En bok liksom? Anonymkode: dc526...a0a 9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 Snakk med dem, ingen som fortalte meg sånne ting men jeg har jo lært litt på egenhånd. Kan du ikke ta en prat da, tenker er man gammel nok til og flytte hjemmefra må man også ta litt ansvar selv. Bare nevn det du har sett og at dem kan risikere og bli erstatningspliktig. Og er det noe annet dem lurer på så kan du hjelpe dem med info Anonymkode: 95148...90c 4
-jk- Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De lar dammer med vann ligge på gulvet på badet. Når de reiste hjem på juleferie så skrudde de av all varme i leiligheten uten tanke for fukt eller rør. Listen er lang. De vet heller ikke noe om matsikkerhet og kaster de fleste matrester, men vet f.eks ikke at ris og pasta ikke tåler å stå på benken i timesvis… når de skal steke noe så tar de på maks varme og «wokker» det de skal steke rundt i panna uansett hva det er, slik at det blir svidd på utsiden og knapt gjennomstekt. De la også «alt» i oppvaskmaskina slik at gjenstander av tre sprakk og ble ødelagt. Anonymkode: 4c1fd...f5c Hmm, vi lar også dammer av vann ligge igjen i dusjen. Hvorfor skal jeg bruke energi på å tørke det opp, det tørker jo kjapt nok av seg selv (gulvvarme). Gulvet er uansett tett. Treredskaper tar vi også i oppvaskmaskinen, i hovedsak trestekespader. Har aldri hatt problemer med det. 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #19 Skrevet 7. februar 2024 Myml1 skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke hive mat i do? 🫣😳 Rotter Anonymkode: 649fb...6a2 2
Myml1 Skrevet 7. februar 2024 #20 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rotter Anonymkode: 649fb...6a2 Hvor ? 🙈😂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå