Gå til innhold

Mobbing blant 7. trinnselever- hvor mye blande seg som forelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder mitt barn som alltid har hatt en stor vennegjeng og vært godt likt. En elev som ikke har hengt med denne gjengen noen gang før, har nå plutselig blitt med i gjengen og styrer tydelig vis alt og alle. Mitt barn og noen flere blir plaget med stygge kommentarer og telefonoppringninger (snap, vanlig tlf og annet). Synes dette er skikkelig trasig.
En annen absurd ting er at denne mobberen prøver å legge til meg som venn på snap, hen har altså søkt meg opp. Jeg vet også at denne personen nylig har googlet meg og funnet et par bilder, bl.a profilbilde LinkedIn og sendt det rundt til vennegjengen med spørsmål om jeg er fin eller ikke.  Jeg synes dette er veldig invaderende,  og har lyst til å ta det opp med skolen eller foreldrene, men da blir det bare verre sier barnet mitt. Hva gjør man med dette? Håper det går over av seg selv, da denne mobberen egentlig ikke har noe til felles med resten av gjengen. 

Anonymkode: c7baf...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å lære barnet ditt til å stå opp for seg selv. Ignorere telefonen når den ringer, si ifra om den andre sier noe ugreit, kanskje til og med ha en litt krass tone tilbake ala "tror du det er kult eller noe å søke opp moren min slik? Er jo egentlig bare flaut for deg å være så besatt av henne".

Om det er veldig stygge meldinger og/eller det ikke gir seg selv om barna sier i fra selv, så ta det opp med foreldrene til barnet det gjelder. Vet det er litt sjansespill om det vil ha noe effekt, men oppegående foreldre vil sette pris på å få beskjed dersom barna deres oppfører seg ufint slik at de kan følge det opp hjemme. Men er også enig i at dersom det er mest plagsomt og ikke direkte stygt, altså lett for barna å overse, så kan det gjøre vondt verre ved å blande seg.

Anonymkode: 8bc51...630

• Liker 3
Skrevet

Her skal du blande deg MAX. Du skal få skolen på banen. Du skal engasjere foreldregruppa og du skal ikke gi deg før dette legges dødt for godt. 

Mobbing og utestenging skal ikke barn klare å stå imot alene noensinne. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bytter barnet ditt skole til høsten ifm overgang til ungdomsskole?

Anonymkode: 5412d...764

Skrevet

Her kommer det an på hvor lenge dette har foregått. Barna bør få mulighet til å ordne opp i dette selv først. Det er lurt at barnet ditt snakker med de andre i gruppa, og at de snakker med den som plager dem på en ordentlig måte. De er så store at det beste er om de ordner selv. Om de har forsøkt på en seriøs og ordentlig måte å snakke med den som plager dem, skal selvfølgelig dere voksne hjelpe til. 

Snakk sammen med de andre foreldrene først, og så forklar det for foreldrene til barnet som plager. Regn med at de tar en prat med barnet sitt. Skjer ikke dette, må dere møtes og snakke sammen med barna. Avtal hvordan de skal ha det for at alle skal ha det bra. 

Anonymkode: 81855...982

• Liker 1
Skrevet

Ikke bland deg. Snakk med eget barn, og finn metoder for å stå i mot. Det vil styrke ditt barn videre i luvet. 
Ha også i bakhodet at vi foreldre vet ingenting om hvordan våre barn oppleves av andre. Mitt barn sa han ble utestengt, så viste det seg at andre barn også følte seg utestengt av mitt barn. Da måtte vi gå noen runder på hvordan andre opplever våre ubevisste handlinger. Heldigvis involverte jeg ingen foreldre! 

Att ditt bilde blir sendt rundt, må du bare tåle, du har selv publisert det offentlig. Ubehagelig, men ikke ulovlig det barnet gjør. 

Anonymkode: e090f...d0e

• Liker 3
Skrevet

TS her. Det har ikke pågått lenge, kanskje spesielt siste måned. Så jeg tenker at det blir overkill å ta det med skolen så fort. Det som gjør at jeg tør å håpe det går over, er at gjengen har fritidsinteresser som denne mobberen ikke har.

Skrevet

Jeg hørte på barnet mitt som sa at det bare kom til å bli verre om jeg ikke gjorde noe. Men det er selvsagt da det blir verre. Ta det med skolen, få støttespillere - få en slutt på det!

Anonymkode: fbcc1...df4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hørte på barnet mitt som sa at det bare kom til å bli verre om jeg ikke gjorde noe. Men det er selvsagt da det blir verre. Ta det med skolen, få støttespillere - få en slutt på det!

Obs, skrev feil. Barnet mitt sa det kom til å bli verre dersom jeg gjorde noe, men det er jo det samme som å gi mobbere fri-billet. Den som dere har med å gjøre prøver seg til og med på deg. Han viser at han har null respekt og full kontroll, både på medelever og foreldre. Tror du han vil gi seg? Tror han kommer til å ta i bruk alt hva han kan. 

Skrevet

Om du lar barna ta dette ansvaret selv sier du samtidig at det er greit sånn de holder på. Er en grunn til at vi har oppdragelse. Du har et ansvar som forelder å blande deg. Jeg ble selv mobbet på ungdomsskolen og turte ikke at mamma tok kontakt med skolen. Hun hørte dessverre på meg og mobbingen fikk fortsette i fred og ro. Jeg er selv lærer på 7.trinn og jeg, sammen med foreldrene involverte fikk stoppet en trasig uttstengingssak i klassen. Bland deg! De er altfor umodne til å mestre dette uten støtte fra voksne!

Anonymkode: 04b05...3f5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her. Det har ikke pågått lenge, kanskje spesielt siste måned. Så jeg tenker at det blir overkill å ta det med skolen så fort. Det som gjør at jeg tør å håpe det går over, er at gjengen har fritidsinteresser som denne mobberen ikke har.

Det er ikke nødvendigvis slik at skolen må ta opp problemstillingen ved å oute din datter. De kan feks igangsette samtaler med helsesykepleier/rådgiver/miljøterapeut for alle jentene i klassen/trinnet (og gjerne en egen for guttene), der de har fokus på miljø, hvordan man oppfører seg mot hverandre, hvordan ulik oppførsel påvirker andre osv. 

Jeg ville derfor tatt tak i det nå, og samtidig fortalt at datteren ikke ønsker at der skal komme frem at det er dere som har sagt i fra, i frykt for at det skal bli verre for henne. Det vil være ekstremt rart om skolen ikke viser forståelse for det. Jeg tipper at det ikke vil bli bedre, om det ikke gjøres noe. Det vil gjerne bare utvikle seg og gjerne bli verre for datteren din.

Anonymkode: 38471...a34

• Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Om du lar barna ta dette ansvaret selv sier du samtidig at det er greit sånn de holder på. Er en grunn til at vi har oppdragelse. Du har et ansvar som forelder å blande deg. Jeg ble selv mobbet på ungdomsskolen og turte ikke at mamma tok kontakt med skolen. Hun hørte dessverre på meg og mobbingen fikk fortsette i fred og ro. Jeg er selv lærer på 7.trinn og jeg, sammen med foreldrene involverte fikk stoppet en trasig uttstengingssak i klassen. Bland deg! De er altfor umodne til å mestre dette uten støtte fra voksne!

Meg igjen. Outa selvfølgelig ikke barnet det var snakk om, men fortalte dem om det jeg selv hadde sett og gjennom logg der hele klassen fikk mulighet til å uttale seg anonymt til meg. Da kom det mange ting for dagen og vi fikk rydda opp skikkelig. Det klarer ikke barna selv.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...