AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hei, lurer på om det er en jurist her som kan svare på et konkret tilfelle. Følgende spørsmål er: Et ektepar har vært gift i mange år og har kjøpt bolig sammen i løpet av disse årene som står i begges navn 50/50%. Etter flere år velger ektemann og overføre boligen til kona 100%. De er nå begge pensjonister, kona ønsker og selge boligen. Må hun da ha ektemannens godkjennelse/signatur for å gjøre dette? Anonymkode: 9d6fb...457
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Den som eier eiendom som brukes som felles bolig må ha ektefellens signatur for å kunne selge denne, jf. ekteskapsloven § 32. Hensynet bak regelen er å beskytte den ikke-eiende ektefellens hjem. Anonymkode: 914b4...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Tusen hjertelig takk for svar. Vet du om dette gjelder hvis ektemann er "umyndigjort" (har verge)? Anonymkode: 9d6fb...457
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen hjertelig takk for svar. Vet du om dette gjelder hvis ektemann er "umyndigjort" (har verge)? Anonymkode: 9d6fb...457 Ja. Da min mor skulle selge huset min far dement med verge. Gikk verge tim min far inn og skrev under og en sum av salget ble da ført til min fars konto. Hjalp ikke at huset stod på mor, siden ho fikk litt penger hver mnd fra vergen til far min for å bo i huset, og konto utskrifter tidligere viste at han hadde vært med å betale ting. Anonymkode: 876fb...b5f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Tusen takk igjen for svar. Står i en utfordrende situasjon med gamle foreldre, og det er tusen ubesvarte spørsmål som dukker opp underveis. Til du/dere som har svart; dere er noen engler! Har dere andre kloke råd eller erfaringer fra lignende situasjon, så mottas de med takk. Anonymkode: 9d6fb...457 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå