AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Det er under en mnd til jeg får plass hos DPS. Og jeg har siden våres slitt veldig med angst. Og jeg er så lei og sliten nå. Jeg ser egentlig ingen ende selvom jeg skal inn til DPS. Jeg er konstant redd. Jeg kommer meg ikke på forelesninger, eller biblioteket på campsus. Jeg skulle egentlig på biblioteket for å lese i dag, men jeg orket en gang ikke tanken på å skulle dra til campus. Jeg ble urolig og redd bare av tanken på vei ditt. Jeg fungerer ikke i korøvelse heller lenger, jeg bare er der og føler meg ikke bra nok fordi jeg ikke tørr å prestere lenger. Jeg holder meg for det meste hjemme eller generelt for meg selv fordi jeg klarer ikke annet. Og konstant kjenner jeg på anspenthet i musklene. Jeg fikk en øvelse her om dagen hvor jeg skulle stramme alle musklene mine og holde i 20 sek, deretter fikk jeg vite "sånn har kroppen din vært i ett halvt år" Og jeg merket nesten ikke så mye forskjell fra før til jeg begynte å spenne meg. Når jeg er på campus så sitter jeg ofte så anspent og kan føle jeg kan løpe raskt og lenge, jeg vet jo det er fight modus, men det er så ubehagelig. Så jeg liker best å være hjemme, eller å være i naturen. Om kveldene så bikker det noen ganger over og da er tankene i gang. Jeg klarer ikke stoppe de. Så nå er jeg så lei av å gå å være konstant redd og på vakt. Det værste er når jeg får innfallene hvor jeg kan bruke flere timer på å se over kroppen om jeg finner noe feil. Det er klart jeg kan leve med den generelle uroen, men når det virkelig bikker over til jeg bruker flere timer til å scanne kroppen, eller bare ønsker å ha en avslappende kveld, så skulle jeg ønske jeg hadde valium. Og jeg har ekstremt respekt for slike midler. Jeg sier ikke at jeg ville brukt de hver kveld for å slappe av, men ved de værste dagene. For jeg vet hvor forsiktig man skal være med slike medisiner. Er det noen som har erfaring med å ha fått det? Hvor langt nede var du isåfall? Jeg føler meg så dum om jeg skal komme med det forslaget til legen, for jeg vet hvordan disse medisinene funker og at det er skumle saker. Men tenker det er snakk om til jeg kommer inn hos DPS i mars. Og er jo i såfall kun dager ved behov. Anonymkode: c1f77...eb1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Pilleavhengighet i tillegg til angstlidelse. Oppskrift på katastrofe. Anonymkode: b4bdd...79b 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er under en mnd til jeg får plass hos DPS. Anonymkode: c1f77...eb1 At du skal inn til DPS på vurderingssamtale betyr ikke at du har fått plass der. Stor forskjell. Første samtale er at en behandler vurderer om du skal få videre hjelp. Men uansett så bør medisiner være siste utvei. Prøv meditasjon. Anonymkode: 46d9e...021 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): At du skal inn til DPS på vurderingssamtale betyr ikke at du har fått plass der. Stor forskjell. Første samtale er at en behandler vurderer om du skal få videre hjelp. Men uansett så bør medisiner være siste utvei. Prøv meditasjon. Anonymkode: 46d9e...021 Jeg har vært på vurderingssamtale. Det var jeg tidlig i høst og har fått plass. Meditasjon har jeg prøvd, men akkurat nå er angsten for sterk at det virker mot sin hensikt. Ts Anonymkode: c1f77...eb1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Du kan spørre. Bare legg det fram slik du skriver her. Sannsynligvis skriver legen ut Seroquel uansett, for det er så in å pushe for alt mulig. Men man blir altså ikke avhengig av noen få piller valium i en kort periode brukt på en fornuftig måte i samarbeid med fastlegen. Anonymkode: cec64...d92
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): At du skal inn til DPS på vurderingssamtale betyr ikke at du har fått plass der. Stor forskjell. Første samtale er at en behandler vurderer om du skal få videre hjelp. Men uansett så bør medisiner være siste utvei. Prøv meditasjon. Anonymkode: 46d9e...021 Anbefaler du generelt å tenke på noe annet som medisin mot alvorlige lidelser som krever behandling i spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: 4bafc...78c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Og før alle andre kommer med disse rådene om å gå turer og spise sunt. I do! Som sagt, jeg er en del i naturen, og jeg spiser ganske sunt. Jeg er opptatt av hva jeg putter i meg som er en del av angsten. Dette her kommer av traumer. Såpass vet jeg. Ts Anonymkode: c1f77...eb1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 Bestill deg en legetime og fortell hvordan du har det! Høres fornuftig med noe angstdempende en periode, du trenger ikke å bli avhengig som noen sier. Bare gjør det i samråd med lege. Høres ut som du har det tøft. Ville anbefalt deg å ikke sitte å scanne kroppen, men det vet du nok. Prøv å avled deg med noe hvis du får til. Det er som å mate angsten og dem vil bare eskalere. Samme som å unngå ting man egentlig vil gjøre, man sier da angst er farlig og den vil vokse. God bedring! Anonymkode: 9752b...266 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og før alle andre kommer med disse rådene om å gå turer og spise sunt. I do! Som sagt, jeg er en del i naturen, og jeg spiser ganske sunt. Jeg er opptatt av hva jeg putter i meg som er en del av angsten. Dette her kommer av traumer. Såpass vet jeg. Ts Anonymkode: c1f77...eb1 Jeg tenker at du bare skal ta kontakt med legen. Du beskriver et voldsomt symptomtrykk, og jeg tror ikke vakre tanker, ren mat og turer i skog og mark vil lindre i tilstrekkelig grad ❤️ Anonymkode: 4bafc...78c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har vært på vurderingssamtale. Det var jeg tidlig i høst og har fått plass. Meditasjon har jeg prøvd, men akkurat nå er angsten for sterk at det virker mot sin hensikt. Ts Anonymkode: c1f77...eb1 Du trenger sikkert " å lande", altså en kort stund hvor du ikke kjenner på den intense angsten. Da kan du på en måte starte på nytt igjen hvis du skjønner hva jeg mener. Ville spurt om minstepakningen av Vival, så vil du få det bedre på DPS, der er det profesjonelle du kan henvende deg til, hvis du får veldig angst. De er der for å hjelpe deg, mest sannsynlig uten medisiner. Anonymkode: 06b70...10e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pilleavhengighet i tillegg til angstlidelse. Oppskrift på katastrofe. Anonymkode: b4bdd...79b Hold opp å spre feilinformasjon og skremsel. Ja, det er risiko knyttet til bruk av benzodiazepiner, men brukt riktig, over kort tid, og med tett oppfølging av lege, kan det være en veldig effektiv og nyttig medisin. TS: Jeg synes du skal snakke med legen din om dette. Kanskje ikke foreslå Vival, la hva som eventuelt skrives ut være helt opp til legen. Anonymkode: 15d46...861 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Ta med deg det du har skrevet her og lever det til legen når du kommer inn. Jeg har alltid en lapp med meg når jeg skal til legen, da glemmer jeg ingenting, samtidig som jeg ikke lager kø på venterommet siden det ikke blir noe utenom-snakk . Anonymkode: 06b70...10e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 Forklar legen hvordan du har det og la hen foreslå hva løsningen skal bli. Å komme inn med bestilling på benzodiazepiner er nok ikke så lurt. Anonymkode: f6ead...f16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært på vurderingssamtale. Det var jeg tidlig i høst og har fått plass. Meditasjon har jeg prøvd, men akkurat nå er angsten for sterk at det virker mot sin hensikt. Ts Anonymkode: c1f77...eb1 Jeg vil anbefale deg om å høre litt med fastlegen din om hva han/hun kan foreslå i ventetiden frem til DPS. Anonymkode: 8a1fc...3ab
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Anbefaler du generelt å tenke på noe annet som medisin mot alvorlige lidelser som krever behandling i spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: 4bafc...78c Jeg ga et tips til TS, som en ventilator frem til hun får kommet inn. Det er en uting å begynne på medisiner, uten å ha prøvd andre behandlingsmetoder først sa min psykolog på DPS. Og nei, det er ingen dårlig behandler - fordi h*n er profesjonell og god i jobben sin. Medisiner skal brukes i tillegg til annen behandling. Tror jeg gikk i behandling 7 måneder før jeg startet på medisiner, nå har jeg gått der i 3 år. At du trekker en konklusjon om at jeg ser på meditasjon som en medisin, sier mer om deg enn meg. Jeg hadde aldri prøvd meditasjon før jeg begynte i behandling selv, men det er ikke noe jeg gjør til daglig. Anonymkode: 46d9e...021
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ga et tips til TS, som en ventilator frem til hun får kommet inn. Det er en uting å begynne på medisiner, uten å ha prøvd andre behandlingsmetoder først sa min psykolog på DPS. Og nei, det er ingen dårlig behandler - fordi h*n er profesjonell og god i jobben sin. Medisiner skal brukes i tillegg til annen behandling. Tror jeg gikk i behandling 7 måneder før jeg startet på medisiner, nå har jeg gått der i 3 år. At du trekker en konklusjon om at jeg ser på meditasjon som en medisin, sier mer om deg enn meg. Jeg hadde aldri prøvd meditasjon før jeg begynte i behandling selv, men det er ikke noe jeg gjør til daglig. Anonymkode: 46d9e...021 Det vil variere veldig hva som er best for den enkelte. Fin regel psykologen din har, men det vil alltid være en del unntak. Noen ganger har man bare ikke den ventetiden tilgjengelig. For meg var det for eksempel helt nødvendig med krisemedisin frem til jeg kom inn på DPS. Det var best for meg i min unike situasjon og uten det ville svært mye stått på spill. For deg eller TS vil svaret kanskje være et annet. TS sin lege er den beste til å vurdere dette for henne, så det ordner seg nok på en helt grei måte. Anonymkode: f6ead...f16
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ga et tips til TS, som en ventilator frem til hun får kommet inn. Det er en uting å begynne på medisiner, uten å ha prøvd andre behandlingsmetoder først sa min psykolog på DPS. Og nei, det er ingen dårlig behandler - fordi h*n er profesjonell og god i jobben sin. Medisiner skal brukes i tillegg til annen behandling. Tror jeg gikk i behandling 7 måneder før jeg startet på medisiner, nå har jeg gått der i 3 år. At du trekker en konklusjon om at jeg ser på meditasjon som en medisin, sier mer om deg enn meg. Jeg hadde aldri prøvd meditasjon før jeg begynte i behandling selv, men det er ikke noe jeg gjør til daglig. Anonymkode: 46d9e...021 Jeg har gått lenge å ventet nå selv med samtaler via profesjonelle på campus. Likevel så opplever jeg selv at jeg ikke blir noe bedre. Jeg savner veldig det å slappe av. Slik det er nå, så er angsten min høy. Jeg har slitt med angst tidligere og den har aldri vært så høy som nå. Jeg mediterte også før, men akkurat nå er jeg i en periode der angsten er for høy til at meditasjon hjelper meg. Men setter pris på at du la igjen en kommentar, selvom det ikke var noe svar på spørsmålet mitt. Ts Anonymkode: c1f77...eb1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå