Gå til innhold

Kløe i hodebunnen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hoia skrev (24 minutter siden):

Har ikke salisylolje litt for sterk effekt? Det tørker ut huden?

Salisylolje som lokalbehandling er en vanlig behandling for å løsne opp skjell ved psoriasis.

Hvis du tenker på sjampoen så er vel forholdene så små at det ikke tørker ut hodebunnen, men likevel holder det i sjakk.

Jeg har hvert fall ikke hatt problemer med at hodebunnen blir tørr av sjampoen, eller behandling hvis det trengs.

Anonymkode: 3a857...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Salisylolje som lokalbehandling er en vanlig behandling for å løsne opp skjell ved psoriasis.

Hvis du tenker på sjampoen så er vel forholdene så små at det ikke tørker ut hodebunnen, men likevel holder det i sjakk.

Jeg har hvert fall ikke hatt problemer med at hodebunnen blir tørr av sjampoen, eller behandling hvis det trengs.

Anonymkode: 3a857...81b

Da skal jeg undersøke det! 

Skrevet

Jeg begynte plutselig å klø i hodebunnen. Byttet sjampo til en som er mild mot hodebunnen. Bruker nå Maria Nila Heal som fungerer bra. 😊

Anonymkode: be91a...b85

Skrevet

Jeg kjøper det rimeligste som ikke har sulfat. Det er ikke lenger der etter at jeg vasker med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg begynte å reagere på sjampoen jeg hadde brukt i årevis, ikke plutselig, men snikende, så jeg ikke skjønte at det kunne være den før jeg hadde irritert meg over kløe i lang, lang tid. Så ille kløe at jeg klødde meg til blods og det ble klumper i hodebunnen. Og håret ble fett på 1-2 dager.

Det fungerte over all forventning å bytte. Ikke for det - forventningen var temmelig dyster, for jeg trodde jo at jeg allerede brukte den beste sjampoen. Så jeg nølte lenge med å bytte. Men glad for at jeg gjorde det. Ingen kløe lenger. Og håret holder seg som nyvasket i 4-6 dager nå.

Anonymkode: fd983...dac

Og hvilken sjampo byttet du til?

Anonymkode: 77c5d...d2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg klør av å ha fett hår. Ca 30-36 timer etter hårvask begynner jeg å klø. Så fort jeg vasker det gir kløen seg. Jeg har brukt div sjampoer som har grei effekt sånn at jeg kan drøye hårvasken.

Bla har Fungobase dry and sensitive scalp fra apoteket fungert bra, men får dårligere effekt etter et par mnd og jeg må ta en pause og prøve noe annet. Har også prøvd andre fra apoteket, men opplever det samme som med Fungobase, dårligere effekt etter en stund.

De siste 6 mnd har jeg brukt The Scalpologist sensitive scalp sjampo fra Normal og har knapt kjent kløe siden. Så den har vært overraskende bra. 

Anonymkode: 76f6b...c8d

Jeg har brukt Fungoral, Sebamed, La roshe poosay og sist Daxxin fra apoteket og ingen av de har klart å få vekk kløe i min hodebunn. Jeg blir snart gal av all den kløingen, det klør held tiden plusset jeg mister mye hår.🫤

Anonymkode: 77c5d...d2e

Skrevet

Har du prøvd fungoral sjampo? Kan kjøpes på apoteket. Virker in5 min før du skyller den ut.

Anonymkode: ac7f3...991

Skrevet

Har du vasket puta minst 1g/halvåret, TS? Kan vokse greit med sopp der, også full i midd, oljer, svette og døde hudceller. Bør byttes ut etter noen år også.

Ellers vask håret minst annenhver dag hvis du svetter mye.

Anonymkode: 997ef...031

Skrevet
Hoia skrev (1 time siden):

Jeg innbiller meg at en utsetter gråningen ved å klø litt i hodebunnen. Kroppen har en super evne til å beskytte seg selv. En spyttklyse rundt øynene er supert serum.

hahaha, kløing kan være sopp eller eksem. Det er ikke sunt å klø i hodebunnen, og spytt er ekkelt å smøre i ansiktet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg klør av å ha fett hår. Ca 30-36 timer etter hårvask begynner jeg å klø. Så fort jeg vasker det gir kløen seg. Jeg har brukt div sjampoer som har grei effekt sånn at jeg kan drøye hårvasken.

Bla har Fungobase dry and sensitive scalp fra apoteket fungert bra, men får dårligere effekt etter et par mnd og jeg må ta en pause og prøve noe annet. Har også prøvd andre fra apoteket, men opplever det samme som med Fungobase, dårligere effekt etter en stund.

De siste 6 mnd har jeg brukt The Scalpologist sensitive scalp sjampo fra Normal og har knapt kjent kløe siden. Så den har vært overraskende bra. 

Anonymkode: 76f6b...c8d

Kanskje jeg skal prøve den. Jeg vasker håret annenhver dag og noen ganger hver dag med den røde fra elvital..

Anonymkode: 94ad2...35c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vasket puta minst 1g/halvåret, TS? Kan vokse greit med sopp der, også full i midd, oljer, svette og døde hudceller. Bør byttes ut etter noen år også.

Ellers vask håret minst annenhver dag hvis du svetter mye.

Jeg pleier å kjøpe de billige fra Ikea og bytter en gang i året 😀 vasker håret annenhver dag til hver dag og svetter sjeldent fordi jeg fryser.

Anonymkode: 94ad2...35c

Skrevet (endret)

Jeg bruker ikke pute, men jeg tror at det å vaske håret for mye kan være årsak til problemet. Kalk i vannet etc. Jeg merker bare at hodebunnen min blir roligere når jeg ikke vasker håret for ofte, uten at jeg er ekspert. Så bruker jeg heldekkende svømme-hette når jeg svømmer, ikke i tøy, selv om jeg er en udugelig svømmer med hodet over vann. Det er badstu som gjør at det blir litt svette der, men det klarer seg en uke uten at håret blir fett.

Endret av Hoia
Skrevet

Head and shoulders dry scalp er billig og bra.

Vanlig å klø nå på vinteren.

Anonymkode: 97555...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...