AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Hei! Vi har verdenes snilleste golden retriever tispe, hun har vært så snill helt siden hun var valp og vi har vært utrolig heldig med henne, ikke har hun vært noe vanskelig eller noe som helst, hun har bare vært veldig uheldig og fått påvist AD i forbeina med alvorlig arterose, dette måtte vi operere siden hun haltet noe voldsomt, nå går det heldigvis bedre etter operasjon, krysser fingre og tær ❤️ vår plan var jo egentlig at vi skulle ha valper på henne, men det kan vi jo ikke nå grunnet sykdommen ❤️ vi har derfor vært inne på tanken om og kanskje skaffe en valp til. Dette er jo en herlig rase! Men det vi lurer på er om når det kan være lurt og skaffe en hund til? Vi har vært i kontakt med noen som venter valper i slutten av februar, vår tispe vil da være et år når vi kan overta valpen, er det for tidlig? Burde vi vente?🥰 har noen tips eller erfaringer med og skaffe en hund til? Og eventuelt når? ☺️ Anonymkode: f2984...de9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Vi fikk en hund til da den andre var 6 år gammel (og jeg trodde han skulle dø…..😆). Nå vurderer vi å få en til, men vil vente til den yngste hunden er 2 år og ferdig med værste unghundperioden😬 Anonymkode: 90b2d...b18
KnitAndCoffee Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Hvis tispa har smerter eller er redusert på noe vis, så ville jeg ha ventet. Hadde selv en puddel med artrose som det ikke gikk an å operere, og han greide ikke å ta det rolig sammen med valper (besøkende) og fikk vondt. Han hadde heller ikke særlig tålmodighet med valper når han ville hvile, og knurret for å få være i fred. Vi ventet dermed med å skaffe en valp før han hadde dratt til de evige jaktmarker. Hvis tispa ikke har smerter og er frisk og rask, så ville jeg ha skaffet hund nummer to mens hun er 3-6 år gammel. Dette for at valpen skal ha et voksent forbilde i hjemmet når h*n kommer, og før den eldste hunden har blitt "gammelhund". 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 As she said. 👆 *knit and coffee* Vil tilføye at det ikke er hensiktsmessig uansett å få hund nr to når den andre er bare ett år. Det beste er å vente til den eldste er 2-3 år og blitt voksen og forhåpentlig ferdig "oppdratt". Anonymkode: ca3da...e31 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 Jeg kjenner folk som har fått hund nr 2 mens hund nr 1 bare er 1 år og det har gått fint. Jeg tenker at dere kan si til de som skal ha kullet at dere er interesserte, men viser det seg at nr 1 har vondt når valpen er leveringsklar står dere over Anonymkode: 1b660...6ed
Myrmica Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 To hunder er topp synes jeg! Men som andre her ville jeg ventet til første hunden er to-tre år før dere vurderer ny.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 Jeg fikk hund nr. 2 når den første var 1år gammel. Det gikk heldigvis veldig bra fordi de kom godt overens og de har likt aktivitetsbehov, men nå som jeg er litt eldre og klokere, vet jeg at vil velge annerledes i fremtiden. Det beste er om den eldste er minst 2 år gammel. En hund kan endre seg mye fra de er 1 til 2 år. De skal gjennom en kjønnsmodning, og man vil ikke nødvendigvis vite hvordan de vil bli før de er fullvokst. Her har du også en tispe med alvorlig AD og som allerede har måttet operere. Valper er energiske, masete og kan være noen skikkelig plager. Den du har nå var kanskje rolig og snill som valp, men det trenger ikke neste valp å bli. En hund som potensielt kan slite med smerter, vil ikke sette pris på å bli hoppet på av en gira valp/unghund, og tispa kan bli en skikkelig surpomp over tid. De vil også ha forskjellig aktivitetsbehov. En sunn, frisk hund vil ønske mer aktivitet enn en hund med beinproblemer. Dere kan ende opp med å må la tispa være alene hjemme fordi den andre trenger mer tur. Dere risikerer å bli sittende med dårlig samvittighet fordi den yngste kan bli med på ting og ikke den eldste. Om det er én ting jeg angrer på av å ha fått hund nr 2 når den eldste bare var året, er at jeg ikke fikk nok tid alene med den eldste Anonymkode: 98c33...c04 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå