Gå til innhold

Ny nasjonal anbefaling: Nå skal mobilene ut av klasserommet

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/ny-nasjonal-anbefaling_-no-skal-mobilane-ut-av-klasserommet-1.16751049

Sitat

– Det er ganske håplaust å ha den innstillinga til dagens elevar, når mykje av vår skulekvardag belagar seg at me har mobiltelefonen på oss, meiner Elise Aas.

– Me nyttar mobilen ofte i undervisninga, legg Berentine Lerøy Mohn til.

– Eg trur ikkje undervisninga hadde føregått på same måte utan telefon, seier Kamilla Tysnes Strøm.

Dei innrømmer likevel at mobilen ofte distraherande, og at mobilfrie klasserom kan føra til at dei følgjer betre med.

Dette viser jo bare hvor lite dagens ungdom forstår konsekvensene av mobilavhengighet. Det er da ingenting i skolehverdagen som belager seg på mobiltelefonen.

Jeg er meget positiv til mobilforbud i timen i norske skoler.

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sier jo litt om staten Norge! Dette kommer 15 år for seint. Hvorfor er den norske skolen/staten så redd for å sette grenser?

En mobil har ikke, og har aldri hatt, behov for å være fremme i skoletiden. 

Anonymkode: f9353...8a3

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Høyre er mot dette. Skummelt

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er riktig, og bra.  Men jeg er redd for at det ikke vil vare.  

Om få uker vil noen (foreldre? ) klare høylytt, fortelle hvorfor akkurat deres barn må få lov til å ha mobil hele tiden, og de vil få støtte fra  jurister som har gått ut i media og sagt at mobilforbud på skolen er ulovlig. 

Anonymkode: 7abb9...ec9

• Liker 10
Skrevet

Endelig et fornuftig forslag🙌🏼🙌🏼 Håper høyere utdanning gjør dette og, så kan studentene konsentrere seg under forelesning😄

Anonymkode: 05549...cf7

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er riktig, og bra.  Men jeg er redd for at det ikke vil vare.  

Om få uker vil noen (foreldre? ) klare høylytt, fortelle hvorfor akkurat deres barn må få lov til å ha mobil hele tiden, og de vil få støtte fra  jurister som har gått ut i media og sagt at mobilforbud på skolen er ulovlig. 

* klage 

Skrevet

Litt skummelt å tenke på å ikke ha den, føles nakent og utrygt. 

Men! Det er bra for elevene. De vil få det bedre uten. 

Anonymkode: c6d9b...970

Skrevet

Ut med mobil og nettbrett. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Har lenge vært mobilforbud på skolen til barna våre, og jeg har aldri hørt dem klage på det. Utelukkende positivt.

Anonymkode: 98234...162

• Liker 14
  • Hjerte 2
Skrevet

Sannelig på tide!

Anonymkode: 5991a...8f9

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg er positiv, men det endrer ikke så mye for mine barn da det allerede er mobilforbud både på barneskolen og ungdomsskolen. Mobilene låses inn hver morgen så de kan ikke brukes i friminuttene heller. På barneskolen er det heller ikke lov å bruke mobil i SFO-tiden, og det innebærer at ingen elever får bruke mobil på skolens område mellom 7 og 17, selv ikke de som ikke har SFO.

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Fulltank skrev (3 minutter siden):

Ut med mobil og nettbrett. 

Helt enig i at nettbrett skal ut av barneskolen også. En skam at mange barn får dette utdelt i første klasse.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjempebra! Virkelig på tide!!

Anonymkode: 51e50...bd9

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Å gi barn tilgang til mobil på skolen og tro at de ville bruke dette til å lære noe, er som å gi en heroinmisbruker penger, og håpe at vedkommende vil bruke dette på en fornuftig måte.

Ironisk nok har man i den norske skolen i lang tid fremstilt alt som er digitalt som et vidundermiddel for læring, og klart å ødelegge for en hel generasjon før man omsider fant ut at dette ikke var så lurt likevel.

Endret av - Brian
  • Liker 7
  • Nyttig 11
Skrevet

Barnet vårt starter i 1. klasse til høsten og jeg innrømmer at jeg har bekymret meg mye for hva mobil/skjerm/some vil gjøre medbarndommen, sosiale ferdigheter og skolegangen hennes. Min kone er lærer og de ser stor forskjell på barn som har mobil tidlig og de som ikke har det. Relativt små barn sliter med fantasi, lek og samhandling. 

Anonymkode: b2046...f66

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes ikke det er et stort problem at mobilen tas ut av klasserommet. Man skal ikke surfe på telefonen i skoletiden. I friminuttene er det imidlertid et lite problem. Mange ungdommer er frosset ut av "det gode selskapet" og tilbringer tid alene i friminuttet. Hva skal de gjøre alene, da? Glane i veggen? Og hvis noe skjer, vil ungdommen måtte gå og finne en lærer for å få bistand, i stedet for å ringe foreldrene og si fra. Så jeg hadde foretrukket at det var forbud i timene, men ikke i friminuttet. Eventuelt at man fikk lov å være INNE i friminuttet og lese en bok, for eksempel.

Men jeg synes også at nettbrett og PC som ENESTE arbeidsverktøy i skolen, også bør ut. Barn lærer snart ikke håndskrift i det hele tatt, de trykker bare på det forbanna nettbrettet hele skoledagen. Lekser gjøres ved at man skriver med en finger på nettbrettet. Ikke bra.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet vårt starter i 1. klasse til høsten og jeg innrømmer at jeg har bekymret meg mye for hva mobil/skjerm/some vil gjøre medbarndommen, sosiale ferdigheter og skolegangen hennes. Min kone er lærer og de ser stor forskjell på barn som har mobil tidlig og de som ikke har det. Relativt små barn sliter med fantasi, lek og samhandling. 

Hvorfor har ditt barn sosiale medier i 1. klasse? Du vet at det er trettenårsgrense på disse? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
TomBombadil skrev (1 minutt siden):

Helt enig i at nettbrett skal ut av barneskolen også. En skam at mange barn får dette utdelt i første klasse.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men allerede nå, så kort tid etter at nettbrett ble vanlig på skolen, sliter en veldig høy andel av elevene med å skrive for hånd.

Så ja, bruk av nettbrett bør også, om ikke fjernes, så i allefall begrenses kraftig.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Arkana skrev (6 minutter siden):

Jeg er positiv, men det endrer ikke så mye for mine barn da det allerede er mobilforbud både på barneskolen og ungdomsskolen. Mobilene låses inn hver morgen så de kan ikke brukes i friminuttene heller. På barneskolen er det heller ikke lov å bruke mobil i SFO-tiden, og det innebærer at ingen elever får bruke mobil på skolens område mellom 7 og 17, selv ikke de som ikke har SFO.

Hvordan får de til dette med innløsing av mobilene? Et skap fullt av store verdier på en skole? Hvem har økonomisk ansvar hvis det blir stjålet fra skapet?

Anonymkode: 6b99b...65f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I en annen tråd her var det en mor som kritiserte at det ikke var noen lærere/assistenter som organiserte lek i friminuttene. Altså hæ? Vet ikke barn hvordan de skal leke lenger? Nei, da har de vel lært å klamre seg til mobilen, da. En fattigslig barndom, spør du meg.

Anonymkode: 1ee74...95f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...