AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Har kjøpt hus med helt nytt ikea kjøkken og hvitevarer, som det selvsagt er garanti på. Det var en av tingene som gjorde at jeg kjøpte. Imidlertid får jeg ingen kvitteringer/kjøpsbevis fra selger på noen av tingene. Han sier han ikke finner det, at han skal lete, men så hører jeg aldri noe mer. Jeg har spurt mange ganger. Megler har sluttet. Hva kan jeg gjøre? Har spurt ikea også, men de kan ikke hjelpe. Anonymkode: 58b41...de2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Har også snakket med boligkjøperforsikringen min, de sier at jeg burde ha skrevet at jeg ønsket slike papirer som forbehold på bud (!), ellers har jeg ikke krav på å få dem. Synes dette er veldig spesielt. Er ikke alle sånne kvitteringer digitale? Anonymkode: 58b41...de2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Synes egentlig det virker som selger bare er vrang. Eller ekstremt lat. Anonymkode: 58b41...de2 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #4 Skrevet 7. februar 2024 Om vedkommende har Ikea Family, kan han bare logge på kontoen sin på nett og finne kvitteringene der. Om han ikke har Ikea Family, er nok ikke kvitteringene digitale. Men boligkjøperforsikringen din har rett her, om det var avgjørende for at du kjøpte boligen, burde du har skrevet det som forbehold om bud. Anonymkode: 02821...bc3 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #5 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om vedkommende har Ikea Family, kan han bare logge på kontoen sin på nett og finne kvitteringene der. Om han ikke har Ikea Family, er nok ikke kvitteringene digitale. Men boligkjøperforsikringen din har rett her, om det var avgjørende for at du kjøpte boligen, burde du har skrevet det som forbehold om bud. Anonymkode: 02821...bc3 Det var ikke avgjørende, men en av de positive tingene. Helt nytt kjøkken liksom. Men hvem kjøper nytt kjøkken til 70.000 uten å ha kvittering? Ifølge ikea blir alle kjøkkenkjøp lagret digitalt hos dem uansett om man har family eller ikke. Men de kan ikke overføre det til meg uten hans godkjennelse. Og han gjør det ikke. Anonymkode: 58b41...de2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #6 Skrevet 7. februar 2024 Selger liker deg åpenbart ikke, av en eller annen grunn. Sånn er det, og det er ikke stort du kan gjøre for å endre situasjonen. Som forsikringsselskapet uttaler så har du ikke noe krav på denne kjøpsdokumentasjonen. Du må ha irritert vedkommende kraftig. 😁 Anonymkode: f726d...965 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #7 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du må ha irritert vedkommende kraftig. 😁 Tror egentlig ikke det, selv om jeg forstår hvorfor du sier det. Tror dette handler om selger og ikke meg. Vi har nesten ikke pratet sammen og jeg ga godt over prisantydning. Anonymkode: 58b41...de2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #8 Skrevet 7. februar 2024 Hvis garantien var viktig for deg, og noe som var utslagsgivende for at du skulle by på den boligen, så er det veldig merkelig at du ikke brydde deg om at garantien skulle dokumenteres. Hvis jeg kjøper noe hvor garantien er viktig for meg, så legger jeg dokumentasjon av garanti som ett forbehold ved kjøpet. Anonymkode: 854d5...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #9 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror egentlig ikke det, selv om jeg forstår hvorfor du sier det. Tror dette handler om selger og ikke meg. Vi har nesten ikke pratet sammen og jeg ga godt over prisantydning. Anonymkode: 58b41...de2 I så fall er det veldig sært av vedkommende. At han ikke tar seg tid til å lete etter en fysisk kvittering etter flyttesjauen er på en måte forståelig, men det kan jo tenkes at han ikke er klar over at det er en relativt smal sak for ham å få tilsendt denne dokumentasjonen på e-post? Anonymkode: f726d...965
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #10 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis garantien var viktig for deg, og noe som var utslagsgivende for at du skulle by på den boligen, så er det veldig merkelig at du ikke brydde deg om at garantien skulle dokumenteres. Hvis jeg kjøper noe hvor garantien er viktig for meg, så legger jeg dokumentasjon av garanti som ett forbehold ved kjøpet. Anonymkode: 854d5...e5c Jeg var sikkert naiv da, men jeg tenkte at selvsagt følger alle slike viktige papirer med. Har bare kjøpt leilighet en gang før, og da fulgte det med en perm med alle papirer, kvitteringer, oversikt over alt fra fargekode på huset til strømforbruk. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I så fall er det veldig sært av vedkommende. At han ikke tar seg tid til å lete etter en fysisk kvittering etter flyttesjauen er på en måte forståelig, men det kan jo tenkes at han ikke er klar over at det er en relativt smal sak for ham å få tilsendt denne dokumentasjonen på e-post? Anonymkode: f726d...965 Jo, han vet det. Jeg tror han bare er lat og nå er jo salget ferdig så da gir han faen. Jeg vurderer å sjekke med Forbrukerrådet, synes hele greia er merkelig. Anonymkode: 58b41...de2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #11 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jo, han vet det. Jeg tror han bare er lat og nå er jo salget ferdig så da gir han faen. Jeg vurderer å sjekke med Forbrukerrådet, synes hele greia er merkelig. Anonymkode: 58b41...de2 Forbrukerrådet er bortkastet tid. Du er nok helt prisgitt hans velvilje i dette tilfellet – du har ikke spesifisert dette dokumentasjonsønsket da du la inn bud. Jeg ville nok forsøkt litt "social engineering" overfor en IKEA-ansatt i kjøkkenavdelingen (helst on site, ansikt til ansikt i IKEAs lokaler, på et tidspunkt de ikke er overarbeidet med kunder) i dette tilfellet, ved hjelp av vedkommendes telefonnummer og adressen som kjøkkenet er levert til. Det går, avhengig av dine skills, dersom en gjør det på en smart og hyggelig måte – vi snakker jo ikke akkurat legejournaler her... Anonymkode: f726d...965 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #12 Skrevet 7. februar 2024 Mange folk er sløve og antagelig har han ikke oversikt over papirene er. Da jeg solgte min bolig for 3 år siden, fulgte det med en tykk ringperm med dokumentasjon på arbeider som var utført de 20 årene vi hadde bodd der, selv kjøkkentegningene lå med. Attester fra eltilsyn osv. Dette er bare sløvt, eller så har selger her kjøpt "under bordet"... Anonymkode: 4e409...632 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #13 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange folk er sløve og antagelig har han ikke oversikt over papirene er. Ja, det var det han sa, at han ikke fant det. Men når ikea har alt digitalt og han kun trenger å gi de beskjed om overføring til mitt navn, hva kan man da skylde på? Anonymkode: 58b41...de2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #14 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke avgjørende, men en av de positive tingene. Helt nytt kjøkken liksom. Men hvem kjøper nytt kjøkken til 70.000 uten å ha kvittering? Ifølge ikea blir alle kjøkkenkjøp lagret digitalt hos dem uansett om man har family eller ikke. Men de kan ikke overføre det til meg uten hans godkjennelse. Og han gjør det ikke. Anonymkode: 58b41...de2 Bruk et par tusen på advokat, han kommer ikke til å tørre å stå i mot dem og blir nok skremt nok til å gi kvitteringene fra seg ved ved første møte. Anonymkode: 2f40f...c2c
FriSomFuglen Skrevet 7. februar 2024 #15 Skrevet 7. februar 2024 (endret) . Endret 7. februar 2024 av FriSomFuglen
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #16 Skrevet 7. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var sikkert naiv da, men jeg tenkte at selvsagt følger alle slike viktige papirer med. Har bare kjøpt leilighet en gang før, og da fulgte det med en perm med alle papirer, kvitteringer, oversikt over alt fra fargekode på huset til strømforbruk. Jo, han vet det. Jeg tror han bare er lat og nå er jo salget ferdig så da gir han faen. Jeg vurderer å sjekke med Forbrukerrådet, synes hele greia er merkelig. Anonymkode: 58b41...de2 Dette var bare et komisk forslag 😂😂 forbrukerrådet for å få tak i kvittering på et kjøkken fra en selger etter huskjøp 🤪 Hvordan kommer du på det? Du har forøvrig ikke rett på noe som helst 😄 Hvis selger ikke gidder så er det en ikke-sak, hn er ikke forpliktet til å overlevere kvitteringer på et kjøkken. Anonymkode: a252d...156 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #17 Skrevet 7. februar 2024 Ikke alle som tenker på å ta vare på alle kvitteringer nei. Jeg er sånn selv, hadde sikkert funnet det på mail ellernoe, men å ta vare på kvitteringer gjør jeg ikke. Har aldri brukt garantien heller, burde sikkert gjort det, men orker ikke. Anonymkode: b71f5...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #18 Skrevet 7. februar 2024 Hvis kjøper hadde bedt om alt av kvitteringer, ferdigstillingsattester, og alt, ville jeg klikket litt. Det er jo 30+ transaksjoner. Om noe skjer (mot sannsynlighet) ville jeg sett hva jeg fant for å forsøke å hjelpe. Anonymkode: e24b4...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå