Gå til innhold

Sykemelding - informere lege om vikariat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 30, og har siden i fjor høst jobbet i et 100% vikariat. Nå har jeg fått bekkenløsning og har vært sykemeldt siden januar og kommer nok til å være sykemeldt fram til permisjonstart. Vikariatet mitt går ut neste uke, og jeg skal i dag til legen for å forlenge sykemeldingen. Må jeg informere legen om at vikariatet mitt går ut neste uke eller har det ingenting å si?

Anonymkode: 62e3b...f24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingen ting å si. Så fremt du et ansatt før du blir sykmeldt, vil NAV overta ansvaret for sykepenger når vikariatet er slutt.

Anonymkode: 64cf3...412

• Liker 2
Skrevet

Du er vel nødt til å informere NAV om det iallfall.

Legen krysser av for hva som er situasjonen din når han sender sykemelding, og det er et eget felt som heter arbeidsledig. Så om den nye sykemeldingen din starter når du ikke er ansatt lenger, så skjønner jeg ikke hvorfor du skal la være å nevne at du ikke har jobb lenger, da er du jo ikke ærlig med opplysningene dine. På samme måte som når du sender inn sykemeldingen krysser av for at din situasjon er arbeidsledig og ikke ansatt om det er det som er gjeldende.

Du må jo bare spille med åpne kort her tenker jeg, det er du tjent med i lengden. Om du uansett er 100% sykemeldt pga. situasjonen din så skjønner jeg hva du har å tape på å nevne det. Bare for å ha det på det rene.

Legen vet nok hva han skal gjøre.

Jeg var selv gradert sykemeldt når vikariatet mitt gikk ut 01.01, og er en kombinasjon av 50% sykemeldt og 50% arbeidssøkende. Når jeg i desember visste at vikariatet mitt ikke ble forlenget, så var jeg åpen om legen om det og hva jeg skulle gjøre videre. Han sa det beste var å kontakte NAV og høre så hadde jeg det på det rene hvordan det ble for meg og hva jeg skulle gjøre. Siden jeg akkurat er 50% arbeidsfør så var det mulig for meg å ha en kombinasjon av gradert sykemelding og arbeidssøkende. Bare uker før var jeg 60% sykemeldt, og da hadde det ikke gått å være arbeidssøkende.

Det stemmer at det er NAV som overtar ansvaret for sykepenger, men de tar ikke bare over ansvaret for det, men de har også ansvar for å følge deg opp i sykefraværet ditt. Dvs. du vil få en veileder osv.

Anonymkode: 74731...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...