Gå til innhold

Fast ansettelse absolutt krav for å få boliglån. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utbetalt 37-45 tusen hver måned, ingen gjeld eller betalingsanmerkninger, og bankens absolutte krav er stabil fast inntekt for å gi boliglån.

Hvorfor er det sånn, er sånne som meg en altfor stor risiko?

Anonymkode: 21e21...c22

Skrevet

Hei, jeg jobber av og til, vil du låne meg ett par mill?

Ingen gir boliglån til folk som ikke engang behersker å holde på en fulltidsjobb. INGEN.

Anonymkode: 89b19...43d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har utbetalt 37-45 tusen hver måned, ingen gjeld eller betalingsanmerkninger, og bankens absolutte krav er stabil fast inntekt for å gi boliglån.

Ja. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må ikke ha fast stilling. Men du må kunne vise til stabil inntekt. 

Sjekk i små, lokale banker. 

Anonymkode: aeeb0...611

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Da bør du høre med flere banker. Det er ikke nødvendig at man må ha fast jobb for å få boliglån. Du har jo tydeligvis veldig god lønn når du har 37-45 tusen utbetalt hver måned.

Men lurt å møte opp på kontoret til en bank med papirer på at du har fått denne lønna i gjennomsnitt de siste månedene. Det er vanskelig å få sånn frem på en nettsøknad.

Anonymkode: ce0c9...8c2

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke fast stilling og fikk lån i dnb etter 3 måneder i midlertidig stilling. Du må vise til at det er sannsynlig at du kommer til å ha videre jobb. Jeg jobber ved en høyskole i administrasjonen, alltid behov for folk. 

Anonymkode: 6b291...8e4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da bør du høre med flere banker. Det er ikke nødvendig at man må ha fast jobb for å få boliglån. Du har jo tydeligvis veldig god lønn når du har 37-45 tusen utbetalt hver måned.

Men lurt å møte opp på kontoret til en bank med papirer på at du har fått denne lønna i gjennomsnitt de siste månedene. Det er vanskelig å få sånn frem på en nettsøknad.

Anonymkode: ce0c9...8c2

De siste 3 årene, er stikkordet her. Noe sier med at TS ikke kan vise til lengre historikk med stabil lønn. Muligens også innenfor en bransje som ikke ansees som stabil.

Anonymkode: af7ce...b55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De aller fleste banker krever fast ansettelse pga sikkerhet. 

Anonymkode: 3856a...41d

• Liker 2
Skrevet

De siste 3 årene, er stikkordet her. Noe sier med at TS ikke kan vise til lengre historikk med stabil lønn. Muligens også innenfor en bransje som ikke ansees som stabil.

3 år? Jeg fikk beskjed om at banken skulle ha 3 lønnsslipper. Altså for 3 mnd 😅 Hadde ikke fast jobb… 

• Nyttig 1
Skrevet

3 år? Jeg fikk beskjed om at banken skulle ha 3 lønnsslipper. Altså for 3 mnd 😅 Hadde ikke fast jobb… 

Ikke der jeg jobber 😉 og når var dette? Det har skjedd vesentlige endringer i utlånsforskriften det siste året. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen skal låne deg masse penger, og du skal bruke de neste 300 månedene på å betale det tilbake, med renter. Det er klart de ønsker litt stabilitet i ditt inntektsgrunnlag. 

Men om du kan vise til at du er en meget fornuftig økonomisk person, har vist at du er kjempeflink til å spare, har opparbeidet deg en solid egenkapital og har planer for en god buffer som kan ta støyten ved bortfall av inntekt en 5-6 måneder eller mer har du nok gode muligheter for å få lån. 

Tilogmed eiendomsmeglere som jobber på provisjon får huslån, man må bare vise til at man har økonomien under kontroll

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke der jeg jobber 😉 og når var dette? Det har skjedd vesentlige endringer i utlånsforskriften det siste året. 

I sommer. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen gir boliglån til folk som ikke engang behersker å holde på en fulltidsjobb. INGEN.

Det har ikke så mye med evnen til å holde på jobben i seg selv. Under Høyre la man opp til at flest mulig ikke skulle ha fast jobb, og det hadde jeg heller ikke under hele deres regjeringsperiode. Jeg fikk da heller ikke fast jobb før Høyre var ute av regjeringskontorene og det ikke var like lett å utnytte arbeidstakere. Nå har jeg en trygg, fast jobb igjen, og har selvsagt ingen problemer med å beholde den.

Anonymkode: 609f1...355

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk boliglån som student i 2011. Så her må reglene ha blitt annerledes siden sist. De tok utgangspunkt i hva jeg kom til å tjene, sånn ca, som nyutdannet. Mannen hadde vikariat, og vi fikk lånet sammen.

Anonymkode: da6e4...ea3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo. Jeg fikk.

I min bransje er det forøvrig helt vanlig med vikariater. Det betyr ikke at man ikke evner å holde på en fulltidsjobb. Et vikariat er ofte en fulltidsjobb. 

Anonymkode: 51648...adc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For å snu litt på det, hvor mange oppegående folk ønsker faktisk å ha boliglån uten den økonomiske sikkerheten fast stilling gir? 

Har nettopp blitt arbeidsledig etter at vikariatet mitt i offentlig sektor gikk ut og jeg ikke fikk fornyet. Ble overgått i søknadsprosessen for fast stilling av en som kom utenfra og hadde mer erfaring. Det er hardt og brutalt, men kvalifikasjonsprinsippet gjelder.. Tro det eller ei, men det er faktisk offentlige arbeidsplasser som ikke vektlegger interne søkere og der kvalifikasjonsprinsippet gjelder fullt og helt og kan overga alt annet. 

Gode utsikter for fast stilling ved et vikariat er derfor ekstremt teoretisk og risikabelt selv i det offentlige. Uansett hvilken erfaring man kan vise til, så kan det alltid komme en fjott utenfra med enda mer erfaring.

Å sitte med boliglån mens man må over på dagpenger som bare er 62% av vanlig lønn, i tillegg til at man gjerne må vente i minimum 5. uker før søknaden blir ferdigbehandlet, det er ikke gøy.

Jeg synest det er et fornuftig krav, for den er like mye med på å sikre banken som å sikre kunden fra å slippe å komme i forferdelig stressende økonomisk situasjon der man ikke klarer å betjene boliglånet lenger.

Anonymkode: 3f5ec...574

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 8.59):

Jeg fikk boliglån som student i 2011. Så her må reglene ha blitt annerledes siden sist. De tok utgangspunkt i hva jeg kom til å tjene, sånn ca, som nyutdannet. Mannen hadde vikariat, og vi fikk lånet sammen.

Anonymkode: da6e4...ea3

Eh ja, det har vært flere innstramminger og det har kommet nytt lovverk, som igjen er regulert flere ganger. 

Det har vært skrevet opp og ned i media i flere runder på boliglånsforskriften de siste 7-8 årene... det har vært svært mye endringer rundt boliglån siden 2011...

Anonymkode: c46e5...444

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 8.30):

Ja folk med variabel lønn og ansettelsesforhold er høy risiko uansett om lønnen er høy eller lav. 

Nå er det vell ikke et absolutt krav da det finnes yrkesgrupper hvor man vet at vikariat/midlertidig er normen. 

Men ett absolutt krav er å kunne vise til stabilitet over tid, samtidig som man gjerne må ha bygget opp en buffer som gjør at man kan stå lengre tid uten arbeid uten at dette påvirker betjeningsevne.

Nå vet jeg ikke hvor mye av lønnen din som er fastlønn. Men et annet aspekt er at man ikke kan forvente eller sette folk i en posisjon hvor de er nødt å jobbe utover normalen for å ha betjeningsevne. Så la oss si at det er netto 30 000 som er fastlønn i dette tilfelle, i tillegg har man 10-15 000 i divese variabel inntekt som overtid, bonus, tillegg for x og y. Da er det strengtatt kr 30 000 man har og forholde seg til.

Anonymkode: 47c08...d1c

Skrevet

DNB gir huslån til ansatte med midlertidig stilling. Men den bør være av en viss varighet, og grunnlønnen må være tilstrekkelig.

Hvor lenge har du hatt denne inntekten? Og hva gir arbeidsavtalen deg som minimumslønn per måned?

Anonymkode: 3c20b...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...