Gå til innhold

Hva er dine erfaringer med periodisk faste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å teste ut periodisk faste og ønsker å høre andres erfaringer. Funker det? Funker det ikke, i så fall hvorfor? Hvordan legger du det opp? Hva spiser du? Osv

Anonymkode: fb0d0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg funker det sånn at jeg blir mindre oppblåst og får mindre vann i kroppen. Lettere til sinns og har mer drive/energi. Går også lettere ned i vekt ved behov for det. 

Faster fra ca kl 20 til kl 12 dagen etter. Er ikke helt superstreng, og tar meg te/kaffe etc med søtningsmiddel. 

Spiser 2 eller 3 måltider per dag, og ingen mellommåltider. Spiser meg helt mett når jeg først spiser. Snacks kun rett etter hovedmåltid, og da spiser jeg mindre usunt da jeg allerede er mett av mat. Har ingen sykdommer som gjør at jeg ikke kan faste. 

Helgene kan se litt annerledes ut da jeg tilpasser meg resten av familien med felles måltider. 

Anonymkode: ce892...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med 16:8 og vanlig mat, det gikk overraskende lett etter bare et par dager. Mer stabil energi.

Nå har jeg gått over til lavkarbo og da er jeg sjelden sulten og tenker ikke på å faste, det blir som regel to måltider daglig.

Anonymkode: ef499...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det veldig godt. Min største svakhet var ulvehunger på ettermiddagen før middag, der jeg raidet kjøkkenet. Særlig etter at hjemmekontoret ble det vanligste. 

Nå tenker jeg lite på mat, og er jevnt mett. 

Men etter å ha lest litt mener jeg at det ikke er det riktige for alle. Er man et frokostmenneske er man dømt til å bare pine seg selv før man etterhvert går på en solid smell. Jeg har aldri likt frokost, og kvelds var bare en uvane. Så spiste jeg lite lunsj fordi jeg ikke var så sulten etter en frokost som bare gjorde meg uggen. Så det å ha et spisevindu fra 12 - 20 (ca, jeg er ikke hysterisk) gjorde alt mer stabilt for meg. 

Anonymkode: e57f9...e30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde 16:8 i 4 uker. Hadde faste fra 1900-1100, men spiste i praksis mellom 1100 og 1730.

For meg funket det dårlig. Jeg var slapp på formiddagen, og spiste altfor mye og altfor fort kl 11. Klarte ikke å holde meg til det planlagte måltidet. Fylte alltid på med litt ekstra.

Jeg er et frokostmenneske i utgangspunktet, og burde sikkert heller spist mellom 0600 og 1400, men det passer liksom ikke med livet ellers.

Jeg ble dårlig i magen uten å gå i detalj. Jeg hadde bra energi mellom kl 1100 måltidet og til sengetid, men slet som sagt på formiddagen. Når de 4 ukene var over hadde jeg gått litt opp i vekt, og ikke oppnådd noen særlig positive effekter ellers, så jeg sluttet.

Det som funker for MEG i forhold til slanking og energi, er dette:

frokost: Havregrøt

lunsj: 2-3 knekkebrød med magert pålegg + paprika, agurk og tomat, appelsin/pære

middag: liten posjon av hva som helst (type 1 karbonade, 1 potet og masse grønnsaker)

kveldsmat: knekkebrød med magert pålegg eller yohurt. Hvis jeg er sulten.

Anonymkode: be9a1...c7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det siden 2.januar, minst 16:8 (i hovedsak, en gang eller to har det blitt mindre) i hverdagene, og litt løsere i helga.

Føler jeg har mer stabil energi, kan være litt sulten, men blir ikke svimmel og uggen. Jobber til litt ulike tider, så faster fra en gang mellom 18 og 20 stort sett, og 16 timer fram.

Skal ned i vekt, og var i utgangspunktet på et platå tror jeg, så det er litt tidlig å si om det har effekt, men jeg ligger stort sett på to måltider pr dag pluss evt litt yoghurt naturell med frukt, så jeg spiser på ingen måte for mye.

Anonymkode: ce475...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble utrolig slapp av det. Mye hodepine. Følte meg skjelven og rar i kroppen. Veldig vanskelig å konsentrere seg om noe. 

Anonymkode: 91211...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring; man må fortsatt telle kalorier, for jeg har drevet med 16:8 i noen måneder nå, og ja, ikke akkurat gått ned. Jeg vet hvor feilen ligger.

Periodisk faste er ikke noe magisk oppskrift som fører til vekttap, uansett hva.

Anonymkode: 36e13...1cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Erfaring; man må fortsatt telle kalorier, for jeg har drevet med 16:8 i noen måneder nå, og ja, ikke akkurat gått ned. Jeg vet hvor feilen ligger.

Periodisk faste er ikke noe magisk oppskrift som fører til vekttap, uansett hva.

Anonymkode: 36e13...1cd

Godt poeng som jeg glemte å presisere, men det er selvfølgelig riktig. Hjelper ikke å faste 23:1 hvis du rekker å dytte i deg 4000 kalorier på den timen!

Anonymkode: ce475...504

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 16:8 siden i høst, og det funker veldig bra på min kropp. Den er mer avslappet og føler meg mer vel? Mer stabil på energi og spiser mer riktig mat når jeg først spiser.gått ned noen kg også uten at jeg føler jeg kjemper for de kiloene som før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver sikkert ikke med dette 100% etter oppskrift, men har siden nyttår kjørt 12:12, spiser ikke etter kl. 19.30 på kvelden og det har tatt vekk suget etter søtt og snacks jeg tidligere hadde daglig. Fikk nok i meg 40% av dagens kaloriinntak på kveldskos tidligere. 

Gått ned 4 kilo på 5 uker så det fungerer for meg! 

Anonymkode: 9955b...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte i to måneder i fjor og for meg fungerer det ikke. Jeg overspiser i de timene jeg har spisevindu og har et enormt sug når jeg ikke har lov å spise. 

Det som fungerer for meg er faktisk den tradisjonelle og lite sexy metoden med å spise jevnlige måltider OG mellommåltider samtidig som jeg holder oversikt over kaloriinntaket. Det viktigste for meg er å få nok proteiner tidlig på dagen. Hvis ikke har jeg for lite å gå på, og da blir jeg fort søtsugen. 

Anonymkode: fac63...7b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meg over her: akkurat som anonym...f02 over meg kjører jeg også ca 12:12, helt av meg selv. For å unngå søstug og kveldskosfella må jeg ha fått nok næring tidligere på dagen. 

Anonymkode: fac63...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg faster 12-15 timer i døgnet, av og til mer. Det demper noe av plagene jeg har grunnet irritabel tarm. Blir det under 12 timer faste får jeg økte plager. 

Jeg spiser kveldsmat og første måltid neste dag er lunsj. Har aldri likt frokost så var en befrielse å kutte ut det måltidet.

I perioder sliter jeg med å spise nok og går ufrivillig ned i vekt, men det er vanligvis i perioder med mer plager knyttet til ibs. For meg fungerer dette greit, og jeg har fastet slik i over ett år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mellom oftest 11-19, men ganske ofte driter jeg i det fordi jeg føler veldig for frokost eller kveldsmat. To måltider blir for lite, så må ha et tredje lite i mellom.

Det er uansett mye bedre enn alle mellommåltider jeg tidligere har spist.

Jeg holder stabil vekt, trenger ikke å gå ned, gjør det kun for helsa. Det var pyton i to uker, etter det lett. 
Det er så mye som påvirker meg, som kosthold, at jeg ikke vet hvor god effekt det har, men jeg har troa på at det kan forebygge både det ene og det andre, så jeg fortsetter. Det blir én av mange ting jeg gjør for å holde meg frisk og våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg funket det veldig bra, men bare når jeg spiste blodsukkervennlig mat i spiseperioden. Da var jeg skikkelig stabil i humør og kropp hele døgnet, og hadde masse energi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt og hør på hva diverse influensere sier og hør heller på ernæringsfysiologer og legen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Greia for min del er at jeg spiser middag ca 19:30 og så spiser jeg ikke før frokost ca 06. Men da er jeg egentlig ikke sulten. Så spiser mest for vanen tror jeg. Men selv om jeg spiser 06, så er jeg sulten kl 10 og må ha et mellommåltid da for å holde til lunsj 11:30. Da spiser jeg ganske lite for å passe på kaloriinntaket.  Jeg er usikker på om jeg holder ut ikke spise før til lunsj. Spiser et mellommåltid kl 14 og et 16. Og da er jeg ikke veldig sulten til middag igjen. Har snart ei uke ferie og tenkte å teste ut hvordan det vil fungere å hoppe over frokost og det første mellommåltidet. Spise en god lunsj og kun et mellommåltid ca 16 (før trening) og så middag 19:30. 

Anonymkode: fb0d0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det supert, har minst 16:8, noen ganger blir det 17-18 timers fasting og. Pga jobb og diverse passer det best med sent spisevindu, jeg har det fra kl 16 til midnatt. 
Da slipper jeg også det "suget" mange sliter med på kvelden for jeg har jo lov å spise da hvis jeg vil. Men jeg klarer bare to måltider i det vinduet, og de er helt normale, ikke noe mer enn ellers (vesentlig). Spiser sunt. Ikke noe godis/snacks el mer enn en gang i uken, og selv da begrenset, men det der trenger jeg ikke tenke på for kroppen min er veldig selv regulerende, jeg blir "ferdig" ganske fort når jeg spiser uansett hva det er. 
Gått ned 25 kg siden i sommer. 

Anonymkode: 46a44...a97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nylig ut at jeg alltid har gjort det ettersom jeg pleier å ha middag kl 18:00, og ikke liker frokost. Så jeg venter som regel til lunsjen kl 12:00, fungerer veldig fint. Har da to måltider, lunsj og middag, pleier aldri å spise snacks utenom lørdager. 

Anonymkode: efa6f...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...