AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #1 Skrevet 7. februar 2024 Usikker på om dette er riktig kategori. MEN hva gjør jeg når ei venninne over mange år sier at hun ønsker å ta livet sitt, hvordan hun vil gjøre det osv? Hun har også 3 barn, minste på to og eldste på 15. Jeg er heller ikke den beste støttespilleren, da jeg er litt sånn «tror det ikke før det skjer» i hodet mitt men begynner å lure på om hun faktisk mener det for alvor nå. Hva skal jeg gjøre? Jeg har også tre små, kan ikke bare kaste fra meg alt for å dra til henne heller når hun er nede, med mindre det er snakk om formiddager, bor 40 min unna… noen som har råd? Anonymkode: 22757...a44
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2024 #2 Skrevet 7. februar 2024 Om det er akutt fare ringer du ambulanse/legevakt. Om du vet hvem fastlegen er, ring dit, alternativt ring kommunen hun bor i og send bekymringsmelding for en voksen. Du kan være anonym. Jeg har vært suicidal og hadde blitt avvist behandling etter flere runder hos fastlegen, ble ikke tatt på alvor før min kollega ringte inn bekymringsmelding til legevakten (hun var helsepersonell). Da ble alle kluter satt til. Anonymkode: 8a874...e34 1
Daisy-love Skrevet 7. februar 2024 #3 Skrevet 7. februar 2024 Trist å høre. Du må prøve å skaffe, eller ihvertfall «motivere» henne til å oppsøke hjelp. Skriver motivere sånn for det er ikke alltid så lett. Du kan ikke stå i dette alene, og hun trenger hjelp. Hun kan oppsøke både fastlegen og legevakten. Er det ikke akutt vil nok legevakten be henne kontakte fastlegen. De fleste (om ikke alle?) kommuner har også lavterskeltilbud hvor hun kan oppsøke hjelp uten henvisning. Forstår jeg deg riktig at du er mer tilgjengelig på formiddagen? Kan du bli med henne til fastlegen? Ser du bor lengre unna, og du har også små, så skjønner det ikke er så lett, og hun bør ha helsepersonell å støtte seg på nå også. Gjør det du kan for å få henne til å kontakte fastlegen, og/eller kontakt fastlegen for henne og legg inn bekymring der. Er det akutt er det selvsagt legevakt eller 113 som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå