Gå til innhold

Hvor legger man inn klausul om at en arv ikke deles ut før arvingen er 25 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skriver testamente og ønsker at den mindreårige arvingen ikke skal få tilgang til arven før hen er 25 år, hvor skrives det inn?

Skal det stå i testamente eller er det automatisk Statsforvalter som får beskjed om det siden Statsforvalter tar vare på arven de første 15 årene?

Anonymkode: 7b82d...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare skrevet det et eller annet sted i teksten, og skrive årsak. Du kan også legge inn forbehold om at pengene kan utbetales hvis det øremerkes feks bolig eller studieavgift.  Statsforvalteren får hovedsakelig ansvar for verdier over 2G, og disse gjøres tilgjengelig for mindreårige når de blir 18. Du kan også skrive i testamente om du ønsket en annen person (som du stoler på) skal overta ansvaret for foredlingen av arven til barnet er gammelt nok til å få den. 

Anonymkode: 79377...d19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ville bare skrevet det et eller annet sted i teksten, og skrive årsak. Du kan også legge inn forbehold om at pengene kan utbetales hvis det øremerkes feks bolig eller studieavgift.  Statsforvalteren får hovedsakelig ansvar for verdier over 2G, og disse gjøres tilgjengelig for mindreårige når de blir 18. Du kan også skrive i testamente om du ønsket en annen person (som du stoler på) skal overta ansvaret for foredlingen av arven til barnet er gammelt nok til å få den. 

Anonymkode: 79377...d19

Så det skal alltid stå i testamentet altså?

Ts

Skrevet

Advokat. 

Anonymkode: c08da...5fe

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker du bør drøfte om dette er mulig med en advokat. Ikke alle klausuler er gyldige, for eksempel kan man ikke bestemme at  arvingen først skal motta arven når vedkommende har bestått medisinstudiet. 

Anonymkode: 9b08b...446

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skal det stå i testamente eller er det automatisk Statsforvalter som får beskjed om det siden Statsforvalter tar vare på arven de første 15 årene?

Du kan også i testament bestemme at Statsforvalteren ikke skal forvalte arven.

Anonymkode: 9b08b...446

Skrevet

Det gikk ikke å sette at arven ikke skulle deles ut før fylte 25, deler av den kanskje. Men når de blir myndige så får de tilgang til kontoene sine.

Akkurat vært gjennom det samme her for mine barn

Anonymkode: 05eb3...eee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gikk ikke å sette at arven ikke skulle deles ut før fylte 25, deler av den kanskje. Men når de blir myndige så får de tilgang til kontoene sine.

Akkurat vært gjennom det samme her for mine barn

Anonymkode: 05eb3...eee

Ikke når de er 25? Hvorfor ikke?

18 åringer klarer ikke å forvalte halvannen million på en fornuftig måte

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke når de er 25? Hvorfor ikke?

18 åringer klarer ikke å forvalte halvannen million på en fornuftig måte

Ts

Tror du må velge enn annen mekanisme enn arv. I hvert fall når det gjelder den arv som er pliktdel. 

Skrevet

Det skal stå i testamentet, og man kan sette en klausul på når barna får utbetalt arv. 
Men penger som står i barnets navn er jo ikke arv, så det omfattes nok ikke av det. 
Laget testament med hjelp fra advokat, og har arkivert det hos tingretten (mener jeg det var) - det var advokaten som anbefalte det. Da er man ikke avhengig av at noen vet at det finnes/ligger i en skuff. 
Testament må ha vitner for å være gyldig, så jeg anbefaler å kvalitetssikre hos advokat. 

Anonymkode: df44d...cbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det skal stå i testamentet, og man kan sette en klausul på når barna får utbetalt arv. 
Men penger som står i barnets navn er jo ikke arv, så det omfattes nok ikke av det. 
Laget testament med hjelp fra advokat, og har arkivert det hos tingretten (mener jeg det var) - det var advokaten som anbefalte det. Da er man ikke avhengig av at noen vet at det finnes/ligger i en skuff. 
Testament må ha vitner for å være gyldig, så jeg anbefaler å kvalitetssikre hos advokat. 

Anonymkode: df44d...cbc

Hos oss står det ikke i testamentet, selv om avdøde sa han ønsket at hans barn ikke skulle få arven utbetalt før hen ble 25.

Ligger opplysningene om dette høres Statsforvalter da?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 8.05):

Så det skal alltid stå i testamentet altså?

Ts

Ja, alle forbehold skal stå i testamentet og det skal i slike tilfeller som oftest oppgies hvem som forvalter pengene frem til de betales ut osv.

Anonymkode: 6110c...abf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, alle forbehold skal stå i testamentet og det skal i slike tilfeller som oftest oppgies hvem som forvalter pengene frem til de betales ut osv.

Anonymkode: 6110c...abf

I saken jeg spør om ønsket avdøde at arvingen skulle få arven ved fylte 25 år, men det står det ingenting om i testamentet, men jeg har fått beskjed om at pengene skal oppbevares hos statsforvalter.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I saken jeg spør om ønsket avdøde at arvingen skulle få arven ved fylte 25 år, men det står det ingenting om i testamentet, men jeg har fått beskjed om at pengene skal oppbevares hos statsforvalter.

Ts

Statsforvalteren oppbevarer ikke penger for andre. Pengene må settes inn på konto uavhengig av statsforvalteren eller ikke. Statsforvalteren hjelper de som f.eks har verge, men om personen er 18 år og ikke har spesielle behov som tilsier at han trenger verge så utgår statsforvalteren.

Pengene kan settes inn på f.eks konto med sperre fram til vedkommende er 25 år. 

Anonymkode: 95b54...6c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...