Gå til innhold

Hvor dypt kan man kutte pulsåren før man dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, har en vennine som sliter veldig for tiden. Har flere ganger vært med hun og sett selvskading under armene. Jeg er veldig stresset for at hun skal ta livet sitt, så vi har hatt overnatting sammen hver dag de siste 2 ukene. Men noen ganger på morningen hvis eg våkner før hun ser eg at hun har selvskadet mer. Jeg lurer nå da egentlig bare på når er det sånn at man må ringe ambulanse?

Noen vær så snill og hjelp meg (ps eg har fått hun en psykolog og hun får masse hjelp)

Anonymkode: 17815...c5e

Fjernet beskrivelse av selvskadingsmetoder. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, har en vennine som sliter veldig for tiden. Har flere ganger vært med hun og sett selvskading under armene. Jeg er veldig stresset for at hun skal ta livet sitt, så vi har hatt overnatting sammen hver dag de siste 2 ukene. Men noen ganger på morningen hvis eg våkner før hun ser eg at hun har selvskadet mer. Jeg lurer nå da egentlig bare på når er det sånn at man må ringe ambulanse?

Noen vær så snill og hjelp meg (ps eg har fått hun en psykolog og hun får masse hjelp)

Anonymkode: 17815...c5e

Fjernet beskrivelse av selvskadingsmetoder. Perelandra, mod. 

Ring legevakt neste gang hun skader seg selv, så får hun akutthjelp. 

Hvor gammel er dere? Syns ikke du skal ta på deg den oppgaven å passe på en så psykisk syk person, det er en oppgave for helsevesenet, ikke venner. 

Anonymkode: 14083...145

Endret av Perelandra
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring etter legevakt hver gang hun skader seg. 

Dette er ikke et sunt vennskap. Skjønner at hun har det vondt, men hun overfører angst og bekymring til deg. Kan du kontakte noen i familien hennes som kan ta vare på henne nå, til hun blir bedre?  

Anonymkode: afadb...8e4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei datter som var selvskader. Det verste var når hun skjulte det. Så jeg tenker at hun er åpen mot deg om det er jo kjempe bra. Og som regel så gjør den det ikke for å ta livet sitt. Den gjør det for at dem har så mye smerter dem ikke takler. Så da er det enklere å skade seg for den smerten er noe dem kan se og ta på. Jeg sa til min datter. Hvis du har det så vondt at du vil skade seg selv så gi meg et hint. Så skal vi finne på noe. Det kunne være at hun ville se tv sammen med meg. Eller lage mat sammen. Hun villa ikke snakk så mye om det til meg. Men hun fikk hjelp av profesjonelle. Mange år siden hun slutta å skadet seg. Hun kan fortsatt være langt nede men har lært seg andre taktikker på å takle det. Så ja. Til spørsmålet ditt. Det må være dypt for at hun skal ta livet sitt. 

Anonymkode: 23660...c7a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper din veninne er i psykiatrisk behandling.

Kontakt lege når hun kutter seg, og det er ikke din jobb å passe på henne. Hun burde legges inn.

Anonymkode: 7ba90...8e3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for beskrivelse av selvskadingsmetoder. 

Kjære trådstarter! 

Jeg må dessverre stenge tråden da Kvinneguiden ikke tillater at man skriver om selvskading. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden konstant og luke ut svar som kan være skadelig for mennesker i en sårbar situasjon. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene som gis. 

Vi oppfordrer de som sliter med selvskading eller tanker rundt dette å kontakte Mental Helse. De er tilgjengelig  døgnet rundt på 116 123 eller via nettsiden deres. Her vil man treffe mennesker å prate med og få råd av, og hvor man kan ta kontakt som anonym. Hvis situasjonen er akutt, ta kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Ring kommuns servicetorg eller se kommunens hjemmeside for info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...