Gå til innhold

Hvem av dere har hatt et forhold som gikk fra vold/mishandling til å så bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror virkelig ikke det finnes noen tråder om dette på KG (eller Diskusjon).
Så dette tror jeg kan være meget interessant....

I denne tråden vil jeg spør om noen av dere har opplevd
et forhold der partneren var voldelig eller mishandlende, men så ble forholdet fikset?
Ting ble bedre etter terapi for eksempel

Hvor mange av dere her (menn og kvinner),
er i eller har hatt et slik forhold før? Fortell deres historier 😀

Anonymkode: 4ea11...23c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du finner mange eksempler på dette.

Jeg har gått i terapi, og gikk et års tid i en gruppe for voldsutsatte kvinner ledet av to psykologer, hun ene hadde 10 års erfaring med vold i parforhold.

Husker hun sa at det var ekstremt skjelden at et forhold med vold involvert ble velfungerende. Ikke bare må den som utøver vold endre seg totalt, den voldsutsatte har også traumer som påvirker i stor grad.

Mener hun sa det fantes forsking på det, kanskje du finner det om du søker.

Anonymkode: 8df3f...986

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

*flere 10 års erfaring skulle det stå.

Anonymkode: 8df3f...986

• Liker 1
Skrevet

Det vil du neppe finne. Selv om den voldelige personen blir "fikset" vil traumebåndet fortsatt ligge der og påvirke samspillet, dvs at de aldri vil kunne fungerer som to likeverdige parter, fordi den voldsutsatte alltid vil tilpasse seg for å unngå å bli utsatt for vold, selv når volden stopper. Relasjonen er ødelagt for alltid. Best case i slike tilfeller er at man går fra hverandre, og starter friskt med en ny partner. 

Anonymkode: d3085...0b6

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Det finnes ikke tråder eller informasjon fordi det ikke finnes tilfeller av dette. 

Anonymkode: 48758...e65

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært offer for latent/ psykisk  vold i 15 år. Hadde en alvorsprat sist vår. Lovet å " skjerpe seg" .

Han har holdt seg akkurat i skinnet/ er blitt mye bedre det siste året 

Men jeg skal gå uansett når jeg  har spart nok penger.

Hvorfor? : at han har holdt seg i skinnet ( kjefting/ umoden  oppførsel) er fordi han vet jeg går hvis ikke( er ikke snill " av seg selv!") ....

Og jeg er en mester å tolke ansiktsutrykk/ kroppsspråk .. passer på å ikke irritere/ provosere . Er automatisk  i forkant . 

Jeg har mista følelser..rett og slett.  Så mange år med " oppdragelse" . Han er mye bedre/ flinkere men en skal ikke drive å måtte hjelpe  følelse- regulere en voksen mann. 

Anonymkode: 5f541...3cc

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært offer for latent/ psykisk  vold i 15 år. Hadde en alvorsprat sist vår. Lovet å " skjerpe seg" .

Han har holdt seg akkurat i skinnet/ er blitt mye bedre det siste året 

Men jeg skal gå uansett når jeg  har spart nok penger.

Hvorfor? : at han har holdt seg i skinnet ( kjefting/ umoden  oppførsel) er fordi han vet jeg går hvis ikke( er ikke snill " av seg selv!") ....

Og jeg er en mester å tolke ansiktsutrykk/ kroppsspråk .. passer på å ikke irritere/ provosere . Er automatisk  i forkant . 

Jeg har mista følelser..rett og slett.  Så mange år med " oppdragelse" . Han er mye bedre/ flinkere men en skal ikke drive å måtte hjelpe  følelse- regulere en voksen mann. 

Anonymkode: 5f541...3cc

Dette var interessant å lese, for slik har jeg det selv også. Har en teori om at mannen gjennom 4 år er covert narsissistisk,,, det har vært så mange hendelser siste to årene, der han han klikket på meg for filleting der jeg ikke skjønte noe! Siste halvåret har han skjønt at jeg har fått nok, kanksje fordi jeg har sagt tydelig fra om at jeg ikke finner meg i å bli behandlet slik! 
Han har tatt seg sammen og blitt mildere. Men merker at passiv-aggressiviteten ligger og lurer under overflaten. Og kanskje har han ikke hatt noen utbrudd mot meg, fordi jeg bare har blitt stille. Jeg er en skygge av meg selv, klarer ikke være meg selv lenger rundt ham. Jeg tror det fungerer fordi vi nå bare snakker overfladisk, om været, jobb, o.l. Jeg har blitt likegyldig, orker ikke si noe mer om hvordan jeg har det eller dele noe personlig. 
 Svaret på hovedinnlegget er vel at min erfaring viser at «voldelige» forhold kan bli bedre, dersom offeret bare blir helt defensiv og nedstengt og ikke har noen egne meninger. 
Man kan jo ikke ha det slik? 

Anonymkode: c2a17...16b

• Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Om vold opphører pga at ofrene går på nåler og tar "forhåndsregler", så er ikke voldspersonen kurert. Har voldspersonen en dårlig dag kan "feil middag" "utløse" vold helt utenfor offerets kontroll.

Offeret vil uansett bli psykisk nedbrutt mens h*n gruer seg til neste utbrudd.

Anonymkode: 1e2c4...3d7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Vold er vold og kan ikke unnskyldes. 
Spilier ingen rolle om mannen har transformert seg om til et lite lam. 
Han er voldelig 

Anonymkode: 758cb...fcf

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vold er vold og kan ikke unnskyldes. 
Spilier ingen rolle om mannen har transformert seg om til et lite lam. 
Han er voldelig 

Eller kvinnen. For tro det eller ei, det finnes nok tilfeller av menn som bor i forhold med kvinner som er voldelig både psykisk og fysisk. Men vi har skapt et samfunn der det ikke er vanlig å snakke om dette. Kvinners vold er ofte like alvorlig da det ofte går ut på manipulasjon og konstant nedgradering av mannen. Det går begge veien.

Anonymkode: 51bd4...317

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er bedre? Tviler på at du finner mange tilfeller av at forholdet har vært voldelige, for så å bli et forhold å være lykkelig i. Mulig du finner historier om at volden minsket/forvant ved at den som ble utsatt for vold visket seg ut og ble utrolig flink til å unngå vold, eller at den voldelige holder seg i skinnet på grunn av at grensa tydeligvis er nådd, og vedkommende vet at det vil bli brudd om det skjer en slik episode til, men ingenting av dette er å ha det virkelig bra i forholdet.

Det er BEDRE, men man skal liksom ha det virkelig trygt og godt sammen med sin partner, ikke bare bedre enn grusomt. 

Anonymkode: 34d81...907

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller kvinnen. For tro det eller ei, det finnes nok tilfeller av menn som bor i forhold med kvinner som er voldelig både psykisk og fysisk. Men vi har skapt et samfunn der det ikke er vanlig å snakke om dette. Kvinners vold er ofte like alvorlig da det ofte går ut på manipulasjon og konstant nedgradering av mannen. Det går begge veien.

Anonymkode: 51bd4...317

Ja, selvfølgelig gjelder det begge kjønn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har. Etter et halvt år sammen ble ting bare verre og verre og det eskalerte til slutt med fysisk vold. Så ble vi rett og slett enige om at om det skjedde igjen så kom vi til å måtte slå opp for vårt eget beste, og etter det har vi lært mye bedre måter å kommunisere på. Det viste seg også at grunnen til at ting ble så ille var pga diagnosert autisme, som i visse situasjoner resulterte i autistiske meltdowns. Så ved å identifisere triggere og unngå dem har ting gått mye bedre. Og avtalen vi lagde fungerte. Vi er også enige om å aldri bo sammen, vi trenger begge alenetid selv om vi vil helst være sammen med den andre. 

Anonymkode: 7985a...9de

• Liker 1
Skrevet

Det ble bedre, men det var bare på overflaten. Han tok sinnemestringskurs, stoppet å drikke sprit… men så fikk han sitt utløp via utroskap og annet gørr i stedet.

Narcissister er kun opptatt av seg selv og sitt eget ve og vel. De bruker deg så lenge de har en viss nytte av deg, så løper/spurter de rett videre til neste offer.

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har. Etter et halvt år sammen ble ting bare verre og verre og det eskalerte til slutt med fysisk vold. Så ble vi rett og slett enige om at om det skjedde igjen så kom vi til å måtte slå opp for vårt eget beste, og etter det har vi lært mye bedre måter å kommunisere på. Det viste seg også at grunnen til at ting ble så ille var pga diagnosert autisme, som i visse situasjoner resulterte i autistiske meltdowns. Så ved å identifisere triggere og unngå dem har ting gått mye bedre. Og avtalen vi lagde fungerte. Vi er også enige om å aldri bo sammen, vi trenger begge alenetid selv om vi vil helst være sammen med den andre. 

Oi, så flott! Kor lenge sidan er dette? 

Anonymkode: 4c471...583

Skrevet

Aldri, ble bare værre. Og værre. 

Når hun først slo, så var det gjort. Da kom slagene oftere og oftere.

Å være mann å bli slått er så utrolig nedverdigende. Kunne slått en gang tilbake, og hun hadde ligget der, men gjorde det aldri. Kan ikke bruke styrken din mot en kvinne. Hun ville jo at jeg skulle slå tilbake. Da taper du som mann. 

Vold i forhold: kom seg til helvete bort, kjapt som faan, og se deg aldri tilbake. 

Det var det beste jeg gjorde! 

Terapi: ikke faan. Bedre å finne noen som ikke er skadet for livet. 

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Opplevde flere ganger med eksen at ting ble bedre etter parterapi osv. men det varte aldri… 2-4 mnd så var det tilbake igjen og enda verre enn før. Likevel var de månedene nok til at jeg gikk med et falskt håp om bedring, som igjen gjorde at jeg ble i forholdet i alt for mange år! 

Anonymkode: 9ccc5...73d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi, så flott! Kor lenge sidan er dette? 

Anonymkode: 4c471...583

Ca 10 måneder siden, så halvparten av forholdet. Perioden det var skikkelig ille var på rundt 4 måneder, startet da psykologen min ved dps flytta. Sånn må bli tatt tak i med engang, jeg har ingen tro på at et voldelig forhold kan bli bedre om det har gått et år uten at det har skjedd noen endring til det bedre. Og når det når et visst punkt så må man bare dra med engang og ikke se seg tilbake. Jeg tror avtalen vår funker nettopp fordi vi begge vet at når en av oss får nok så er det over for godt og det vil vi jo helst unngå. 

• Liker 1
Skrevet

Da min kjære og jeg hadde vært sammen i 3-4 mnd, slo han til meg skikkelig hardt. Dette var etter mye rar sjalusi fra ham disse første månedene, og vi var på tur sammen. Jeg fikk beskjed om å ikke ligge med andre, bare med ham. Så slo han meg igjen (jeg lå ikke med flere, faktisk hadde jeg ikke en gang chattet med andre siden vår kontakt startet). Han hadde slått så hardt at jeg fikk blåmerker i ansiktet. Den tredje gangen han ville slå, holdt jeg ham igjen. Sa snakk med meg.

Det var på denne turen jeg ble klar over at han sliter med hørsel (ikke hører på ene øret, han skammet seg over det). Han hadde misforstått noe jeg sa om fortid, som at han kanskje var en av flere menn i nåtid. Mye jeg hadde sagt, hadde han tydeligvis enten aldri hørt, eller hørt feil. Jeg lærte meg til å be om bekreftelser på at han hadde hørt og hva han hadde oppfattet. Høreapparat ville han ikke bruke. Men han solgte bilen det var umulig for oss å ha samtaler i.

Jeg syntes han ofte var intens og aggressiv. Mye sint på verden generelt og meg spesielt. Selv om han ikke slo igjen (bare lot meg forstå at han hadde lyst), var han ofte sjalu, iblant var å prate med ham som et rart politiforhør. Jeg syntes det var vanskelig å åpne opp med ham når mye jeg sa, bare ble brukt mot meg. Jeg bestemte meg derfor for å gå etter et år, om ting ikke ble bedre. 

Så, etter 11 mnd, var det som en slags storm la seg. Plutselig ingen flere spørsmål om jeg lå med vennene mine eller andre absurde saker. Han bare...stolte på meg. Og gikk mer i seg selv. Enkelte ting synes han fortsatt er vanskelig men han klarer å snakke om det, eller la meg forstå at det er sårt på en ikke aggressiv måte. Han gjør seg sårbar. Undrer seg mer enn han konkluderer. Tåler at jeg er sårbar og uperfekt og ser verden fra et annet sted enn han gjør. Jobber sammen med meg om å bygge tillit og kommunikasjon. Vi fikk et annet forhold. Et forhold der vi ble kjent, og fikk gjensidig påvirke hverandre, så han kunne ha den plassen i mitt liv som han drømte om.

Anonymkode: 60873...6b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den tredje gangen han ville slå, holdt jeg ham igjen. Sa snakk med meg.

En mann slår deg hardt i ansiktet flere ganger etter at dere har vært kjærester i bare 3 måneder, og du fortsetter forholdet? Beklager, men det er jo helt sykt. Hva slags faenskap har du opplevd i livet ditt som gjør at du tror du er verdt så lite? 

Håper virkelig at livet ditt er godt i dag ♥️

Anonymkode: afb3a...e09

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...