Gå til innhold

Skjønner godt hvorfor uføretrygdede ikke vil jobbe utover fribeløpet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... Når kompensasjonsgraden er så høy som den kan være for enkelte. 

Altså,  kompensasjonsgraden avgjør hvor stor reduksjonen i utbetalingen av uføretrygd skal være når inntekten overstiger inntektsgrensen. Hvis kompensasjonsgraden er på 70 prosent reduseres uføretrygden med 70 øre for hver krone som overstiger inntektsgrensen. 

Hvorfor skal staten ha 70 øre for hver krone som overstiger inntektsgrensen? Det er vel nok med reduksjon i trygden?? Motiverende er det hvertfall ikke!

Anonymkode: 96d2d...530

• Liker 11
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo veldig forståelig at de ikke vil gi noe tilbake til samfunnet  

:ironi:

Anonymkode: 276f2...143

• Liker 6
  • Nyttig 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok med å betale skatt vel? Kompensasjonsgraden er direkte urettferdig. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det er helt greit med inntektsgrense, for ellers ville mange hevet full uføretrygd og samtidig jobbet 100%. Da hadde det absolutt ikke lønt seg å jobbe.

Ja, jeg er selv ufør å jobber ikke ved siden av trygden. Jeg har null arbeidskapasitet, men hadde jeg klart å jobbe noe, kunne jeg like gjerne vært gradert ufør. 

Anonymkode: c7490...012

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er helt greit med inntektsgrense, for ellers ville mange hevet full uføretrygd og samtidig jobbet 100%. Da hadde det absolutt ikke lønt seg å jobbe.

Ja, jeg er selv ufør å jobber ikke ved siden av trygden. Jeg har null arbeidskapasitet, men hadde jeg klart å jobbe noe, kunne jeg like gjerne vært gradert ufør. 

Du skjønner ikke problemstillingen. Inntektsgrensen er 0,4G. Jeg mener hvis du tjener MER enn inntektsgrensen. Det er da det kan bli trøblete. Det skal skattes (selvsagt) men staten skal også ha en del av det du tjener. Bare fordi du er ufør. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle betaler skatt, så alle gir tilbake til samfunnet.

Lønn er et incentiv for å jobbe, det er det jo for alle, også friske. Også friske folk ønsker høyest mulig lønn, og aksepterer ikke å jobbe for luselønn. Mikroskopisk lønn gjør det mindre attraktivt å jobbe. Når den økonomiske fordelen ved å jobbe er minimal, blir også fordelen ved å jobbe liten. Spesielt hvis jobbingen samtidig reduserer livskvaliteten, og kanskje tilogmed livskvaliteten til familien fordi man ikke lenger fungerer i dagligluvet etter å ha brukt alle krefter på jobb.

Selvsagt skal det være en inntektsgrense. Selvsagt skal man ikke kunne få både i pose og sekk. Men når kompensasjonsgraden er så høy at man i praksis ikke får bedre råd av å jobbe, kan man jo like godt la være. 

Anonymkode: fdc42...2cb

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Gi borgerlønn 20 000 kr til alle, så ville mange jobbet mye mer. Vinn vinn.

Anonymkode: 07961...0ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er logikken bak det?

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du skjønner ikke problemstillingen. Inntektsgrensen er 0,4G. Jeg mener hvis du tjener MER enn inntektsgrensen. Det er da det kan bli trøblete. Det skal skattes (selvsagt) men staten skal også ha en del av det du tjener. Bare fordi du er ufør. 

Men hvorfor skal uføre ha muligheten til bedre inntekt enn mange av de som jobber? Å kan man jobbe noe så kan man også være gradert ufør.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det ville ikke vært rettferdig for oss som har jobbet i forhold til de som aldri har jobbet eller jobbet lite. Jeg har jobbet i 35+ år å jeg synes at det er helt greit at jeg blir belønnet for det nå som jeg har ufør. 

• Liker 8
Skrevet

Fribeløpet er enkelt nok å unngå, om en velger de rette tingene.

Anonymkode: b9293...1e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor skal uføre ha muligheten til bedre inntekt enn mange av de som jobber? Å kan man jobbe noe så kan man også være gradert ufør.

Det ville ikke vært rettferdig for oss som har jobbet i forhold til de som aldri har jobbet eller jobbet lite. Jeg har jobbet i 35+ år å jeg synes at det er helt greit at jeg blir belønnet for det nå som jeg har ufør. 

Uføre har flere muligheter. Grensen på 0.4g gjelder stor sett ved et ansettelsesforhold.

Anonymkode: b9293...1e6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du mener jeg som kanskje jobber 1 eller max 2 kvelder i måneden (og ikke fast) skal ha gradert ufør?

Anonymkode: 87738...0db

• Liker 5
Skrevet

Er det ikke slik at hvis man jobber over fribeløpet så blir man trukket i trygd eller må betale inn penger?

Anonymkode: 866ef...cb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uføretrygdede som kan jobbe burde jo ikke få trygd i utgangspunktet. 

Ellers burde trygden utbetales i longer til mat, strøm og husleie. Noe mer bør man ikke ha krav på når man ikke bidrar. 

Anonymkode: dce84...057

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uføretrygdede som kan jobbe burde jo ikke få trygd i utgangspunktet. 

Ellers burde trygden utbetales i longer til mat, strøm og husleie. Noe mer bør man ikke ha krav på når man ikke bidrar. 

Anonymkode: dce84...057

Så klær, sko, medisiner, lege, dopapir, hygiene og sanitær produkter, vaskemidler til å holde bolig ren osv, slike ting skal ikke en syk person få lov til å ha tilgang til? Det fortjener man ikke når livet har falt i grus og man er syk og ikke bidrar ikke sant?  For ditt bidrag til samfunnet er den eneste verdien man har som menneske er det så?

• Liker 18
  • Hjerte 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Har du misforstått noe her, tro?
Man blir jo ikke både trukket i trygd og må betale inn deler av lønna!
Om man har en kompensasjonsgrad på 70 så betyr det at om du tjener 100,- så får du 70,- mindre i trygd. Det vil si at du får 30,- mer enn de som ikke har trygd, men kun jobber. Hvordan er dette urettferdig for den med trygd?

Det riktige ville jo vært at om man har lønn så skal man ikke ha trygd i samme prosent. Men så har myndighetene lyst til at flest mulig skal være i jobb og har derfor lagt inn noen incentiver som sier at man ikke blir trukket all trygda før man klarer å tjene så pass mye at man nærmer seg det lønnsnivået man hadde som frisk. 

Hvordan tenker du det burde vært?

Endret av Angelheart2
  • Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

.... Når kompensasjonsgraden er så høy som den kan være for enkelte. 

Altså,  kompensasjonsgraden avgjør hvor stor reduksjonen i utbetalingen av uføretrygd skal være når inntekten overstiger inntektsgrensen. Hvis kompensasjonsgraden er på 70 prosent reduseres uføretrygden med 70 øre for hver krone som overstiger inntektsgrensen. 

Hvorfor skal staten ha 70 øre for hver krone som overstiger inntektsgrensen? Det er vel nok med reduksjon i trygden?? Motiverende er det hvertfall ikke!

Personlig så har jeg lite forståelse for det. Jobb gir god selvfølelse, respekt, man får brukt hodet og kroppen. Jeg ligger heller utmattet på sofaen, med oppvasken som svømmer over og hybelkaniner i hele leiligheten enn å ikke jobbe. For meg så er det en så viktig del av dette med psykisk helse og selvrespekt. 

Hilsen uføretrygdet dame i 30-årene. 

Anonymkode: bf5dc...aa7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har over 70 i kompensasjonsgrad, men jeg ville jobbet om jeg hadde klart det.

Samtidig så er det noen som kommer dårligere ut. De kan miste f.eks. barnetillegg og bostøtte. Kostnadene ved å komme seg på jobb kan være store i fohold til den ekstra inntekten. 

Anonymkode: 94873...ad6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alle betaler skatt, så alle gir tilbake til samfunnet.

Lønn er et incentiv for å jobbe, det er det jo for alle, også friske. Også friske folk ønsker høyest mulig lønn, og aksepterer ikke å jobbe for luselønn. Mikroskopisk lønn gjør det mindre attraktivt å jobbe. Når den økonomiske fordelen ved å jobbe er minimal, blir også fordelen ved å jobbe liten. Spesielt hvis jobbingen samtidig reduserer livskvaliteten, og kanskje tilogmed livskvaliteten til familien fordi man ikke lenger fungerer i dagligluvet etter å ha brukt alle krefter på jobb.

Selvsagt skal det være en inntektsgrense. Selvsagt skal man ikke kunne få både i pose og sekk. Men når kompensasjonsgraden er så høy at man i praksis ikke får bedre råd av å jobbe, kan man jo like godt la være. 

Skjønner ikke logikken bak det å sidestille skatt av lønnet arbeid med skatt av trygd. 

Jeg forstår heller ikke at uføretrygdede synes at det er urettferdig og anser trekk i trygd som å jobbe for "luselønn". I utgangspunktet får jo dere lønn uten å jobbe i det hele tatt. Månedlige utbetalinger, uten krav om å jobbe noe som helst! Dere fremstår utakknemlige og grådige. Om ikke gevinsten for å jobbe er god nok, så gidder dere ikke. Snakk om elendig moral! 

Anonymkode: cb22b...5ad

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke logikken bak det å sidestille skatt av lønnet arbeid med skatt av trygd. 

Jeg forstår heller ikke at uføretrygdede synes at det er urettferdig og anser trekk i trygd som å jobbe for "luselønn". I utgangspunktet får jo dere lønn uten å jobbe i det hele tatt. Månedlige utbetalinger, uten krav om å jobbe noe som helst! Dere fremstår utakknemlige og grådige. Om ikke gevinsten for å jobbe er god nok, så gidder dere ikke. Snakk om elendig moral! 

Anonymkode: cb22b...5ad

Det handler jo ikke om å "gidde" eller dårlig moral, men at man har betydelige helseproblemer og store plager fra før. Du tenker at det å dra på jobb er noe som er litt ubehagelig, slitsomt og kanskje kjedelig som alle burde skjerpe seg og gjøre, men du glemmer at man er alvorlig syk og egentlig ikke er arbeidsfør. Det er et helt annet utgangspunkt.

Se for deg at du har influensa. Hodepine, feber og verker i ledd, slapp. Hvis du blir hjemme får du 900 kr den dagen. Hvis du drar på jobb får du 250 kroner ekstra (men husk at du også må betale for transport). Hadde du "giddet" det?

Anonymkode: 2f14a...19b

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...